Worden herinneringen echt opgeslagen in onze hersenen? Zo ja hoe?

De wetenschap stelt dat onze herinneringen worden opgeslagen in de hippocampus en de neocortex. Maar stel ik heb een heel goede microscoop, kan ik daar dan iets van een bepaalde herinnering terug vinden zonder dat die persoon daar aan denkt. Of is een herinnering alleen zichtbaar als iemand er aan denkt?

11 jaar geleden
3.9K

Antwoorden (1)

Natuurlijk worden herinneringen opgeslagen, anders kan je ze later niet terugroepen. Het is alleen niet zo dat ze in een enkele cel zitten en onder de microscoop terug te vinden zijn.

Herinneringen worden 'opgeslagen' als verbindingen tussen zenuwcellen. Als de verbindingen actief zijn dan herinner je ze. Als ze minder actief zijn vergeet je ze, maar heel vaak zijn ze plotseling weer op te roepen. Deze verbindingen zitten in de uitlopers van zenuwcellen. Deze uitlopers eindigen in synapsen.

In feite zit een herinnering in een veelvoud aan actieve en minder actieve synapsen, die ook nog eens over meerdere delen van het brein verspreid kunnen zijn. Als je bijvoorbeeld iets mee hebt gemaakt waar een geur bij is betrokken dan wordt er ook een verbinding gelegd met het gedeelte in de hersenen dat betrokken is bij waarnemen van geuren. Juist door die koppelingen herinneren wij ons van zaken sommige dingen sterker dan andere aspecten.

Deze ingewikkelde opslag zorgt er ook voor dat we in principe geen herinneringen kwijt kunnen raken (hoewel ze soms nauwelijks of niet meer actief op te roepen zijn), hersenen niet vol kunnen raken en dat als je een stukje hersenen weg haalt het niet zo is dat je dan een stukje geheugen kwijt bent.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als mensen actief een herinnering naar boven halen, dan kan de activiteit wel gemeten worden in verschillende gebieden. Niet met een microscoop, maar door bijvoorbeeld elektrische signalen te meten.

op bijgaande site (neurokids) zie je twee zenuwcellen waarvan de synapsen contact met elkaar zoeken en maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
erotisi
11 jaar geleden
Maar toch blijft mijn vraag waar de herinnering dan is als je er niet aan denkt. Want als je zegt dat deze niet in een enkele cel zit maar het toch ergens kan worden opgeroepen, moet het zich toch ergens bevinden voordat je er aan denkt. Maar waar is dat dan?