Hoe kun je iemand waar je erg kwaad op bent uit je gedachten bannen?

Ik ben nu zo'n 2,5 jaar samen met mijn vriend en zijn ex is geen engeltje geweest. Zodra het uit was tussen mijn vriend en zijn ex, heeft ze zowat iedereen om zich heen wijsgemaakt dat hij haar verkracht zou hebben. Ik geloof mijn vriend en zijn ouders op hun woord dat hij dat nóóit gedaan heeft of zou doen.
Nu kwam ik laatst weer een profiel tegen van het desbetreffende meisje, waar ik weer wat stukken terug vond van die leugen. Ze vertelde tegen iemand dat "die schade er nog steeds is" en dat ze er liever niet over wil praten. Laat die persoon waar ze het tegen vertelde ook nog eens mijn ex zijn, die het verhaal ook al jaren gelooft. Ik, opkomend voor mijn vriend, kan hier dus absoluut niet tegen en ik maak me daar al boos om sinds ik samen ben met mijn vriend.
Hoe kan ik het nou laten gaan? Ik wil haar echt een lesje leren, maar ik weet dat dit niet slim is. Maar ze is nog steeds bezig mijn vriend min of meer zwart te maken, terwijl hij de liefste persoon is die ik ken. Het liefst vergeet ik haar en alles wat ze heeft gezegd, maar dit wil niet lukken. Kan iemand me advies geven?

Toegevoegd na 2 dagen:
Aangezien er zoveel goede antwoorden bij staan, kies ik geen "beste antwoord" uit, maar zal ik alle antwoorden stuk voor stuk nog eens doorlezen en die gebruiken mijn woede te verwerken. Bedankt allemaal. :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (12)

Hou het bij jezelf en hou het klein. Jij en je vriend weten hoe het zit en dat is het aller belangrijkste moet je maar denken.

Mensen kunnen wel meer leugens verspreiden, daar doe jij niks aan. Door het aandacht te geven hou je het zelfs in stand. Haal een paar keer diep adem en 'blaas' haar uit je leven!!

"Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel!"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat rot voor je. Je vriend kan aangifte doen, als zijn naam expliciet op sites genoemd wordt. Hoe kan je eigenlijk überhaupt iemand verkrachten, terwijl het je vriendin is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn naam is niet genoemd, maar uit de berichten is duidelijk aan te geven dat het wel over hem gaat. En tja, verkrachtingen vinden zovaak plaats, ook tussen mensen die in een relatie zijn. Maar haar verhaal geloof ik dus ècht niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geloof me, dat kan. Verkrachting binnen het huwelijk / de relatie is zelfs sinds 1991 strafbaar / verboden. Gelukkig.
Zodra er sprake is van dwang en een partner die gedwongen wordt, is er sprake van verkrachting, en dat kan HEEL goed ook binnen het huwelijk. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Verkrachting
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
yep, klopt een ringetje of relatie maakt geen verschil hierin. dus ook met een relatie of huwelijk... je kan niet pakken wat pakken wil, je partner heeft nog stééds een eigen mening :O)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry, ik was miss wat snel in mijn oordeel.
Het klinkt wellicht kazig, maar de enige manier is om het haar maar gewoon te vergeven en het verder te negeren. Zij wist en weet blijkbaar nog steeds niet beter, en heeft het vermoedelijk erg hard nodig om haar wraak op deze manier te blijven koesteren. Uiteindelijk wordt ze daar alleen maar zelf slechter van.

Jij en je vriend gaan gewoon verder met jullie leven, en alles wat zij vertelt zegt uiteindelijk meer over HAAR dan over hem of jullie. Feitelijk is het in eerste instantie vooral heel erg zielig, en mensen die niet alleen haar (of juist ook haar) maar ook jullie / hem kennen, zullen inmiddels wel ongeveer weten hoe de vork in de steel zit, en zich er weinig aan gelegen laten liggen.

Ik zeg altijd : mensen die het waard zijn je vrienden te zijn, zullen er niet naar luisteren, en mensen die er wel naar luisteren zijn het niet waard je vriend te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je (altijd weer) nuchtere en nuttige antwoord. Mijn "woede" laait net deze dagen weer op, en dat maakt het zo moeilijk om het zo snel ook weer te vergeten. Ik weet dat het wel moet en beter voor me is, en ik ga het ook zeker proberen. Met alle antwoorden hier moet dat wel lukken. :) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus van mij
Door er geen aandacht aan te besteden. Als zij zich beter wil voelen door die verschrikkelijke leugen, moet ze dat toch lekker zelf weten, hoe fout het ook is.

blokkeer voor jezelf alles van haar zodat je er niet meer bij kan, ook als je het wel zou willen.

en dan nog iets wat misschien niet heel aardig is. in die periode van zijn leven was je er niet bij en de kans is er dat het meisje de waarheid spreekt, net zo erg als de kans er is dat ze liegt. Prima dat je vriend gelooft, echt waar... maar je was er niet zelf bij en kan dus niet zeggen dat zij liegt. Ik kan ook over zoveel dingen zeggen dat ik dat NOOOOIT gedaan heb, terwijl dat wel zo is. Dus een lesje leren is niet aan jou, omdat jij tijdens hun relatie een buitenstaander was.

Ik zeg absoluut niet dat je vriend het wel gedaan heeft en snap volledig dat je voor hem opkomt. Maar hou je bezig met de liefde die jullie 2 hebben en laat die ex lekker in haar eigen sop gaar koken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klinkt misschien wel erg simpel, maar laat het los
Iemand die leugens verteld, win je nooit van.

Probeer als je weer iets van haar hoort te denken : ach het komt maar van haar, die neem ik niet serieus.
Dat is niet makkelijk, maar je hebt alleen jezelf ermee, die ex zal er niet van wakker liggen, jij wél.

En dat ze het aan andere mensen verteld en die haar misschien geloven kan je ook niets mee, het is jouw woord tegen het hare.
Verspil er geen energie meer aan,want boos zijn kost enorm veel energie. stop je energie lekker in je relatie en laat haar links liggen.

Wens je succes hiermee want makkelijk is het niet
Maar probeer steeds voor ogen te houden wie er last van heeft dat jij je ergert aan haar, dat ben jijzelf helaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord :). Het kost mij inderdaad meer energie dan haar, maar het is gewoon lastig om het gewoon te laten gaan. Toch zal ik het wel proberen. +
Dit werkt precies als het "rode olifant"principe. Als ik tegen je zeg, denk NIET aan een rode olifant denk je daar juist aan.

Hoe meer je er mee bezig bent hoe slechter je het kunt loslaten. Zoek afleiding, accepteer dat dit soort boosheid ook moet slijten. Wees daarom niet te streng voor jezelf als het toch af en toe bovenkomt EN realiseer je dat de dame in kwestie er niet eens weet van heeft dat je bijv wel 5 uur per dag aan haar denkt, en dat verdient ze ook niet.

Geef je vriend één extra knuffel voor elke keer dat je aan haar denkt, zo hebben jullie er ook nog iets aan en wordt het misschien bijna leuk om aan haar te denken.

Dat is het ook hoor, maak het luchtig, als je je vriend 1 dag niet ziet zeg je daarna tegen hem: nou je hebt nu 15 knuffels verdiend, hier komen ze.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke oplossing +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahaha, soms zie ik heb anderhalve maand lang niet hoor, dus dat worden 67566576530985094 knuffels! Bedankt voor je creatieve antwoord. Dikke plus van mij. +
Nou, dat is ook een verhaal. En ik kan misschien makkelijk praten. Maar.... Kun je achter jezelf en je mening staan? Sta je 100% achter je vriend? Zoja, probeer er dan boven te gaan staan. Laat ze kletsen. Het gaat om jullie tweeën. Als jullie gelukkig met elkaar zijn, dan is het goed. En trek je niets aan van wat anderen zeggen. Jij en jij alleen weet de waarheid. Geniet van dat feit. Voel je er sterk door!!. Zolang hij jou goed behandelt en je ook gevoelsmatig het idee hebt dat hij goed is... Dan is het OK.
Meid, laat je niet gek maken door iemand die zelf gek is. Ze zou jou met haar rare praatjes helemaal meetrekken. Laat dat niet gebeuren! Dat is nu juist waar ze op uit is. Wees wijs en doorzie haat doortrapte gemene (letterlijk) idiote gedrag. Laat haar niet merken dat je ermee zit. En vooral...vertel je vriend dat je hem gelooft en achter hem staat. Kind, wat zullen jullie sterk worden samen!
Ja pakt haar juist heel erg terug door niet te reageren. Want dat is wat ze graag wil. Ik wens jullie 2 letterlijk heel veel sterkte en wijsheid toe!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je lieve antwoord. Mijn vriend weet maar al te goed dat ik hem geloof, gelukkig. Het desbetreffende meisje weet ook niet dat ik haar en haar verhalen in de gaten hou en zoekt ook verder geen contact met mij. Ik laat me niet zo snel beïnvloeden door anderen, tenzij het in positieve zin is, wat dit dus duidelijk NIET is. Maar het probleem is dat ik het niet snel los kan laten. Nogmaals, bedankt voor je wijze woorden. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@LittleLuna, nu snap ik het beter! JIJ houdt haar en haar verhalen in de gaten! Geen wonder dat je steeds kwader wordt. Geen aandacht aan besteden Luna! Alles waar je aandacht aan besteedt wordt groter!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Way the go Harmonika!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
OOOKAYYYYYY, VRRROEMMMMMMM vroem vroem
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hahahaha..... (Big Smile!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@harmonika
Stiekem wel ja.. Maar dat betekent ook dat ze alles achter onze rug om doet.. Als ik haar in de gaten moet houden wil ik weten wat er speelt.. En ik ben nou eenmaal nieuwsgierig :-p
je reactie is begrijpelijk, maar je kan niet iemand vergeten als je zo heftig reageert op haar acties....

wat het makkelijker kan maken is accepteren dat die ex niet helemaal lekker in haar hoofd is. ze gunt jou of je vriend het licht in de ogen niet dus ze is jaloers. en HIER kan je wel wat mee.
hebben jullie hyves, facebook, twitter? leuke verhalen erop zetten, super gezellige pics plaatsen van jullie 2, lieve leuke dingen schrijven naar elkaar.....alles wat je kan bedenken om haar zo jaloers mogelijk te maken. (f#cking with the mind, kom op, ze is niet de enige die het kunstje beheerst!!)

wat betreft de verhalen die ze rondverspijdt....
die lui die haar geloven links laten liggen, mensen die klakkeloos alles aannemen zijn waarschijnlijk uberhaupt al niet de slimste personen, dus laat gaan....
de mensen die je vragen hoe het zit kan je het uitleggen.

zo niet? kom maar op de proppen met dat onderzoeksrapport van de arts waaruit blijkt dat ze verkracht is, of aantonen dat je vriend ervoor veroordeeld is. waarschijnlijk heeft ze niet eens aangifte gedaan (was ze door de mand gevallen uiteraard)

maar goed, de ex heeft van afstand ondertussen wel invloed op je, maar jij bent diegene die dat mogelijk maakt.
als je leert er geen waarde aan te hechten zal ze ook deze impact niet hebben.

dus als je haar wil vergeten moet je leren om je niet zo aan haar te ergeren de roddels hou je toch niet tegen....

succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb steeds minder woorden over om op al die goeie antwoorden te reageren :-P Hyves en Facebook hebben we allebei en daar staan al tig miljoen foto's op hahaha.. Of ze jaloers wordt weet ik niet, ze heeft hem tenslotte zelf gedumpt om watvoor reden dan ook.. Maargoed, we zullen zien wat er gebeurt. Waarschijnlijk niets. Bedankt voor je inspirerende antwoord. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan zal je het toch echt los moeten laten en je focussen op de dingen die het wel waard zijn, en dit is beslist niet de ex.
laat het kortzichtige volk maar voor zich winnen. lekker selectief. kan jij je meer richten op de mensen die wel verder kijken dan hun neus lang is en die wel de moeite waard zijn :) good luck
Door haar en haar verhalen te negeren, ze niet te horen, ze niet te lezen, er geen aandacht aan te besteden. Als je geen hout op het vuur gooit, dooft het!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je antwoord is als het ware een samenvatting van alle bovenstaande antwoorden, in positieve zin +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je begrijpt het best!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje van mij +!!
Wat een vervelende situatie. Het lijkt me heel naar, wanneer iemand uit het verleden nog zo'n invloed heeft op je leven. Of heb ik dat mis?
'Zomaar' vergeven en vergeten zit er niet in; dat kost werk en tijd.

Het 'droge' antwoord op je vraag is: door je boosheid los te laten. Dat is, zoals gezegd, lastiger gedaan dan gezegd. Gedrag en gevoel hebben altijd een betekenis, zijn 'ergens goed voor'.

Vraag je eens af:
Wat is de functie/betekenis van je boosheid?
Wat levert het je op om boos te zijn? Kun je dit ook bereiken, zonder deze boosheid? Hoe dan?
Wat wordt geblokkeerd door je boosheid? Wat gaat verloren door je boosheid? Mis je dat, zou je het willen behouden? Hoe probeer je dat?
Wat verandert door je boosheid? Wil je deze verandering, hoe zou je die dan kunnen bewerkstelligen zonder je boosheid? Wil je deze verandering niet, hoe zou je die dan kunnen voorkomen met behulp van je boosheid?
Wat zou er voor JOU/JULLIE TWEEËN anders zijn, als je morgen wakker werd en niet meer boos was?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat er zoveel mensen zijn die hetzelfde antwoorden. Ik vind ook dat 'haar een lesje leren' geen zin heeft. Dan ga je namelijk mee in haar negatieve energie en dat is juist wat ze wil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies, dat heb ik ook al bedacht. Daarom weet ik ook dat dat niet slim is, en wil ik het achter me laten.
Bereik je doel door andere doel/doelen te volgen.