Gaan nieuwschierige mensen en routine samen?

Laatst zat ik te kijken naar sommige opmerkelijke verschillen tussen mensen tot ik op deze vraag kwam.

Sommige mensen zijn erg nieuwschierig van zich zelf en andere minder. Vaak merk ik dat de minder nieuwschierige mensen in mijn omgeving van routine houden. Nu weet ik niet of nieuwschierige mensen ook van routine houden of dit juist aan de kant gaan?

Toegevoegd na 11 minuten:
Kiezen minder-nieuwschierige mensen sneller voor routine als nieuwschierige mensen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Nieuwsgierig moet met een "g" worden geschreven. Scheelt je ook weer wat letters typen!

Het beste antwoord

Ik denk dat daar best wel eens een kern van waarheid in kan zitten. Heel kort door de bocht heb je enerzijds mensen die steeds op zoek zijn naar nieuwe ervaringen en uitdagingen, die zich snel vervelen als hun leven hetzelfde blijft. Dat zijn de thrillseekers. Anderzijds zijn er mensen die juist willen dat hun leven veilig en vertrouwd blijft en bij teveel veranderingen van slag raken. Dat zijn de mensen die conservatiever zijn. Het is niet zo zwartwit dat je of het ene of het andere bent, maar van nature neig je wel naar een van de twee. Ikzelf hoor bij de eerste categorie, en als er in een bepaald iets teveel routine sluipt, dan ga ik het al heel snel dodelijk saai vinden. Ik zou mezelf zeker ook als nieuwsgierig, of eerder leergierig willen bestempelen. Een zekere mate van routine vind ik wel fijn, ik wil niet bij iedere handeling na hoeven denken, maar dat geldt denk ik wel voor iedereen. Maar bijvoorbeeld op mijn werk wil ik wel steeds nieuwe dingen, nieuwe situaties, andere werkwijzen leren, anders voel ik me niet uitgedaagd. Ik ken ook mensen die al jarenlang hetzelfde leven leiden, hier heel erg tevreden over zijn en een verandering hierin helemaal niet spannend, maar juist bedreigend vinden. Ik denk wel dat zij op een bepaalde manier minder nieuwsgierig zijn. Zij hoeven niet zonodig naar India op reis of een nieuwe baan aan te nemen, of nieuwe recepten uit te proberen, of te weten hoe de achtbaan aanvoelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nieuwsgierige mensen staan vaak open voor veranderingen. Ze zijn nieuwsgierig naar wat de wereld hen nog meer te bieden heeft.
Dat wil echter niet zeggen dat bepaalde routines ook bij hen voorkomen. Ieder mens heeft bepaalde routines, (de een meer dan de ander) omdat routine het leven een beetje overzichtelijk houdt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je zonder routine in deze maatschappij niet kunt leven.
Eten, lopen, fietsen, enz. doe je op routine. Als je overal bij na moet denken kost dat veel te veel tijd, en tijdens het lopen maak je veel meer kans te vallen.

Ik denk niet dan minder nieuwsgierige mensen minder snel voor routine kiezen, ze kiezen wel vaker voor de bekende weg, waardoor ze weer in routines kunnen vallen. Of misschien is het juist het niet kiezen. Niet kiezen voor iets anders/nieuws waardoor ze op de bekende weg blijven.
Is het nalaten te kiezen of het uit de weg gaan van iets nieuws. De meeste (niet nieuwsgierige) mensen zullen nalaten te kiezen voor iets nieuws, maar angstige mensen zullen nieuwe dingen bewust uit de weg gaan.

Ik vraag me af of je wel direct voor routine kunt kiezen, aangezien kiezen een bewuste actie is en routine juist aan het actieve bewustzijn onttrokken is.

Nieuwsgierige mensen gaan routine niet uit de weg maar zoeken nieuwe dingen, om geprikkeld te worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het levert wel een grappige routine op. Mensen vragen iets, moeten dan wachten op wat ik opschrijf, waardoor ze heel nieuwschierig worden, en lezen dan het antwoord. Maar het is wel zo dat een geschreven iets krijgen toch meer bijzonder is dan een gesproken conversatie. Ondanks dat ik evenveel rotgrapjes maak als normaal, en heel rigide bepaal waar het gesprek over gaat, lijkt wel alsof mensen me aardiger vinden dan normaal. Probeer het zelf ook een dagje uit zou ik zeggen!