moet je je als mens zijnde druk maken om dingen die je niet kunt veranderen/beinvloeden?

of is het gewoon doelloos en zonde van je tijd?

ik kan mezelf namelijk behoorlijk boos maken als ik bijvoorbeeld verhalen over stropers hoor in bijvoorbeeld azie.
als ik dan hoor/zie hoe ze bijvoorbeeld tijgers dood maken voor hun vacht of dergelijke dan kan ik dat gewoon nief accepteren dat het gebeurt maar ik weet ook dat ik er niets aan kan veranderen los van dat ik mezelf erdoor laat opfokken.

moet ik dan gewoon zoiets hebben van, het zal allemaal wel ik kan er niets aan veranderen dus waarom maak ik me dan zo druk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (7)

Nee je moet je niet druk maken om dingen die je niet kan veranderen bijv. de tijd het ouder worden het weer etc.

Alleen het voorbeeld wat jij schetst is iets waar wel wat aan gedaan kan worden en ook gedaan wordt, door mensen en die mensen hebben steun nodig.
Als iedereen maar denkt dat hij er niets aan kan doen gebeurt er aan veel dingen nooit iets maar er zijn meer mensen zoals jij en samen kun je het wel bereiken.

Je moet wel accepteren dat sommige diersoorten uitsterven dat is altijd gebeurt en zal altijd blijven gebeuren dan moet je zo'n diersoort niet kunstmatig in leven houden maar de energie en middelen beter besteden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk is het zinloos om jezelf druk te maken om iets waar je geen verandering in kan brengen.
Het is ook slecht voor je om jezelf daarover op te fokken.
Maar wat wel gezegd moet worden is dat we veel meer invloed kunnen hebben op de wereld dan we (willen) geloven.
"Ik ben maar één mens, ik kan er niks aan veranderen" is in veel gevallen bullshit; een makkelijke manier om je tegenover jezelf te verontschuldigen voor je laksheid.
Als jij ècht een einde wilt maken aan het stropen van tijgers, dan kan je met de juiste inzet een heel eind komen.
Maar dat is zwaar en risicovol, en wordt daarom niet als een mogelijkheid gezien.
Laat ik het zo zeggen: we kunnen meer dan we willen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Alle grootse dingen die bereikt zijn in de wereld zijn begonnen met (het idee van) één mens.
Als die personen elke keer hadden gedacht "ja, maar, ìk kan toch niks veranderen?", dan vingen we nu nog mammoeten met onze blote handen en aten we ze rauw op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik herken het gevoel precies.

Voor mij is een antwoord hierop (want je maakt jezelf gek van ellende als je met het leed van de hele wereld rondloopt): iets kiezen en daar TOCH proberen iets aan te doen, als is het nog zo klein wat je kunt doen.

De andere dingen drukken daardoor toch minder zwaar op me omdat ik me realiseer dat ik als één mens niet alle ellende in de hele wereld kan oplossen. Ik hoop maar gewoon dat VEEL meer mensen er zo over denken en heel misschien is dan iemand anders wel iets aan het doen is aan die andere dingen die ik nu niet doe.

En zodra ik kan of wil begin ik een "nieuw project".
13 jaar geleden
Het zit wel in de natuur van de mens om zich druk te maken. Als je vanaf een afstandje kijkt, is dat ook goed. Mensen moeten bepaalde vaardigheden -zoals bv angst- juist bezitten om in leven te blijven. Maar in het "moderne" leven wat we nu leiden is dat helemaal niet meer nodig. Toch reageren wij mensen nog steeds op dat soort prikkels.

Nu kan je een hoop zaken best relativeren. Want zoals je zelf al schrijft, er zijn genoeg dingen die je niet kan beinvloeden. Derentegen zijn er natuurlijk andere zaken waarbij je dat wel kunt. En als iedere individu nu zou roepen, ik maak mij er niet druk om, en doet vervolgens helemaal niets, dat zal er nooit wat kunnen veranderen. Dat is zowel op het gebied van kleine ergenissen en er zijn ook zeker grotere te benoemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gaat van het idee uit dat jij als eenling niets aan zulke dingen kunt veranderen en dat is juist. Maar je moet je er wel druk om blijven maken en op zoek gaan naar organisaties die tegen zulke dingen vechten en je daarbij aansluiten. Want veel mensen samen kunnen wél een vuist maken en dan wordt er op den duur wél aandacht besteed aan zulke misstanden. En als je geluk hebt beginnen overheden dan ook maatregelen te nemen tegen zulke dingen. Don't give up.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Druk maken, zorgen maken is doelloos. Je kan wel rekening houden met. Als je wat wilt doen aan die stropers dan kun je geld storten en zorgen dat het daadwerkelijk goed aan komt. Je kan zelfs contact houden met mensen daar als je het zoekt. Kies je er niet voor dan zo ik het meer los laten. Boos worden werkt toch niet.

Zeg ook nooit dat 1 man niet de wereld kan veranderen. Er zijn zat uitvindingen die de wereld verandert hebben.
Hoe meer mensen denken over de stropers op de manier hoe jij doet hoe meer mensen er ook wat tegen gaan doen. Al is het maar handtekeningen. Dus elke individu is in die situatie belangrijk.

Er gebeuren heel veel zaken die niet door de beugel kunnen. Persoonlijk denk ik dat er veel meer geïnvesteerd moet in de nieuwe generatie. Hoe beter mensen worden opgevoed hoe meer verantwoordelijkheid zij kennen. Ik denk erbij ook dat er meer ervaart moet worden ipv alleen maar op een stoel zitten leren. De volgende generatie heeft de toekomst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volkswijsheid is, dat je je niet druk moet maken om dingen die je toch niet kan veranderen.

Maar er is een caveat: Welke dingen kan je écht niet veranderen? Neem het voorbeeld van de stropers. Je kan zeggen: daar kan ik niets aan doen, want het gebeurt ver weg / ik heb er geen invloed op. Maar je kan ook zeggen: ik ga zoveel mogelijk mensen mobiliseren die ook achter dit (goede) doel staan:
Je zou lid kunnen worden van het WereldNatuurfonds, en als je nog wat verder zou willen gaan dan zou je een handtekeningenactie op touw kunnen zetten - je weet niet of het succes zal hebben, maar als je met heel veel mensen achter een goede zaak gaat staan, dan maak je altijd meer kans!

Dus het hangt er maar net vanaf hóe belangrijk het voor je is, dat bepaalt hoeveel energie je eraan wilt besteden, en als het maar belangrijk genoeg is dan geldt: Waar een wil is, is een weg!
(vooropgesteld dat je niet de enige bent die in een bepaalde zaak gelooft.)

(En natuurlijk, je kan in je eentje niet alles veranderen - dus leer vooral ook om keuzes daarin te maken, en sommige dingen gewoon te laten voor wat ze zijn - anders draai je als mens door...)