Waarom lijken mensen langer als ze liggen?

Het valt me vaak op dat als mensen liggen veel langer lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Hoe komt dat?

Toegevoegd na 27 minuten:
Dat had ik ergens gelezen toen ik klein was, er werd een natuurkundige/ biologische uitleg voor gegeven,en geen psychologische! Het antwoord is mij niet bijgebleven helaas.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

Als je ligt, bén je ook langer. Als je staat, wordt je lichaam door de zwaartekracht een beetje in elkaar gedrukt. Als je ligt, heb je dat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad dat wilde ik ook als antwoord geven. As je staat komt er meer druk op je rug en word je een beetje in elkaar gedrukt. Als je ligt dan is die druk eraf en ben je als het goed is ietsje langer. Behalve bejaarden vaak want die hebben de tussenwervels vaak uitgedroogd en zit de rug wat meer vast gegroeid waardoor het verschil minder of niet aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoewel het antwoord technisch gezien klopt zijn de meeste mensen absoluut niet in staat om dit geringe verschil in lengte te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maeve en Blont , een plus voor jullie , hoewel ik jullie dat niet kan geven.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat dit komt omdat mensen erg slecht zijn in het schatten van hoogte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ons vermogen om afstanden in te schatten is velen malen beter dan het inschatten van hoogten.

De mensen zijn dus werkelijk zo lang, echter kan het wellicht ook zijn dat iemand zijn voeten laat hangen waardoor jij wellicht die extra centimeter mee gaat rekenen in je beredenering.

Verder kan een staand lichaam door het gewicht op de voeten tot zeker 1cm kleiner lijken, dit omdat de huid onder de voet naar de zijkanten gedrukt kan worden.

Ook kan het aanzicht naar deze persoon u laten denken dat ze velen malen groter zijn, het licht er maar net aan van welke hoek u dit bekijkt. Bepaalden dingen kunnen nou eenmaal voor gezicht bedrog leiden. Iemand met verticalen strepen op hun kleding kan hierdoor ook groter lijken.

Toegevoegd na 16 minuten:
Biologisch: Er komt meer ruimte tussen de wervelkolom doordat er geen druk op staat. De nek rust naar achter waardoor er ook weer ruimten ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of het zo is. Ik vind als mensen liggen (in een ziekenhuisbed of opgebaard nadat ze overleden zijn) altijd juist net of ze kleiner zijn dan ik dacht.

Ik denk zelf dat het verschillend ervaren van lengte van iemand die ligt tov iemand die staat veroorzaakt wordt door het andere perspectief. Hoe je iemand ziet die voor je staat hangt af van hoe lang je zelf bent. Je kijkt neer of kijkt op naar deze persoon. Maar als iemand ligt kijk je per definitie van boven naar beneden naar een persoon. Dit veranderde perspectief heeft invloed op hoe lang je iets of iemand ervaart (vergelijkbaar met het kikkerperspectief waarbij je vanaf de grond omhoog kijkt en alles veel groter lijkt).