Ik heb emetofobie ook wel overgeef fobie hoe mee om te gaan?

Bang om andere te zien overgeven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat heeft die foto er mee te maken??

Antwoorden (3)

Als het je erg belemmert, kun je je door de huisarts laten verwijzen naar bijvoorbeeld een psycholoog die gespecialiseerd is in fobiebehandeling. Want je kunt er vanaf komen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou inderdaad hulp zoeken. Beter naar een psycholoog dan een psychiater. De laatste wil je in 9 van de 10 gevallen alleen aan de medicijnen helpen!

Of hapto (hapno) therapie. Dat heeft bij mij erg goed geholpen. Toch heb ik het uiteindelijk zelf voor het grootste deel weten overwinnen door steeds mijn grenzen iets te verleggen en vertrouwen in jezelf op te bouwen. Ik ben er nog steeds niet helemaal vanaf, maar kan er heel goed mee leven nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emetofobie ontstaat doordat iemand op een bepaald moment overgeven koppelt aan angst. Bijvoorbeeld omdat ze een angstige ervaring met overgeven hebben, omdat ze in angstige situatie of periode moeten overgeven of omdat ze het afkijken van hun ouders. Als daarna overgeven vermeden wordt, kan een lichte angst al snel uitgroeien tot een fobie.

De meeste therapieën beginnen met het in kaart brengen van het probleem. Door middel van gesprekken wordt inzicht verkregen in hoe de fobie is ontstaan en hoe het in stand gehouden wordt. Daarnaast kan duidelijk worden in hoeverre de fobie symbool staat voor andere problemen. Op basis van deze inzichten wordt een behandelplan opgesteld.

Behandeling bestaat meestal uit cognitieve gedragstherapie met exposure. Soms wordt ook EMDR of hypnotherapie toegepast of wordt de emetofoob doorgestuurd naar een ontspanningstherapeut of haptotherapeut.

Soms worden ter ondersteuning antidepressiva of kalmerende middelen voorgeschreven.