Waarom vloeken mensen?

Als ik me zeer doe of me machteloos voel kan ik er soms een vloekwoord uitgooien. Na die tijd vind ik dat zo vervelend, het is zo'n naar woord! Waarom vloeken mensen, of je nu christen bent of niet?

14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Geloof het of niet, vloeken lucht op.

Als iets tegenzit, je raakt ergens door gefrustreerd, of er gebeurt plotseling iets waarvan je behoorlijk schrikt, gooi een krachtterm eruit en het lucht op. Of dat nou het zo gevreesde GVD is, of je nu met menselijke voortplantingsorganen gaat smijten, of je nu ziektes aanhaalt, of je nu een zelf bedachte kreet uit, maakt geen verschil, het effect is hetzelfde. De ergste druk is van de ketel.

En juist omdat het dan een kreet is die er plotsklaps, per reflex uit komt zetten, heb je ook niet echt uitgebreid de tijd om een woord uit te kiezen dat minder kwetsend is voor de omstanders.

Al ben ik ook van mening dat de omstanders, als ze zich gekwetst voelen door zoiets, zich niet moeten aanstellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misslobe
14 jaar geleden
Op de laatste regel na ben ik het meest eens met het antwoord van Simly....... ;-)!

Andere antwoorden (7)

niet iedereen zegt zoiets, maar sommige mensen. :)

waarschijnlijk omdat dat het eerste is wat in hun opkomt als het tegenzit, je kan het makkelijk aanleren, maar afleren duurt wat langer.

gelukkig heb ik daar niet zo`n last van met een klein kind wat alles nazegt wat ik zeg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vloeken is een manier emoties te uiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Brits onderzoek heeft geconcludeerd dat het uiten van dergelijke oerkreten een deel van je hersenen activeert waardoor je meer pijn, tegenslag kan verdragen. Het is dus onderdeel van het mens zijn - zo zit de mens in elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is gewoon een krachtterm.

tegenvraagje: waarom raakt dat je zo? Laat iedereen zich uitdrukken zoals ze willen, en als het duidelijk niet voor jou bedoelt is, och...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk hoor ik liever GVD (ook omdat die hele God voor mij al jaren geleden op de reservebank is geparkeerd)dan de krachttermen die ik er bij sommige mensen soms uit hoor glippen en waarvan ik ze sterk verdenk er flink op geoefend te hebben. Niet zozeer dat al dat ge - k*nker t*ring t*phus k*t kl*te sh*t me nu zo persoonlijk raakt, maar omdat het gewoon totaal geen gehoor is en de kinderen er ook niet echt fraaie dingen van leren, en die vervolgens weer aan elkaar doorgeven op school.

Hevige emotie / schrik / pijn / verontwaardiging 'triggert' op de één of andere manier iets in de wat primitievere delen van ons brein, waar inderdaad scheldwoorden en krachttermen hun zetel vinden. Welke termen je gebruikt is grotendeels aangeleerd (vandaar dat ik ook niet erg enthousiast ben over vloeken), maar anderszijds, als ik echt en keer goed over de schreef ga kan ik ook vloeken als een bezopen bouwvakker, hoor. Gelukkig gebeurt dat niet zo heel erg vaak.

Voor huis- tuin- en keukenvloeken kan ik me inderdaad nog wel aardig redden met potverdikkeme of snotvergeeuwe, maar als ik écht pissed ben zou dat veel te veel op de lachspieren werken, en is het grovere taalgebruik er eigenlijk al uit voor ik er erg in heb. En tja, hoe ik er aankom weet ik ook niet, maar dan komt eerder de hele bijbel voorbij zeilen dan de medische encyclopedie. En dat zou best wel eens JUIST met mijn Christelijke opvoeding te maken kunnen hebben. Je moet wel even iets 'van je af vloeken'.

Waar ik me persoonlijk het allermeest aan erger, is dat bij sommige 'mensen' het woord kanker al las voorvoegsel wordt gebruikt in zélfs positieve dingen ; echt het toppunt van achterbuurt, als je het mij vraagt. Ik mag de hele dag aanhoren dat iets kankerleuk is of kankergaaf of kankermooi. Ik heb niks met kanker, persoonlijk, maar het is een buitengewoon onaangenaam gehoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan liever een goed Nijmeegs keizacht kussentje, inderdaad, als er willekeurige voorvoegsels gebruikt moeten worden.
Door te vloeken plaats je, je eigen in een bepaald hokje.
Een hokje waar ik liever niet in zit.
Je geeft aan dat je onvoldoende andere woorden bezit om je uit te drukken.
Je laat horen dat het je niets kan schelen dat anderen hierdoor gekwetst worden.
Vloeken is onfatsoenlijk en onnodig.
En na vloeken gaat je zonet platgeslagen duim , gewoon door met blauw worden.
Dus wat heb je er aan, het is alleen een aangeleerde gewoonte.
Dus waarom zou je nog vloeken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het een manier is om emoties eruit te gooien. Ik snap het verschil tussen christen en niet christen niet. Mijn vader is gedoopt en ik niet maar voor vloeken zie ik geen verschil. Misschien dat heel erg gelovige mensen niet vloeken maar over het algemeen is het geen verschil. Ik denk dat bijna iedereen vloek. Het is gewoon net zoiets als een stopwoordje het is moeilijk om er iets aan te doen, maar het kan zeker wel.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik vind sommige van jullie conclusies nogal apart. Vloeken is niet goed maar het is niet altijd erg of slecht. Wie heeft er last van potverdikkeme of andere termen. Met bepaalde ziektes schelden wil ik absoluut niet goed keuren maar verder rest zie ik niet al te veel problemen. Veel schelden is ordinair en onbeleefd maar er af en toe iets uitgooien is normaal. Ik hoorde van zeer gelovige kinderen dat sommige zich ergeren dat er op school zoveel gescholden word maar ik denk dat zij zich te druk maken. Let op jezelf dan heb je het al druk genoeg!