In welke context staat gedrag & persoonlijkheid los van elkaar?

Ik dacht altijd dat reacties en gedragingen een groot stuk waren van je persoonlijkheid..

Een gedrag is als een reflectie naar de buitenwereld toe: Hoe je dingen ziet, interpreteert en verwerkt.. 'Gedrag' laat toe om je psychologie te aan de buitenwereld te tonen.. zonder die specifieke gedragingen dat soms zo eigen kunnen zijn aan een mens.. zou je toch niet zijn wie je nu bent?

of bekijk ik dit helemaal fout?
zoja: Wat is gedrag & wat is persoonlijkheid?

Toegevoegd na 9 minuten:
Regelmatig handelen we vanuit onze gedachten.. en deze gedachten komen dan toch van je persoonlijkheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Ik vind gedrag een onmacht van communicatie. Een onmacht in het uiten van emoties. En dan heb ik het even over negatief gedrag, of raar doen.

Het begint met een baby. Die moet helaas gedrag laten zien om aandacht te krijgen. Namelijk huilen.
Als een kind heeft het nog niet heel veel communicatieve vaardigheden. Dus ook daar kan je veel gedrag zien.
Een tiener/puber toont ook vaak gedrag, omdat hij nog niet durft om zijn emoties te uiten. Ook wordt dit heel vaak niet toegelaten door de ouders. Waardoor hij snel terugvalt op gedrag. Welke dan weer bestraft wordt.
Als men nog ouder is, kan vaak herinneringen van situaties ervoor zorgen dat men terugvalt naar gedrag. Men reageert kennelijk als een kind. Dit kan tot een late leeftijd nog gelden.

Dus gedrag vind ik een onmacht van communicatie, waar ook heel vaak geen ruimte is om te mogen communiceren.

Persoonlijkheid vindt ik meer hetzelfde als karakter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat er positieve gedrag bestaat. Maar weet nu even niets te verzinnen als voorbeeld. Dus ik zie ook meer negatief gedrag. Al het gedrag is gebaseerd om aandacht te krijgen, om ruimte te maken voor zichzelf. Ruimte die er niet is.

Andere antwoorden (7)

Denk dat er het volgende verschil is. Het één is wat je doet. Het ander hoe je in elkaar zit.

Gedrag
Handelingen zoals deze door de buitenwereld worden waargenomen.

Persoonlijkheid
Totaliteit van een persoon : hoedanigheden, eigenschappen, kenmerken en karaktertrekken, waardoor hij als een uniek individu kan beschouwd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap wat je bedoelt. Maar zelfs als iemand helemaal niks doet heeft hij nog steeds een persoonlijkheid.
Andersom is gedrag denk ik inderdaad afhankelijk van die persoonlijkheid.
Zo ik het zie is je gedrag iets zelf-aangeleerds dat je gebruikt om een bepaalde indruk te maken op de buitenwereld. Het is het openbare deel van je persoonlijkheid, je 'masker'. Wat je echt bent, dat zit daar achter, soms zelfs erg diep verstopt. En dat kan heel iemand anders zijn, dan de buitenwereld denkt. Zelfs anders dan je zelf denkt. Het echte ik wordt soms zichtbaar als het masker er niet meer toe doet. Als je vreselijk moet huilen, bijvoorbeeld, reddeloos wanhopig bent of vreselijk blij en gelukkig. Bedoelen we hetzelfde?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, masker en dan 'ik'. Maar gedrag is vaak niet echt gekozen. Als kind krijg je door dat op sommige gedragingen negatief wordt gereageerd. Op andere positief. Dan sluipt 'goed' gedrag er vanzelf in.
De persoonlijkheid is de structuur van het denken van een mens.
Het gedrag is het handelen (al of niet waargenomen); het handelen komt deels voort uit wat de persoon nastreeft en deels wordt dat beïnvloed door de omgeving (is gedrag geaccepteerd of niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedrag kan een uiting zijn van je persoonlijkheid, zo zie ik dat in de meeste gevallen dan ook, je doet iets omdat je op een bepaalde manier in het leven staat.

Er zijn echter genoeg uitzonderingen te bedenken waaruit blijkt dat je gedrag kunt sturen en aanpassen aan de situatie, waarbij je op basis van verschillende motivaties tot dat aangepaste gedrag zou kunnen komen.

Bijvoorbeeld: Iemand wordt dienstplichtige in oorlogstijd, hij wordt ingezet in het gebied waar gevochten wordt, hij doet wat verwacht wordt en schiet daarbij andere mensen dood. Dit lijkt me een typisch voorbeeld van een situatie waarbij het gedrag (het geweld) geen goede afspiegeling hoeft te zijn van de persoonlijkheid van de soldaat in kwestie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gedrag is een resultante van je persoonlijkheid, je gevoel op dat moment en de omstandigheden.
Meer definieren heeft in mijn optiek niet veel zin.
De belangrijkste spelers zijn benoemd, net als het resultaat, en dat is je gedrag.
Wel kun je elke komponent tot in het absurde verder omschrijven.
Daar verdienen heel veel mensen hun boterham mee.
Daar is niets mis mee, zolang hun gedrag geen afbreuk doet aan de juistheid van de definitie van deze komponenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedrag is wat je doet en laat. Hoe je je gedraagt hangt niet alleen van de je omgeving af maar ook van je persoonlijkheid, dus van hoe je bent.

Toegevoegd na 3 minuten:
Gedrag staat los van persoonlijkheid als je b.v. tot iets wordt gedwongen of als je psychotisch wordt en stemmen gaat horen. In die gevallen waarin je de controle over je brein kwijt bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gedrag is inderdaad handelen van 1 persoon. Of 1 dier in de biologische ethologie.

Gedrag kan je observeren. Je ziet dan een persoon bewegen, je hoort hem of haar praten en je kan de mimiek waarnemen.

We hebben primitief gedrag, zoals zoeken-naar-voedsel, sexueel balts gedrag en fight- or flight reacties. En we hebben ingewikkeld gedrag, aangepast op onze maatschappij, zoals gedrag bij horen van muziek, kopen van artikelen of bij reizen in het vliegtuig.

Persoonlijkheid zijn typische gedragspatronen passend bij een individu. Persoonlijkheid is dus geen gedrag.

Persoonlijkheid is dus typische gedragspatronen, zoals bij omgaan met conflicten, de manier van winkelaankopen doen, of het eten van een broodje.

Gedrag staat in zoverre los van persoonlijkheid, dat niet al het gedrag bij persoonlijkheid hoort. Terugtrekken van een vinger, nadat iemand er met een hamer per ongeluk op heeft geslagen, is welzeker gedrag maar niet typisch voor de persoonlijkheid. Bijna 99% van de mensen doen dit, en doen ze dit niet, dan is er wat aan de hand met deze persoon.