waar gaat een herinnering heen als je hem vergeet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Amadea
12 jaar geleden
The answer, my friend, is blowing in the wind...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou die herinner ik me nog wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie is hem?
Amadea
12 jaar geleden
"hem" verwijst naar 'de herinnering'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
degene die ik vergeten ben :))
niko
12 jaar geleden
dit is een contradictie.iets wat je vergeten bent is geen herinnering meer.kan dus ook nergens heen gaan.

Het beste antwoord

Een herinnering kun je zien als het ophalen van informatie uit je geheugen naar je bewustzijn/werkgeheugen.

Je zou kunnen zeggen, dat er twee soorten vergeten zijn. De eerste is, dat je er even niet meer op kan komen. De informatie is er dan wel, maar je kon hem even niet vinden.

De tweede soort is, dat de informatie echt weg is.
Je kan dat vergelijken met de ballen in een telraam. In een bepaalde stand geven die een getal aan. Als je de ballen verschuift, geven ze iets anders aan. Je kan nooit meer terughalen hoe de ballen vroeger hebben gezeten: die informatie is echt weg.
De hersenen zijn voortdurend bezig met het filteren van informatie. Alleen de informatie die je (op de een of andere manier) nodig hebt om te leven is van belang, en blijft snel beschikbaar.
De rest proberen de hersenen te verwijderen. En weg is weg.

Men dacht vroeger, dat je alles onthoudt wat je meemaakt. Dat blijkt een vergissing te zijn, die is ontstaan toen men de hersenen met elektrodes ging prikkelen. De proefpersoon kreeg toen gedachtes, en dacht dat dit herinneringen waren. Maar dat blijkt niet zo te zijn, deze gedachtes lijken meer op dromen. Ze zijn bedrog. Weg is echt weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Die blijft gewoon ergens in je hersenen hangen,
in een laatje waar je even niet bij kan.

Veel kans dat je later in je leven opeens dat laatje wel kan openen en hup: daar is die herinnering weer.
Het blijft dus wel in je bewustzijn, want herinneringen vormen het bewustzijn, en vormen als zodanig een onderdeel van het geheugen.
Herinneringen zijn niet altijd betrouwbaar.
Zeker niet als het om dingen gaat van langer geleden.

Een herinnering, is een ervaring uit het verleden die in het geheugen is opgeslagen, en die men zich voor de geest kan roepen.
Dat het om iets gaat wat je je nu even niet voor de geest kan roepen, wil niet zeggen dat het niet
ergens is opgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt.
Herinneringen vergeet je niet. Je kunt het niet altijd meer oproepen.

Dit heeft te maken met hoe ons geheugen werkt. Beelden worden niet 1:1 opgeslagen in zenuwcellen, maar verdeeld, waarbij verbanden worden gelegd met andere zaken die je kent.

Zo lang die verbindingen worden gebruikt en de herinneringen opgeroepen worden, worden de neurologische verbindingen versterkt en zijn ze makkelijker op te roepen. Als ze minder vaak opgeroepen worden vervaagt de herinnering.

In de Psychologie worden er aan herinneringen ook andere kenmerken gekoppeld, maar biologen kijken met name naar de chemische aspecten in de zenuwcellen (neuronen) die betrokken zijn bij het vastleggen van gebeurtenissen. Pas als die gebeurtenissen goed zijn op te roepen (verankerd) spreek je van herinneringen.

Vanuit de Psychologie zou je een basisboek kunnen lezen voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alzheimer?
Dan is hij gewist van je harde schijf, zeg maar een soort crash
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gekke is dat bij Alzheimer vergeten herinneringen juist weer boven komen. Dus dingen van laatst worden vergeten en dingen van vroeger komen terug.
hoe kun je dat verklaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verklaring is dat dit in een van de stadia van dementie (waaronder ook Alzheimer valt) gebeurt. Dementie begint met lichte afname van het geheugen en eindigt in het volledig verliezen van het geheugen, met alle bijkomende stoornissen die daar bij horen. In een bepaald stadium komen geheugenstoornissen voor zoals jij ze omschrijft, maar het eindigt in een volledige verwoesting van het geheugen. Een kasplantje blijft over. Men denkt dat een ophopingen van zenuwcellen de verbindingen tussen deze zenuwcellen te gronde brengen. Hierdoor kunnen de hersenen niet goed meer functioneren. Precies weten men het nog niet.
Eigenlijk gaat de vergelijking met een crash van een harde schijf dan ook niet op daar die abrupt is, dit in tegenstelling tot dementie, die soms jaren in beslag kan nemen.
ik denk dat zo'n herinnering op gebeurtenissen plaats komt te staan. Je vergeet het nu misschien maar bij bepaalde momenten of gebeurtenissen in je leven wat overeen komt met jouw herinnering komt het weer naar voren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die verdwijnt ergens in de krochten van je hersenkronkels.
En daar houdt het zich schuil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een herinnering vergeet je niet, je geeft het een plekje en denkt er minder vaak aan. Maar vergeten doe je niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het niet met Dutcheese eens. Want,...
Het gekke is dat bij Alzheimer vergeten herinneringen juist weer boven komen. Dus dingen van laatst worden vergeten en dingen van vroeger komen terug.
hoe kun je dat verklaren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees mijn reactie eens. Nee: weg is weg.
En er bestaan ook pseudo-herinneringen.
Het geheugen is meer een tuin: groeien en snoeien. Er komen 'herinneringen' bij en er verdwijnen er.
Geheugen werkt in drie delen:

1. Opnemen van signalen uit de buitenwereld, en toekennen van betekenis daarvan voor JOU, op basis van eerdere ervaring en kennis.
2. Opslaan van feiten en betekenis daarvan in verbindingen in de hersenen.
3. Opdiepen als je het wilt, of er spontaan opkomen door een trigger in de buiten- of binnen-wereld.

In elke fase kan iets fout gaan. Herinneringen zijn verbindingen in de hersenen en als die verbindingen er niet meer zijn, dan zijn ze gewoon nergens, dan IS het geen herinnering (meer).

Als je hem alleen niet kunt opdiepen, bewust, of hij komt in relevante situaties niet spontaan naar boven, dan noemen we dat vergeten.
Later kan door nieuwe, of andere triggers de herinnering weer opnieuw opkomen. Elke keer dat je een herinnering beleeft, wordt hij weer opnieuw weggeschreven op je 'harde schijf'. Waarbij dan veranderingen kunnen plaatsvinden. Net als bij het verhaal dat verandert door herhaald doorvertellen, kun je zo een herinnering hebben die niet meer helemaal strookt met wat er werkelijk gebeurde :-) En hebben verschillende mensen soms iets verschillende herinneringen die toch hetzelfde beleefden.