Zijn de verschillen in gedrag tussen mannen en vrouwen aangeboren of aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Een mengsel van beide. Sommige gedragingen zijn puur natuur, andere zijn door de opvoeding aangeleerd. Dat meisjes roze mooi vinden, is aangeleerd gedrag. Dat ze gemiddeld zorgzamer zijn dan jongens, is 'ingebakken'. Het nature-nurturedebat gaat precies over die vraag: wat zit er standaard al in, en wat is aangeleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, is een heel interessant onderwerp
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat een onzin. Vrouwen vinden roze mooier omdat ze daar een preoccupatie voor hebben. Ze zijn ook zeker zorgzamer. Ten eerste geven ze het kind borstvoeding, wat een band schept. bovendien hebben hebben ze het nota bene gedragen. Een moeder heeft een heel andere band met haar kind. Dat heeft in de gehele mensheid zich in deze rollen verdeeld. Je kunt gewoon niet argumenteren dat mannen en vrouwen hetzelfde zijn. Gelukkig niet zeg.
Ze zijn wel gelijkwaardig, maar zeker niet hetzelfde!

Andere antwoorden (6)

Dat is aangeleerd, maar ook deels karakter. Gedrag leer je immers aan en word mede bepaald door de opvoeding van je ouders, maar ook zeker met alles wat je meemaakt; dit vormt je en dus je gedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De verschillen tussen man en vrouw zijn van alle tijden en alle culturen. In de zestiger en zeventiger jaren dacht men daar anders over. Men greep terug op Margaret Mead die een cultuur ontdekt had waar vrouwen en mannen anders waren dan bij ons. Men dacht in haar kielzog dat de verschillen tussen mannen en vrouwen aangeleerd waren. Achteraf deugde haar onderzoek niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
De belangrijkste verschillen tussen mannen en vrouwen hebben te maken met biologische nmechanismen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is aangeboren. Een vrouw is immers geen man, en visa versa. Hormonaal. Hormonen sturen de richting van ons gedrag. Geef een sterke stoere bink maar eens een dosis oestrogeen. Dan wordt hij emotioneel. Dat zie je ook met mannen die vrouw worden en gaan kuren. Of lesbiennes die wat mannelijker zijn. Zoals een olifant geen haas is, zo is een vrouw geen man. XX chomosomaal, en XY. Drie keer 21 is mongoloïde. Zoveel maken chomosomen uit. En nog lees ik mensen hier, die denken dat het nurture is. (aangeleerd)
Hoe dan, ohh toevallig leren alle vrouwen zich als typisch vrouw te gedragen?? Zouden ze niet heel toevallig die vrouwelijke aanleg hebben...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geslachtskenmerken en diverse mentale eigenschappen zijn aangeboren, maar best veel is ook aangeleerd.
Dat gebeurt veel meer door spiegelen dan door opvoeding
alleen als je kinderen de basisschoolleeftijd bereikt hebben.
Je kunt nu eenmaal beter instructie van vriendin of moeder hebben bij je eerste menstruatie dan van vriend of vader.
Bij mannen werkt dat net zo.
Een jongen zal niet gauw in een meisjesgroep geaccepteerd worden en andersom, alhoewel bij jongens een tomboy vaak wel een goede plek weet te verwerven.
Dus nurture en nature maken weer het verschil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is een onderdeel van het nurture-nature debat.
Er is officieel nog geen echt antwoord op, dus houdt iedereen het erop dat het een combinatie van beide factoren is. Wat natuurlijk ook het meest logisch is aangezien vrouwen en mannen verschillende hoeveelheden van mannelijke en vrouwelijk geslchtshormonen hebben (aangeboren verschil), welke zich ook in gedrag kunnen uiten. Maar er wordt ook een heleboel aangeleerd, vooral door de media.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sommige dingen worden aangeleerd.
Van nature is er een gevoel en hormonen zijn bepalend!

Soms zie je van die meisjes met een jongensachtig gedrag en zodra de hormonen, pubertijd opspeelt, verandert dit gedrag opeens.