Zijn er (psychische) symptomen veroorzaakt door onze geboorte ? Zo ja, welke?

In hoeverre kun je zeggen dat onze geboorte een trauma is dat bij een volledige geboorte buiten wat voor een baarmoeder dan ook (even aangenomen dat dat zou kunnen) niet aanwezig zou zijn. Zouden we dan heel anders in het leven staan?

10 jaar geleden
erotisi
10 jaar geleden
Ja, zonder ooit enige aanwezigheid in een baarmoeder

Het beste antwoord

Een geboorte is enorm traumatisch, de spiegel van stress gerelateerde hormonen is daarna nooit meer zo hoog. Het onderzoek dat ik er van ken geeft aan dat dit ook zeer bevorderlijk is voor de ontwikkeling van de longen en dergelijke fysiologische aanpassingen. Het heeft zonder twijfel ook invloed op de hersenen, en ik denk dat de invloed soortgelijk is. Anderzijds zijn kinderen die met een keizersnee ter wereld komen ook weer niet zo slecht af, maar ze hebben in het begin een achterstand in longfunctie. Je kunt het eigenlijk alleen onderzoeken door kinderen die niet geboren zijn (keizersnee) te vergelijken met kinderen die door het geboortekanaal zijn geperst. Er zijn wel studies naar gedaan, de resultaten (IQ) waren vaak te verklaren doordat moeders die keizersnedes hadden ondergaan vaker een hoger opleidingsniveau hadden, als je daarvoor corrigeert kom je op een effect van nul.
Er zijn wel zeer serieuze symptomen veroorzaakt door alcoholgebruik door de moeder. Foetaal alcohol syndroom kun je makkelijke omschrijven met het hoofd op de cover van de Mad. De geestelijke en fysieke ontwikkeling van deze kinderen is ernstig aangetast. Tussen geboren en gehaalde kinderen vind je echter geen welomschreven verschillen op latere leeftijd, maar het is lastig (fundamenteel onmogelijk) om verschillen uit te sluiten. Ik denk dat het trauma van de geboorte te kortdurend is om blijvende schade aan te richten en dat natuurlijke selectie daar ook wel behulpzaam bij is geweest.