Hadden mensen in de prehistorie ook al last van puberteit?

Ik lag in bed, te wachten op de slaap toen deze vraag me plots binnenschoot.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je wacht op de slaap, kan je vaak lang wachten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar ik ga later nog vragen naar een paar ideeën om beter te kunnen slapen. :D

Het beste antwoord

Tja, wat bedoel je met last?

Ergens tussen kindzijn en volwassenzijn moet er wat veranderen met je lichaam. Vrouwen moeten borsten krijgen en inwendig moet er van alles veranderen en ze gaan menstrueren. Bij mannen moet de penis enorm gaan groeien en er komen zaadlozingen.

Dit alles gebeurt onder invloed van hormonen en die hebben wat bijwerkingen waaronder de puistjes en het grillige humeur en het af willen zetten tegen de ouders (vooral omdat je op jezelf moet gaan wonen).

Dus ja, ook toen hadden ze last van de puberteit maar of ze er ook echt de tijd voor hadden om hopeloos overhoop te liggen met je ouders, en het gebrek aan spiegels om naar je puistjes te staren zal wel maken dat het misschien wat minder opviel. Ze hadden wel wat anders aan hun hoofd: overleven en zo snel mogelijk zelf kinderen maken om te overleven.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is precies wat ik wou weten, bedankt! Iedereen superbedankt voor jullie antwoorden, ik heb er veel aan gehad!

Andere antwoorden (2)

Last ? Nee ; last van de puberteit is vooral iets van de na-oorlogse jaren, toen de jeugd niet meer vanaf haar pakweg 12e hoefde mee te werken om het gezin te onderhouden, vrijheid kreeg, eigen geld om te besteden en inspraak in welke vorm dan ook.

Daarvoor maakten kinderen natuurlijk OOK wel een ontwikkeling door tussen hun 10e en 20e jaar, maar dat was gewoon een gegeven feit en niemand deed er moeilijk over. Werken moest je. Punt.

Toegevoegd na 15 uur:
Ook vandaag de dag nog is 'puberteit' (los van het lichamelijke aspect) eigenlijk een 'probleem' van de Westers-kapitalistische samenleving. In minder ontwikkelde landen hoor of lees je er nooit iets over. Pas met de toename van de rijkdom in een land wordt 'puberen' ineens een probleem.

Voor de prehistorie kun je het beste kijken naar tribale samenlevingen : daar ben je tot pakweg je 13e kind, en daarna - hopla- volwassen, en zit daar geen bijzondere periode tussen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Van de gedragen/gevoelens van de prehistorische mens is per definitie niets bekend. Dus jouw stellige bewering daarover is pure speculatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom maak ik de vergelijking ook primair met 'voor de oorlog' een heeeeele lange periode war we WEL een en ander van weten. Hoe het overigens in de prehistorie al zijn gegaan, leren volkeren die nog min of meer in dezelfde omstandigheden leven ons (en de mens is in die periode echt niet veranderd).
Pure speculatie is het dus zeker niet. En ja, mijn bewering is zo stellig als de kennis die we er over hebben. "Puberteit" (met name het sociale gedeelte daarvan) is een luxe-probleem van de Westers-kapitalistische samenleving. Daarbuiten komt het gewoon niet voor. Gewoon NIET.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Marleen, goede reactie!
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Laten we het zo stellen : de púbertijd komt overal voor, maar pubertéit is een typisch 'luxe-probleem'.
Pubertijd is een verzinsel van mensen.

Eerst ben je kind, dan ben je volwassen. De een iets eerder de ander iets later.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, er zijn wel degelijk onmiskenbare verschijnselen ; niet alleen lichamelijk, maar ook wat betreft de groeispurt die de hersenen doormaken.
Wij zitten echter in een samenleving waarin er ruimte en aandacht voor die problemen is, waardoor je eerder vergroot en uitversterkt worden dan dat het gewoon een fase is waar je tijdens de dagelijkse gang van zaken doorheen moet. Of liever : ouders en kinderen hebben tijd om zich er op te concentreren en zo het probleem eigenlijk groter te maken dan het is. Hetzelfde zie je bij de 'peuterpuberteit' of 'terrible two's'. de fase waarin kinderen een eigen willetje ontwikkelen, merken dat ze iemand anders zijn dan 'de mamma' en dat ze NEE kunnen zeggen. Elke Westerse moeder herkent het, maar in Afrika ofzo zul je er niks over horen. (En niet alleen omdat die kinderen gewoon téchnisch geen probleem kunnen maken over welke trui ze aan willen of dat ze snoepjes willen bij de kassa). Hetzelfde type luxe-probleem dat alleen in samenlevingen als de onze boven water komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is puberteit en dat is geen verzinsel. Het is de tijd dat de hormonen door je lijf gieren en er enorme ontwikkelingen plaatsvinden rond je geslachtsorganen en vooral de secundaire geslachtskenmerken. Noem dat maar een verzinsel. Puberteitsproblemen zijn wat anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, dat is geen verzinsel, maar de problemen die Nederlandse (en bijvoorbeeld Engelse en Amerikaanse) ouders met pubers hebben, zie je echt niet in bijvoorbeeld de derde wereld. Of zelfs een iets minder rijk land als Zuid-Amerikaanse landen.
Daar zou je bijna kunnen zeggen : hoe rijker de ouders, hoe groter de kans dat de kinderen tijd, gelegenheid en ruimte krijgen om te 'puberen'. Straatkinderen puberen nooit.........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daarom zeg ik toch: puberteit bestaat wel maar puberproblemen zijn wat anders. Staat ook in mijn antwoord.