Hoe ga je met iemand om met een alcoholprobleem.

Ik vang iemand op die net is ontslagen van het leger des heil,daar was ie opgenomen. Ik heb nou een paar keer gehad dat ik alcohol uit zijn mond rook,en dat ie wat raar overkwam. Het duurt altijd een uur voor dat ie het toegeeft dan moet ik echt blijven zeuren,anders geeft ie het echt niet toe,en net voor die het altijd toe wilt geven begint ie altijd even wat kleine foutjes van mij op te noemen,bv dat ik wel eens wat vergeet,want ik ben nog al gaotische. Ik heb nog wel eens de neiging om te vragen of ie vandaag trek heeft,of soms weet ik het niet zeker of ik het nou goed ruik en dan vraag ik het ook of ie gedronken heeft,dan word ie woest en zegt door jou ga ik juist drinken,je verdenkt me altijd en vaak is dat ook zo.
Ik vertrouw hem ook niet nartuurlijk om dat ie al zo vaak gelogen heeft dus als ie nee zegt geloof ik dat nooit.
Wat kan ik het beste doen. Ik ben raddeloos ik wil helpen maar hij geeft me het gevoel of ik het erger maak.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Een alcoholist die drinkt, eindigt uiteindelijk toch weer in de goot, al kan het soms lang duren, bedenk dat vantevoren.

Wil je het plezierig houden met een alcoholist: neem hem zijn alcohol niet af, praat er niet over, verwijt hem niks.
Haal het gewoon zelf niet in huis. Negeer het onderwerp.
Zoek ook niet zijn verbergplekjes, gewoonlijk zijn er flessen in laarzen, wasmanden, tassen tussen winterjassen. Negeer het.

Probeer hem te richten op andere dingen in het leven. Laat hem weten dat je hem nodig hebt. Misschien kan hij wat werken of in huis dingen voor je doen, waar je blij mee bent.

De alcohol is zijn liefste. En wie hetgene wat hem het liefst is, af wil pakken, krijgt de wind van voren, zoals je al hebt gemerkt.

Lees er verder iets over. B.v. over de Korsakow die een alcoholist kan krijgen, en laat het boek ergens rondslingeren. Praat er niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke ik ben nogal een zeur dus ik ga proberen er niets meer over te zeggen. bedankt plusje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt

Andere antwoorden (1)

Als jij geen professionele hulpverlener bent, kun je hem niet anders helpen dan door duidelijk te maken dat hij ZELF verantwoordelijk is.
Een verslaafde die zelf (nog) niet toe is aan afkicken, zal altijd manieren vinden om aan zijn drank te komen en om jou te bedotten en om jou de schuld te geven.
Daar kun jij niets aan doen, jij kunt zijn leven niet redden, dat kan hij alleen zelf, daar zal hij voor moeten kiezen. Zolang de drank het hem waard is alles en iedereen te belazeren, kun jij niets doen.
Dus vraag je af: wil ik deze man opvangen, en kan ik dat? Want stoppen zal ie niet, dus welke consequenties heeft dat voor jou?