Als je optimistisch bent ingesteld, blijf je dat ook voor de rest van je leven houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Als je van nature een optimist en positief denker ben, dan zul je dat in de meeste gevallen je hele leven zo blijven.

Echter, soms zie je mensen toch veranderen in bittere zeurpieten, omdat ze iets vreselijks meemaken in hun leven.

Optimist tot in de kist, dat is wat ik wil zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat dat persé zo hoeft te zijn, soms kunnen mensen zoveel tegenslagen te verwerken krijgen dat zelfs de meest doorgewinterde optimist veranderd in een doemdenker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het wel ,het ligt dan ook aan je manier van denken .Ik ben een redelijke optimist maar geloof ook dat alle nare dingen die mij overkomen ,lessen zijn die ik moet leren.Door zo te denken blijf ik optimistisch
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iedereen word als optimist geboren. Jonge kinderen kennen geen zorgen, tenzij ze in een verkeerde situatie zitten. Door erachter te komen hoe de wereld in elkaar zit, worden sommige mensen doemdenkers. Waarom dit niet bij iedereen gebeurd, is niet helemaal duidelijk. Waarschijnlijk kunnen optimisten beter relativeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk van wel en blijf dat vooral ook geloven dat dat zo is!!!
ieder mens krijgt zo zijn tegenslagen en de een is er meer tegen bestand dan de ander
daardoor denk ik dat wanneer je een optimist bent meer kunt hebben...

ik denk niet dat je als je een optimist bent definitief kunt veranderen in een zwartkijker, maar soms krijg je net iets teveel of gewoon veel te veel op je bordje en als dat in een relatief kort tijdsbestek is kan dat zelfs de meest optimistisch mens in een gat doen belanden...

maar wanneer een optimist in zo'n gat zit ziet ie toch nog ergens blauwe gaten in de lucht, hoe klein ook, het blijft ergens toch aanwezig...

en ik ben er blij om, het houd de mensheid in evenwicht,
beetje pessimisten, beetje positievelingen, beetje van alles wat...

het één heeft het ander nodig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een optimist zal minder snel veranderen in een pessimist dan andersom.
Optimisme, dus een positieve levenshouding maakt je gelukkiger, dat straal je uit en maakt je meer geliefd, sympathieker en succesvoller van een brompot met "dezelfde papieren ".
De kans dat alles meezit in dan ook gewoon groter, daar zijn heel wat boeken over geschreven en studies over gedaan.
Doordat je als toegankelijker ervaren wordt, zul je -ook in tijden van nood- minder snel vereenzamen en heb je meer steun aan je omgeving.
Omdat je een optimist bent, gun je ook een ander zijn/haar geluk en ben je minder snel van slag door een ernstig gebeuren.
mensen die optimistisch en positief zijn (deze twee zitten vaak onlosmakelijk aan elkaar verbonden) maak je meer prethormonen en minder stresshormonen aan.
Je bent alleen al daardoor minder vaak ziek en knapt sneller op.
Allemaal bewezen feiten.
Het is dus redelijk dom om pessimistisch te zijn.
Met optimisten bedoel ik geen naïevelingen die geen gevaar zien maar mensen die -mede door de goede kant op te relativeren- weer voldoende kracht en motivatie vinden om tegenslagen te overwinnen.
Er wordt weleens gesteld
"een pessimist is een optimist die dat in de praktijk probeerde te brengen" maar volgens mij is die uitspraak door een pessimist bedacht die de kracht van het optimisme niet heeft leren ontdekken.
Kijk maar eens naar krasse eeuwlingen, allemaal aarts optimisten.
Optimisten houden het dus langer vol dan pessimisten EN met veel meer plezier.
Misschien dat pensioenfondsen daarom mensen zo pessimistisch pogen te maken, dan hoeven ze korter uit te keren.
Maar dat is een te pessimistische zin om mee te sluiten, optimisten weten ook met minder middelen van het leven een feest te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen is het moeilijk om van een optimist een pessimist te maken evenals dat het andersom ook redelijk moeilijk is.

Maar door een traumatische ervaring kan een optimist minder optimistisch blijven, maar meestal is dat dan alleen op het gebied waarmee hij de traumatische ervaring heeft meegemaakt. Van een goede optimist is moeilijk een pessimist te maken.