Hoe werkt het als je een fotografisch geheugen hebt? En kan je het ook een klein beetje hebben?

En is het ook erfelijk? Want ik heb het een heeeeeel klein beetje; ik kan dingen heel goed onthouden in details en ook uitleggen .. maar iemand in de familie heeft het echt zeg maar ^^ - die ziet iets bijvoorbeeld als hij in de auto zit en dan komt hij thuis en dan tekent hij het na ..

Toegevoegd na 11 minuten:
Naja, oké. Mijn oom heeft het dan niet in zo een obsessie vorm zeg maar.. dat hij er gek van word. Das wel heftig trouwens!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Mijn man heeft het en het kan heel lastig zijn.
Als hij ergens naar toe moet en rijdt de eerste keer verkeerd, zal hij dat daarna steeds weer doen want de eerste keer zit opgeslagen in zijn geheugen.
Spelen we een keer het spel Memory, dan kan hij één keer meedoen want daarna lukt het voor hem toch niet om te winnen want de eerste keer zit nog in zijn geheugen.
Het heeft ook voordelen, een vakantie kan hij jaren later nog tot in de details beschrijven, elke weg, uitzicht, restaurant enz. kan hij nog zo beschrijven terwijl ik dat allang niet meer weet.

Toegevoegd na 1 minuut:
En een beetje, denk het niet of het moet iets heel bijzonders zijn geweest, maar dan zal het gewoon onthouden zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Erfelijk denk ik wel want er zijn er meer in zijn familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanks voor de uitleg (:

Andere antwoorden (3)

Dan heeft hij iets heel goed geobserveerd.
Volgens mij is een fotografisch geheugen, dat je weet, waar op welke bladzijde een woord staat in een boek, en dat je dat zó kan reproduceren. Of bijv. de krebscyclus : 32 formules aan elkaar, hoe de eiwitvertering van het lichaam fysiologisch werkt - dat je die zó op kunt schrijven, ook al begrijp je er niets van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, niets bijzonders hoeft het te zijn, kijk maar naar mijn omschrijving.
Het hebben van fotografisch geheugen is eigenlijk een klein defect in de hersenen. Het zit niet in het opnemen van de informatie van de ogen, maar in het opslaan. De signalen worden bijna direct opgeslagen in het lange termijn geheugen. Het is heel lastig, je kunt namelijk niet meer kiezen wat je wel en niet wilt onthouden.
Het is waarschijnlijk erfelijk bepaald, aangezien het vaak meerdere malen voorkomt als het voorkomt binnen een familie. Er is nog maar onzekerheid of het hebben van een fotografische geheugen erfelijk is of dat er een aanleg voor het defect overerft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met een goed geheugen beweren soms dat zij een fotografisch geheugen hebben. Vooral bij kinderen zou deze eigenschap vaker voorkomen. Er bestaan echter duidelijke verschillen tussen een normaal/ goed geheugen en een fotografisch geheugen, waarbij mensen in staat zijn zich allerlei kleine en zeer specifieke details te herinneren. Ook kunnen sommige personen zich scherp allerlei specifieke visuele details voor de geest halen.
de groot : psycholoog en groot schaker heeft onderzoek gedaan en De Groot onderzocht het geheugen van schaakgrootmeesters door hen te vragen allerlei zetten op het schaakbord te memoriseren. Hoewel de schakers verbluffend goed (en beter dan niet-experts) posities en zetten konden onthouden, bleek dit alleen op te gaan voor echte zetten. Als de schaakstukken op posities waren geplaatst die in een echt schaakspel niet voorkwamen, bleken zij niet van gewone proefpersonen te verschillen. Dit wees er op dat zij een vermogen hadden ontwikkeld om een bepaalde soort complexe informatie te organiseren en te structureren, in plaats van te beschikken over een aangeboren fotografisch geheugen.