5 schijnt het hoogste aantal te zijn dat een mens in 1 oogopslag kan herkennen, daarboven wordt het tellen. Hoe komt dat?

Omdat een mens 5 vingers heeft, of zit er iets diepers achter?

Toegevoegd na 11 uur:
Op de tv zie dat ook altijd: bij pokerwedstrijden worden de fiches altijd in stapeltjes van 5 gegroepeerd (en dan op elkaar gelegd in stapeltjes van 10, 20 etc).

Als we nu 6 vingers (uhmmm, uitsteeksels, met dank aan hippo) per hand zouden hebben gehad, zouden we dan stapeltjes van 6 maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken de 6 punten op een dobbelsteen zonder te tellen, ik denk dat je stelling niet klopt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, leg 5 bruine bonen op tafel en je weet gelijk hoeveel het er zijn... met 6 niet meer
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
munten mag ook, bij gebrek aan bonen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb acht vingers (en twee duimen). Dus het zal niet aan die vingers liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat nelly zegt klopt niet: hij of zij herkent die punten omdat ze gegroepeerd staan. En dan herken je twee keer drie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken die zes punten omdat die in mijn geheugen zitten als 6, het hele plaatje zit in mijn geheugen, hier hoef je niet bij te tellen en zie je ook niet 2 keer3 stippen. Dit komt omdat ze gegroepeerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als ze niet gegroepeerd zouden zijn, zou je ze waarschijnlijk bij 6 random neergelegde dingen op tafel eerst moeten tellen. Dit gaat alleen zo snel dat je dat misschien haast niet door hebt.

Het beste antwoord

Misschien dat het gemiddeld opgaat maar ik ken situaties waarin mensen in staat zijn in een oogopslag het juiste aantal hagelslagje op een wit bord (ed.) kunnen zien.
Een persoon was in staat om zo 102 binnen een seconde te kunnen herkennen (en andere aantallen, waardoor de factor gelukstreffer statistisch geelimineerd kon worden).
het is dus geen wet van Meden en Perzen.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het betrof hier geen Savant -autime (the Rainman met Dustin Hofman) maar wel zeer intelligente mensen.
Mensen kunnen veel door te trainen.
Wel is de stelling de reden geweest waarom een notenbalk uit (slechts) vijf lijnen bestaat.
Opvallend is overigens dat erg muzikale mensen juist in staat zijn meer dan vijf elementen in een keer te overzien.
Mede daarom moeten we dingen niet teveel vastleggen.
Volgens dezelfde regel zou je immers bij het begin van een verkeersweg maar vijf factoren moeten hebben, teerwijl alleen al het aantal borden en tekens op de weg, naast het inschatten van het overige verkeer eerder twintig dan vijf factoren zijn.

Recentelijk is dit wel reden geweest om het aantal impulsen op en rond oa.verkeerswegen sterk te reduceren, men overschreed daarmee de grenzen waartoe wij fysiologisch in staat geacht werden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

vrij logisch. Als je 2 dingen ziet ga je niet moeilijk doen maar weet je gewoon dat het er 2 zijn ( ipv 1+1=2) bij 3, 4 en 5 is dat ook het geval. Maar vanaf 6 gq je automatisch in groepjes denken (3+3) dit komt puur door de breincapaciteit. Sommige autisten zijn in staat Om bijvoorbeeld 15% meer brein te gebruiken. Die kunnen dan bijvoorbeeld 4 grojes van 86 maken net als in die film met tom cruise en zijnzautistische broertje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is maar helemaal de vraag of het werkelijk zo is, dat iedereen een aantal van 5 direct herkent zonder te tellen, en of het ook onmogelijk is om een aantal van 7 niet in één oogopslag te herkennen. Het zal sterk afhangen van de persoon; zijn manier van kijken, herkennen, en zelfs zijn manier van rekenen, en gevoel voor logica.

En natuurlijk hangt het er ook vanaf hoe de zaken gegroepeerd zijn. Als jij 7 pakken melk in je koelkast hebt liggen, 4 stuks met 3 er bovenop, dan hoef jij helemaal niets te tellen, en in ieder geval niet tot 7. Als je al iets zou tellen dan is het 4 + 3.

Maar ook is het zo, dat het zeker niet voor iedereen direct zonder te tellen vast te stellen is, dat als er 5 pennen netjes naastelkaar liggen, dat het er 5 zijn. Er zullen mensen zijn zonder te tellen direct zien dat het er 5 zijn, maar er zullen ook mensen zijn, die het niet anders kunnen, dan door vast te stellen, dat het hier om 2 plus 3 gaat. Mensen die echt 1, 2, 3, 4, 5 zeggen, zijn er denk ik nauwelijks.

Bekijk onderstaande plaatje. Daar hoeft helemaal niets geteld te worden, om vast te stellen om hoeveel hokjes het gaat ;-)

Toegevoegd na 11 uur:
N.a.v. de uitbreiding van je vraag.

Je zou er over kunnen filosoferen, of als we zes vingers en zes tenen per hand/voet hadden gehad, we bij het pokeren onze fiches in stapeltjes van 6 hadden gelegd.

Op zich lijkt het mij helemaal niet zo'n probleem. Het ordenen van de fiches (en in talloze andere zaken) is gewoon een handig trucje. Op deze manier moet je wel even rekenen, maar hoef je niet te tellen. Voor de meeste mensen geldt, dat het maken van zo'n simpel rekensommetje sneller gaat dan tellen.

Maar 5 is natuurlijk wel een mooi getal, omdat het de helft is van 10, en we werken nu eenmaal met een 10 tallig stelsel. Hoewel het twaalftallig stelsel ook prachtig is... denk maar aan de 12 maanden, 12 uren en een dozijn. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die 4 horizontale vlakjes zag ik wel in 1 oogopslag, die verticale ook.
Maar hoeveel vlakjes in totaal... moest ik toch ff 4x4 doen :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo vreemd, dat jij even 4 x 4 moet doen. Dat doet waarschijnlijk iedereen, ik ook. Eigenlijk had ik er nog even bij moeten schrijven, dat we niet tellen, maar heel even rekenen. Door een heel klein eenvoudig sommetje te maken, kunnen we ons de moeite van het tellen besparen. ;-)
die 5 zal wel een HEEL generalistisch aantal zijn.

Laat mij hele ingewikkelde chinese tekens zien en ik vrees dat 2 mijn limiet is.

Laat mij een heel regelmatig patroon van cijfers zien (bijv alle even nummers t/m de twintig) en ik zie direct dat ze er allemaal zijn behalve 14 dus dan kan ik er 9 in één oogopslag zien.

Het gaat dus om de patroon herkenning en de verschillen EN de eenvoud. Is er een logisch verband kun je er meer tegelijk zien (even getallen). Zijn het ingewikkelde patronen kun je er weer minder herkennen (die chinese tekens).

Toegevoegd na 1 minuut:
PS die 5 geldt dan voor alles daar tussen in, geen mooi patroon maar ook geen al te ingewikkelde plaatjes
12 jaar geleden
ik denk dat 6 ook nog wel te doen is voor veel mensen :)

Maar het ligt denk ik aan de breincapaciteit dat je gewoon niet zo'n groot aantal 'dingen' in een keer kan herkennen