Om die woede van je kwijt te hebben. Opgelucht te worden. Heb ik ook wel eens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Raffaella
4 jaar geleden
Ik heb ook een bokszak

Andere antwoorden (9)

Omdat je je agressie op een of andere manier kwijt moet, om er niet psychisch aan kapot te gaan heb je een uitlaatklep nodig. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan het smijten van oud glas in de glasbak. Voor mannen is bijvoorbeeld een boksbal aan te bevelen. Maar sommigen hebben helaas een voorkeur voor het vernielen van spullen.
13 jaar geleden
Op dat moment zit die gene met zijn agressie in de maag.
Hij of zij moet zich afreageren,en kan dit op geen andere manier.
Het kan een opluchting geven ,maar meestal na korte periode krijg je er spijt van.
Een kwestie van onvermogen.
Praten erover dat is het beste om de frustratie kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een wat mij betreft een welverdiende + Ik heb het zoals jij beschrijft aan den lijve ondervonden.
Woede. Frustratie. Boos. Zóveel dat het er met kracht uit moet.
Gooien met serviesgoed, smijten met borden, blind kapot maken wat je tegenkomt. Hopenlijk wel alleen je eigen spullen; dat niet iemand anders de pineut is van dit explosieve, agressieve gedrag.

Het lucht op. De woede is bekoeld, de frustratie is eruit.
Veel mensen reageren zich zo af. Praten lukt dan gewoon niet. Later wel, als ze wat rustiger zijn.

Niet echt een ideale methode. Altijd veel schade en veel troep om op te ruimen. Bij volwassenen zou het mogelijk moeten zijn die explosieve woede te beheersen. Maar zo werkt het niet bij alle mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Vooral de middelste alinea...
Veel mensen zijn er heilig van overtuigd dat het oplucht als je je woede koelt door iets kapot te maken. In de praktijk geeft het alleen een hoop rommel en schuldgevoel achteraf, en de opluchting duurt maar kort.

Je kunt beter een stukje gaan wandelen, je matras mishandelen of tot 100 tellen dan je hele huisraad kort en klein te slaan. Daar zijn de psychologen het inmiddels wel over eens.

Sommige mensen doen het ook als aandachttrekkerij: als ze 'gewoon' kwaad zijn, krijgen ze te weinig aandacht, als ze daarbij ook nog dingen kapot maken, wordt het pas echt interessant.

Zeker bij kinderen die dingen slopen als ze kwaad worden, is het zaak om ze andere manieren aan te leren om boos te zijn en tijdens het kapot maken vooral niet te veel (negatieve) aandacht te geven maar ze op een rustige manier uit de buurt te krijgen van wat ze kapot willen maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
onmachtsgevoelens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat al veel gezegd is 'frustratie'.

Als je boos bent, schakel je over op agressie, niet iedereen kan dit beheersen, door tot 10 te tellen.

Waarom...gooien/smijten, op dat moment heb je zoiets van ik moet iets krachtigs doen, ik zelf sla met deuren, of ga ineens iets opruimen in huis op een wat te ijverige manier...

Zo heeft iedereen zijn methode om zijn boosheid te uiten....raar waar waar!

Natuurlijk is het beter om rustig te blijven maar doe dat maar eens op zo'n moment....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zoek het antwoordmeer in een evolutionair proces.
ruzie is in de natuur natuurlijk al heel snel vechten nu is het bij ons mensen niet zo dat als je boos bent of ruzie hebt je even lekker erop los kan slaan wij hebben dat met zn allen zo bepaald maar in onze hersens werkt dat natuurlijke proces nog wel door we hebben dus wel een vecht reflex maar voeren die niet uit ipv iemand te slaan slaan we kopjes van de tafel om zo maar iets te noemen ook kan het dreiggedrag zijn want iemand die heel dreigend de huisraad staat te vernielen komt natuurlijk heel imponerend over wat er voor kan zorgen dat bij een tweede dreiging van een conflikt tussen de zelfde individuen de dreiger zijn zin maar krijgt omdat de ander het conflict wil vermijden
en...voor mensen die niet zo goed hun gevoelens beheersen het lucht ook lekker even op maar zinvol is het niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
afreageren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afreageren, en als plaatsvervanger voor degene op wie je kwaad bent....mishandeling is immers wel erg rigoureus en strafbaar...hoewel het daar ook nogal eens op uitdraait...