Vanaf welk jaar kun je je eerste levens herinneringen ophalen?

Ik vroeg me af vanaf welke leeftijd ongeveer je eerste herinneringen stammen. Waarschijnlijk is dit voor iedereen anders, maar een "ongeveer"

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.3K

Het beste antwoord

Er spelen een aantal dingen ... je herinnert je nog wel flarden en situaties, maar die zijn vaak moeilijk aan een bepaalde tijd te koppelen. Het kan zijn dat je je iets herinnert van toen je 4 was, terwijl je zelf denkt dat je pas 2 was.

Als ik naar mijn eigen kinderen kijk, beginnen ze zich pas echt dingen te herinneren over een periode langer dan een week vanaf het moment dat ze 4 zijn. Het is zeker zo rond die leeftijd, en het zal inderdaad voor een ieder verschillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Men zegt vanaf de leeftijd van drie jaar. Maar een enkele keer hoor je vertellen dat iemand nog iets weet van voor zijn derde jaar.
Ik weet ook nog sommige dingen van toen ik drie jaar was. Meest beelden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is per persoon zo verschillend! De ene persoon heeft een enorm goede langetermijngeheugen en de ander weer een kortetermijngeheugen.

De mens onthoudt doorgaans datgene wat indruk op hem maakt. Positieve indrukken worden sneller vergeten dan negatieve indrukken. Ook indrukken die verwarring scheppen blijven langer hangen, vooral bij kinderen.

Bij de meeste mensen zullen herinneringen vanaf een jaar of vier wel op te halen zijn.

Zelf kan ik mij flarden van gebeurtenissen herinneren van toen ik nog niet eens kon lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet nog dat ik op mijn tweede in mijn kinderledikant poepte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Snap niet waarom je een min krijgt. Dus een +1 als compensatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals Loenie al zegt onthou je vooral negatieve en verwarrende indrukken en dat was precies wat mij overkwam; ik was nl. 'al lang' zindelijk en dan is dat een zeer vernederende ervaring.
Maar bedankt Dounja :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Loenie, dat vind ik niet aardig ;), wel die + natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je kunt je ook nog herinneren hoe je je voelde? Dat heb ik dus met een herinnering van toen ik een maand of 8-9 was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Traumatische herinneringen allemaal! Dat het ooit nog goed komt....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappig verhaal. Maar inderdaad herkenbaar.
Dit verschilt per persoon.
Sommige mensen herinneren zich nog flarden van hun tweede levensjaar, anderen kunnen zich niks herinneren tot het moment dat ze acht waren.
Waardoor dit komt weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan nog terug tot 3 jaar. Maar dat heeft te maken met ingrijpende dingen die ik op die leeftijd heb meegemaakt. Ik denk ook dat dit zeer afhankelijk is wat je hebt meegemaakt in je jonge leeftijd. Indien er bijv op 2 jarige leeftijd veel ingrijpende dingen hebt meegemaakt zal je dat hoogstwaarschijnlijk kunnen herinneren. Is dus per persoon afhankelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je al merkt aan de antwoorden is dat voor iedereen verschillend. Misschien is onderstaande vraag (in de link) wel interessant voor je om te lezen.
Ik ga hier niet meer zo heel uitgebreid antwoorden. Ik heb een herinnering van toen ik 8-9 maanden was.
Ik ken ook iemand die zich het moment kan herinneren dat hij door had dat hij degene was die het geluid maakte dat hij hoorde. Dan ben je dus als baby nog heel jong als je dat doorhebt. Als je dat doorhebt, dan ga je namelijk spontaan geluidjes maken (kraaien).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is heel verschillend,
Meestal onthoud je dingen die belangrijk zijn, door een selectief geheugen onthoud je de rest niet.
Mocht je dus een ongeluk hebben meegemaakt op jonge leeftijd zul je hier flarden van onthouden ( ik was net 2, helaas weet ik stukjes nog).
Onder hypnose kun je zelfs terug gaan naar je geboorte, herrinderingen die je normaal gewoon dus zou vergeten.
Geuren, kleuren en geluiden brengen soms dingen wel van jongs af aan weer naar boven, maar meestal is dat alleen een gevoel wat je niet meer kunt plaatsen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van de kleuterschool kan ik mij nog wat herinneren .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dan Teun,1 ding is zeker niet dat twente kampioen is geworden want dat zullen ze nooit worden hahahahahaha ajax forever
Ik heb maar één herinnering waarvan ik weet dat die van voor mijn kleuterschooltijd moet zijn en dat betreft het aan de borst liggen bij mijn moeder.

Hoe betrouwbaar deze herinnering is, het is immers bekend dat ons geheugen nogal handig is in het zelf fabriceren van herinneringen, weet ik niet, maar er hangt een weeïge geur en een intens gevoel van tevredenheid aan.
14 jaar geleden
Ik weet nog mijn geboorte zelf, want de klok sloeg toen 3uur en dat is mij altijd bijgebleven