Kan autisme ook op latere leeeftijd ontstaan?

Een paar dagen geleden was er een documentaire op tv, waarin er sprake was van een jongetje dat zich goed ontwikkelde tot op een leeftijd van een jaar of drie. Toen werd hij plotseling autistisch. Kan dat? Natuurlijk zijn er allerlei vormen in het autisctisch spectrum, maar ik heb nog nooit gehoord dat het niet aangeboren zou zijn?

Weet jij het antwoord?

/2500

Ha, die Wilma; Autisme is een heel breed spectrum van aangeboren stoornissen. De lichtere vormen (zoals Asperger's Syndroom) worden, afhankelijk van het functioneren van iemand in zijn sociale omgeving, soms op latere (ruimschoots volwassen) leeftijd en soms misschien ook wel nooit vastgesteld.

Als toevoeging op al het andere wat hier al wordt gezegd kan ik zeggen dat het mogelijk is bij de lichtere vormen (autisme-achtig of autistiform gedrag) dat dit ongediagnostiseerd blijft. De persoon die het betreft gaat vaak door het leven als 'een beetje vreemd' of 'typisch'. Wanneer er dan op enig moment een familielid (kind bijvoorbeeld) de diagnose krijgt dan vallen de puzzelstukjes ineens op zijn plek. Vaak wordt dan het typische gedrag begrepen in het licht van het autistisch spectrum, soms met als gevolg dat alsnog een diagnose wordt gesteld, maar omdat het zo'n glijdende schaal is, is dat vaak lastig te bepalen, vooral bij grensgevallen. Bovendien is het begrijpen van het gedrag vaak belangrijker dat het etiket.

ja het kan, ik ben 29 en ik heb onlangs te horen gekregen dat ik PDD-NOS heb.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100