Kan autisme ook op latere leeeftijd ontstaan?

Een paar dagen geleden was er een documentaire op tv, waarin er sprake was van een jongetje dat zich goed ontwikkelde tot op een leeftijd van een jaar of drie. Toen werd hij plotseling autistisch. Kan dat? Natuurlijk zijn er allerlei vormen in het autisctisch spectrum, maar ik heb nog nooit gehoord dat het niet aangeboren zou zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (10)

Autisme is een stoornis die bij het kind al in aanleg aanwezig is. Er is iets mis in de hersenen, al is nog niet precies bekend wàt er mis is. De verwerking van informatie uit de omgeving verloopt niet goed, dit heeft grote invloed op de ontwikkeling van vele levensgebieden. Bij autisme is er sprake van ontwikkelingsstoornissen op drie gebieden:

Contactstoornissen met name in de sociale wederkerigheid
Communicatie stoornissen in de gesproken taal en het begrip en gebruik van gebaren
Stoornissen in verbeelding en beperkte interesses en activiteiten
Er zijn grote verschillen tussen kinderen met autisme onderling, maar ook per kind kunnen de verschijnselen in de loop van de ontwikkeling variëren. Daarom spreekt men tegenwoordig van een "spectrum" van autistische stoornissen, waarmee bedoeld wordt dat de stoornis in de informatieverwerking zich "veelkleurig" kan uiten. Autisme is niet te genezen. Het is daardoor een levenslange handicap. Toch kan met goede begeleiding veel gedaan worden om de kwaliteit van leven voor mensen met een Autisme Spectrum Stoornis en hun omgeving te verbeteren

Autisme is een handicap met vele gezichten die niet meteen zichtbaar is en waarbij zelfs een eenduidige naamgeving niet eenvoudig is. Vroeger werden wel termen gebruikt als "aan autisme verwant", of "kernautisme". Tegenwoordig worden vaak termen zoals "PDD-NOS", "Stoornis van Asperger", "Autistische stoornis", "MCDD" en "Hoog Functionerend Autisme" gebruikt.

Toegevoegd na 1 minuut:
De oorzaak van autisme is onbekend, maar zeer waarschijnlijk voor een deel genetisch bepaald. De stoornis is reeds aanwezig bij de geboorte en komt meestal tot uiting voor het derde levensjaar. Dit wil niet zeggen dat het dan al door anderen als zodanig herkend en gediagnosticeerd wordt. Lichtere vormen van autisme worden vaak pas na het derde levensjaar duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo Wilma,
Behalve de autistische stoornissen die de vorige reageerder gaf, zijn er nog 2 stoornissen in het autistische spectrum, het RETT-syndroom en de Desintegratiestoornis van de kinderleeftijd (Heller syndroom). Dit zijn beide neurologische stoornissen die zich uiten in gedrag dat sterk op autisme lijkt. Bij deze beide stoornissen ontwikkelen kinderen zich aanvankelijk normaal, maar gaat het na een paar jaar mis.
Dus ja: autisme kan later ontstaan.

Bij minder 'ernstige' vormen van autisme (PDD-NOS, Asperger) kan het ook zo zijn dat pas na enkele jaren duidelijk wordt dat de sociale wederkerigheid bij het kind gebrekkig is, alhoewel ik eigenlijk geen enkele ouder ken die geen 'nattigheid voelde' in de eerste paar jaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een aangeboren afwijking in de hersenen. Helaas is zo`n kind heel normaal in de ontwikkeling als het geboren is. Hij/zij doet alles zoals het het hoort te doen. Ik heb zelf een zoon met ASS, het enige wat opviel was dat hij sommige dingen zoals in zijn geval ruimtelijk inzicht, al snel bleek te hebben ( het invullen van een blokkenstoof bijv.) Ik heb hem lezen geleerd, omdat hij dit erg leuk vond en toen hij kleuter was,( zo`n 4-5 jaar) las hij al soepel 15 letterige woorden van de ondertiteling op tv.Dan denkt iedereen, hij is erg intelligent. Als zijn motoriek niet zo goed is, omdat hij moeite heeft met een bal vangen bijv. laat je hem door de fysio behandelen en dan leert hij het wel. Dit komt bij veel kinderen voor,dus je denkt nergens aan, vooral ook omdat hij verder"normaal "doet. Zo komt geleidelijk steeds meer erbij aan de oppervlakte waardoor je hem laat onderzoeken. Bij hem was het op zijn negende pas duidelijk wat hij had. Je kunt het dus niet opeens krijgen, je hebt het al bij de geboorte. Het valt alleen later op als het een stoornis in het aut. spectrum is. Bij een echt autistisch kind zal het eerder opvallen, omdat je hier geen contact mee kunt krijgen.
amc
14 jaar geleden
Volgens wiki onstaat autisme meestal voor de leeftijd van 3 jaar,maar uitzonderingen blijven er altijd.Dat houdt dan toch wel in ,dacht ik, dat het niet aangeboren is.
Mocht dat wel zou zijn,dan manifesteert het zich op latere leeftijd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in de aanleg aanwezig maar het wordt vaak niet herkend als autisme.. mijn stiefzoon werd pas op 18-jarige leeftijd gediagnostiseerd als licht autistisch en inmiddels is gebleken dat zijn opa het ook heeft en die man leeft daar zijn hele leven al mee..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Wilma;

Autisme is een heel breed spectrum van aangeboren stoornissen. De lichtere vormen (zoals Asperger's Syndroom) worden, afhankelijk van het functioneren van iemand in zijn sociale omgeving, soms op latere (ruimschoots volwassen) leeftijd en soms misschien ook wel nooit vastgesteld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
autisme is een aangeboren afwijking die zich op iedere leeftijd kan openbaren doordat de patient ergens tegenaanloopt waar deze niet mee kan omgaan en de diagnose gesteld wordt, ook op latere leeftijd kan dat gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als toevoeging op al het andere wat hier al wordt gezegd kan ik zeggen dat het mogelijk is bij de lichtere vormen (autisme-achtig of autistiform gedrag) dat dit ongediagnostiseerd blijft. De persoon die het betreft gaat vaak door het leven als 'een beetje vreemd' of 'typisch'.
Wanneer er dan op enig moment een familielid (kind bijvoorbeeld) de diagnose krijgt dan vallen de puzzelstukjes ineens op zijn plek. Vaak wordt dan het typische gedrag begrepen in het licht van het autistisch spectrum, soms met als gevolg dat alsnog een diagnose wordt gesteld, maar omdat het zo'n glijdende schaal is, is dat vaak lastig te bepalen, vooral bij grensgevallen.
Bovendien is het begrijpen van het gedrag vaak belangrijker dat het etiket.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de huidige stand van zaken binnen de wetenschap is autisme niet te genezen.

De stoornis is aangeboren en openbaart zich binnen de eerste levensjaren en is levenslang aanwezig.

Mensen met een ASS moeten “leren” leven met hun handicap.

Dat neemt niet weg dat een gespecialiseerde behandeling en opvoeding evenals een voldoende aangepaste omgeving kan leiden tot betere aanpassing en ontwikkeling. Bij autisme kun je namelijk niet spreken van “genezing”.

Er zijn mensen met een ASS die maatschappelijk met succes functioneren. Zij hebben geleerd met het autisme om te gaan door bepaalde strategieën te gebruiken. Toch ondervinden zij op sociaal gebied dikwijls nog veel problemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het kan, ik ben 29 en ik heb onlangs te horen gekregen dat ik PDD-NOS heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amadea
4 jaar geleden
Maar dat jij het pas te horen hebt gekregen toen je 29 was wil niet zeggen dat je het voor die tijd niet ook al had. Alleen is dat niet eerder onderkend.