Is het puur focussen op iemands goede punten een effectieve manier van therapie geven?

Het voornaamste doel van therapie geven anno 2010 is, om patiënten zo snel mogelijk weer aan het werk en in de maatschappij te krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Tjdens mijn werk als coach merkte ik altijd dat mensen probeerden positief te zijn, terwijl ze op dat moment barstten van negativiteit. Dat kwam omdat niemand aandacht schonk aan die negatieve gevoelens. Het is ons de laatste decennia aangeleerd om altijd maar positief te zijn. Dus mensen gedragen zich daar ook naar. Ze verdringen elke vorm van negatieve gevoelens. Vervolgens gaat dat opbreken.

Puur en alleen focussen op iemands goede punten is geen goede manier van therapie.

Ieder mens heeft goede en minder goede eigenschappen. Ieder mens heeft een witte en een zwarte kant. Beide moeten aanschouwd worden. Het een kan niet bestaan zonder de ander.

Door beide kanten goed te belichten en te relativeren ontstaat er rust in een patiënt. Beide eigenschappen zijn oke, ze moeten alleen leren hoe het te gebruiken.
Af en toe stiltaan bij wie je bent en dat je oke bent zoals je bent. Een soort van balans opmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja ik denk het wel ,het is positief om te kijken wat iemand wel kan. Altijd kijken naar de mogelijkheden i.p.v. kijken naar de beperkingen. Bovendien geeft het iemand zelfvertrouwen en een positieve manier van kijken naar zich zelf. Dus geeft deze benadering een therapeutische en psychische oppepper.

Toegevoegd na 3 minuten:
Nog even een aanvulling; wel kijkende wat bij iemand past natuurlijk, het werk moet wel iets toevoegen in het leven van een patient.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo snel mogelijk aan het werk is in het belang van de werkgever en de patient zelf.
Ik denk echter niet dat diegenen die een therapie geeft aan de patient er rekening mee houdt dat de patient zo snel mogelijk weer aan het werk moet.
Een therapie is een zeer ingewikkeld en meestal langdurige behandeling.
Uit de vraag is niet goed op te maken wat voor een therapie er gegeven wordt, maar ik ga er van uit dat het te maken heeft met eigenwaarde en hoe je staat in het leven.
Het alleen maar focussen op iemands goede punten, zal meestal geen oplossing zijn.
Ergens moet er altijd een oorzaak of medeoorzaak zijn voor de problemen.
In een therapie gaat men vaak terug in het verleden, om te zoeken waar de oorsprong was van het probleem.
Natuurlijk wordt er bij te geringe eigenwaarde van de patient er ook gefocust op de positieve punten van de patient, als de patient weer in zich zelf gaat geloven kan dat het begin zijn van herstel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk onderwerp, ik schrijf ook * een therapie gaat vaak* zeker niet altijd, maar ik weet van deze man/vrouw verder ook niets, alleen dat het probleem al in de pubertijd is ontstaan, het wel of niet wroeten in het verleden van iemand is afhankelijk van de situatie, soms ligt daar de sleutel voor de oplossing, soms is het een doodlopende weg, die je maar beter met rust kan laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het blijft een zeer gecompliceerd onderwerp, met vele inzichten en meningen, helaas, tijd is geld, is niet meer los te weken van onze maatschappij, je MOET presteren, je MOET met een resultaat komen, anders gaat de geldkraan dicht.
Dat hangt er helemaal van af met wat voor problematiek iemand in therapie komt. Voorop staat echter dat de therapeut eerlijk en authentiek moet zijn. Geen therapie werkt op alleen maar kunstjes. En geen therapie werkt op een enkel spoor. Dus "puur focussen op" werkt slechts kortstondig.

Hoe ik dat zo zeker weet? Mijn praktijk is al zo'n 30 jaar oud. Dus: als iemand problemen heeft met zijn/haar zwarte kanten bij voorbeeld, dan is het niet aan te raden om de therapie in het jasje te steken van "zoek de zon op etc.". Als iemand last heeft van angsten dan is het echter evenmin aanbevelenswaard om uitsluitend de persoon in kwestie in de therapie zijn/haar angsten te laten oproepen.

Trouwens: het doel van therapie is in mijn geval niet gericht op iemand zo snel mogelijk weer aan het werk krijgen. Er zijn zoveel meer doelstellingen mogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist, zo werkt het!
+1
Ja dat is het beste wat je kunt doen, heel goed...

En ook je tweede stelling is helemaal een juiste... Ik had een frozen shoulder, toen ik de arm kon optillen moest ik weer aan het werk... Kreeg ik meer tijd dan kon die werkelijk helen en kreeg ik niet nog eens 3 frozen shoulders in twee jaar er achteraan... Stoppen met werken loste het probleem op...