Waarom schommel ik met me hoofd heen en weer als ik ga slapen?

Vaak als ik ga slapen schommel ik met me hoofd van links naar rechts, dat geeft me een soort rust in me hoofd ofzo waardoor ik makkelijker slaap. (dus me neus wijst dan naar de linker muur en dan weer naar de rechter muur)

Ik vraag me af waarom doe ik dit? Ik ken helemaal niemand die dit doet! het is toch een beetje een raar verschijnsel..?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
17.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet te veel zorgen om maken.. straks kun je er niet van slapen .. moet je nog meer heen en weer schommelen en dan is de cirkel rond ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft eigenlijk zelf al een antwoord op je vraag: Het geeft je een soort rust in je hoofd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik doe hetzelfde met mijn voet ipv hoofd voor het slapengaan..

Het beste antwoord

Bewegingen van grote groepen spieren onmiddellijk vóór en tijdens de slaap met het hoofd en de nek.. Het was onafhankelijk eerst beschreven in 1905 door Zappert als jactatio capitis nocturna en door Cruchet als rhythmie du sommei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Mijn zus doet dat ook. Ik sliep vroeger in het kamertje naast haar en ze bonkte met het "hoofdje draaien" steeds met haar elleboog tegen de muur. Gék werd ik ervan :-)
Haar haar zat trouwens 's morgens ook vreselijk in de knoop op haar achterhoofd.
Maar, ondanks deze nadelen, zou ik zeggen, gewoon doen. Het is m.i. een onschuldige gewoonte, die geen kwaad kan.
(en ik heb er nu toch geen last meer van, ha, ha).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken ook een jong meisje die dat doet!
Het schud als het ware je hoofd leeg. Denk overigens niet dat het kwaad kan, dus niet teveel zorgen over maken zou ik zeggen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien net zo als vroeger.. je zelf in slaap 'wiegen'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn er meer hoor, iemand heeft hier al eens gevraagd : hoe kan het dat iemand voordat hij/zij gaat slapen eerst met z'n hoofd gaat draaien? Daar stond ook de wetenschappelijke term hiervoor in de antwoorden, en de link naar een site.
Overigens: ik heb het ook gedaan tot ik een keer op een vakantie samen met m'n zusje sliep, en zij gek van me werd....na 14 dagen, weer thuis, werd ik opeens misselijk van het schommelen, wat ik vóór die vakantie nooit had, dus toen was het over....Ik zong er ook nog monotoon bij, wat, toen ik klein was, heel verhelderend voor mijn ouders is geweest, omdat ik dan de hele afgelopen dag nog eens 'na zong' - ik werd nl gepest op school, en wilde daar nooit over praten.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk hier eens op, deze vraag is al eens voorbij gekomen.

http://www.goeievraag.nl/vraag/voordat-gaat-slapen-eerst-hoofd.23935