Waarom kan je soms met mensen uren lang praten "face-to-face" en aan de telefoon minder?

Het viel mij laatst op wanneer ik een goede vriendin van mij zie, goed met haar kan praten wanneer ik haar face-to-face zie. Aan de telefoon is het raar en anders en weten we ineens niets meer te zeggen.

Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (6)

Dat komt door hun belbundel... Die is face to face niet zo van belang...

Je mist zoveel info als je belt, dat wat je niet hoort maar wel ziet, is de bulk van de informatie... Het non-verbale vertelt je veel en veel meer dan alleen geluidsgolven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ben ik gedeeltelijk met je eens..alleen hoor ik aan de telefoon ook hoe de gezichtsuitdrukking is van iemand..zelfs aan een zucht hoor ik dat..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jawel, tuurlijk is dat zo, maar je mist heel veel... *zucht*...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet niet te hard zuchten hoor;-( Maar je kunt echt alles horen hoor..het enige nadeel is dat je veel meer moet praten..en dat is niet nodig als je iemand face to face ziet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie dat jullie twee niet meer face to face liggen? :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Gootje08... Je hebt Deva immens geholpen, ze is nu vrij... Eeuwige dank daarvoor... Sharona en XiniX deden dat voor Deva...
Omdat je elkaar aankijkt en dan reageer je eerder. Actie -reactie is er dan. Je hebt dan ook de aandacht van de ander en je kunt al reageren op de gezichtsuitdrukking. Kortom, als je samen bent en elkaar zien kunt, heb je altijd gespreksstof.
amc
14 jaar geleden
Het kan zeker ook andersom zijn.
Bij een telefoongesprek is er meer afstand en dat is voor veel mensen een voordeel.
Een beetje wat hier op g.v. vaak gebeurd, je ziet elkaar niet en dat praat makkelijker.
Heb je echter een goed contact met je vriendin en dan heb ik het over een echte vriendin, dan zorgt het bij elkaar zijn voor positieve energie, je versterkt elkaar, waardoor je je prettiger gaat voelen, wat losser wordt en beter voor elkaar open staat.
Dat praat een stuk lekkerder.
Heel veel mensen hebben totaal geen idee dat je elkaar zo kan beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Telefoneren is voor mij handig wanneer er afspraken gemaakt moeten worden of even laten weten wie waar is en of het goed/minder met me gaat. Heel klinisch ahw.
Geen flauwekul. Lang telefoneren is niets voor mij.

Face to face echter heeft en is voor mij veel meer. Echt mijn ding. Aanraken, echt contact maken , veel meer in de ander geïnteresseerd lijkt het wel, elkaar "voelen", enz.

En inderdaad, woorden worden in zo'n setting minder belangrijk. Men voelt zich prettig bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies!
dat bedoel ik!
+1
Ik zelf ben helemaal geen telefoonmens, ik vind het veel prettiger om iemand in het echt te spreken. Dan kan ik zien hoe iemand kijkt, lacht, zit, doet... er is écht contact.
Aan de telefoon mis ik teveel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een interactie met iemand anders, zoals een gesprek is de non-verbale communicatie minstens zo belangrijk als de verbale communicatie.
De manier waarop iemand kijkt, doet enz.
Dat stukje mis je aan de telefoon, dus is het ineens veel onpersoonlijker.