Hoe kan ik mezelf leren om de hele nacht door te slapen?

In een nacht wordt ik zo een 4x wakker. Dan ben ik ook echt vrij wakker.
Meestal ga ik er dan even uit en ga ik mediteren tot ik merk dat ik weer kan slapen. Dit duurt meestal tussen de 5 en 20 minuten.
Ook wordt ik vroeg in de ochtend wakker rond een uur of 6 a 7.

Ik heb geen enkel probleem om in slaap te vallen. Dit duurt maar 1 tot 5 minuten.
Wel ga ik altijd mediteren voor het slapen gaan om de gedachten van de dag een plaatsje te geven.

Ik ga op vaste tijden naar bed. Dit is meestal rond 10 uur PM.

Soms wordt ik tussendoor wakker omdat ik gedroomd heb. Maar soms ook niet.

Dit proces duurt nu al reeds een jaar en is dus ook deels een gewoonte geworden.
Maar is er een methode om dit te leren doorbreken zodat ik weer hele nachten zonder wakker worden kan doorslapen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Vier keer wakker worden in de nacht is eigenlijk heel normaal. Een normale nacht slaap kent diepe en minder diepe slaapperiodes, waarbij je ongeveer vier of vijf cycli doormaakt van oppervlakkige naar diepe slaap en weer terug. Na elke fase van droomslaap word je vaak even wakker.

Ik vind wel dat je vrij láng wakker bent elke keer. Dat kan verschillende redenen hebben, en één daarvan is dat het een beetje een gewoonte is geworden. Je schrijft zelfs dat je er even uit gaat om te mediteren. Nu is dat op zich niet erg als je echt niet kúnt slapen, maar feit is wel dat je juist door uit bed te gaan, waarschijnlijk ook heel effectief voorkomt dat je opnieuw in slaap valt. Naast dat je hoofd een beetje leeg moet zijn en je tegelijkertijd moe en slaperig moet zijn om in slaap te kunnen vallen, moet je daarvoor ook in bed liggen of op een andere comfortabele plaats. Als je in bed zou blijven liggen, zou je waarschijnlijk sneller weer in slaap vallen.

Probeer eens om gewoon te blijven liggen 's nachts, en om tegen jezelf te zeggen: "ik blijf lekker liggen en val gewoon weer in slaap" in plaats van uit bed te gaan. Uit bed gaan en even iets anders gaan doen kun je beter reserveren voor die keren dat je écht langere tijd de slaap niet kunt vatten.

Als je gewend bent te mediteren, ben je bekend met het richten van je aandacht en waarschijnlijk ook met autosuggestie. Je zou jezelf tijdens het mediteren 's avonds voordat je gaat slapen, als suggestie mee kunnen geven: "als ik 's nachts wakker wordt, val ik snel weer opnieuw in slaap" en zo'n soort suggestie als een soort zelfhypnose herhalen als je daadwerkelijk wakker bent 's nachts. Ik weet niet of dit werkt voor jou, maar juist in een soort sluimerslaap ben je erg gevoelig voor suggestie en het in slaap vallen als je al slaperig bent is soms vooral een kwestie van het jezelf toestaan om in slaap te vallen, dus het zou kunnen werken.

Blijf je dit probleem houden en zorgt je wakker worden in de nacht voor problemen met je functioneren overdag, ga dan naar je huisarts. Die kan je eventueel doorverwijzen naar een gespecialiseerd slaapcentrum voor onderzoek en advies. Specifieke medische problemen kunnen daar behandeld worden en zijn die er niet, dan zou je er misschien een slaapcursus kunnen doen. Soms wordt ook medicatie ingezet, zo is amitriptyline (van oorsprong een antidepressivum) in lage dosering effectief bij doorslaapproblemen (en zenuwpijn).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je.
Ik probeerde al een auto suggestie om de hele nacht door te slapen. Maar dit werkte niet echt. Ik zal eens proberen te blijven liggen. Iets wat ik al wat vaker doe ivm vorig jaar.
Soms is de droom vrij heftig en krachtig. Als ik blijf liggen dan blijft die droom ook rondhangen. Dan ga ik eruit zodat de droom (energie) kan neutraliseren en ik uit die droom kan stappen. De energie in de kamer kan dan weer wat schoner worden. Ik slik momenteel al een anti depressivum. En ben al onder de controle van de huisarts die hier vanaf weet. Ik zal de volgende keer een specifiek gaan bespreken met haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je.
Ik probeerde al een auto suggestie om de hele nacht door te slapen. Maar dit werkte niet echt. Ik zal eens proberen te blijven liggen. Iets wat ik al wat vaker doe ivm vorig jaar.
Soms is de droom vrij heftig en krachtig. Als ik blijf liggen dan blijft die droom ook rondhangen. Dan ga ik eruit zodat de droom (energie) kan neutraliseren en ik uit die droom kan stappen. De energie in de kamer kan dan weer wat schoner worden. Ik slik momenteel al een anti depressivum. En ben al onder de controle van de huisarts die hier vanaf weet. Ik zal de volgende keer een specifiek gaan bespreken met haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Abnormale of heel levendige dromen zijn een mogelijke bijwerking van de meeste antidepressiva, is dat je bekend? Zo ook slapeloosheid of andere slaapstoornissen. Amitriptyline is al een wat ouder middel en wordt eigenlijk niet zo veel meer voorgeschreven voor depressie. De meest voorgeschreven antidepressiva van nu zijn de SSRI's, dat is alweer één generatie jonger dan de groep waartoe amitriptyline toe behoort. Droom- en slaapstoornissen komen vrij vaak voor bij middelen uit die groep. Een droom heeft geen energie, maar ik begrijp wel dat je het zo kunt ervaren als je niet goed wakker kunt worden uit een droom. Dan is het inderdaad zo dat de kans groter is dat je eenzelfde soort droom zult hebben als je direct weer inslaapt. Maar dan is je doel dus ook om niet direct weer te gaan slapen, en dán kun je dat ook niet voorkomen. Je zou dan moeten kijken of je je dromen of je angst voor bepaalde dromen kunt aanpakken, zodat je minder geneigd bent om jezelf even helemaal wakker te maken zodat je niet terugvalt in diezelfde droom. In dit geval denk ik dat je eerst met je huisarts moet overleggen over je medicatie en het eventueel - indien mogelijk en gewenst, uiteraard - afbouwen of wijzigen daarvan. De kans is erg groot dat je door de antidepressiva die je gebruikt deze levendige, of zoals jij beschrijft, 'krachtige' dromen hebt. Dan moet je eerst die oorzaak aanpakken, al het andere is dan lapwerk.