Als de aarde om zijn eigen as draait, d.w.z noordpool boven rechtsom, dan draait hij op de zuidpool links om. Welk effect heeft dit op hersenhelften?

vanaf de noordpool gezien blijft het natuurlijk rechtsom ook voor de zuidpool, maar gezien vanuit het perspectief van de mens die rechtop aan de andere kant van de wereld draait deze contra. En ik vraag mij af of er wel eens onderzoek gedaan is naar het verschil in dominantie van de hersenhelften op het noorderlijk halfrond en het zuidelijk halfrond. Het feit meegenomen dat de dominantie van de hersenhelften wisselend is.

Toegevoegd na 11 uur:
De mens is inderdaad beweegbaar, daardoor lijkt het niet uit te maken, maar het enige verschil blijft de positie t.a.v de zon die is wel degelijk anders. Daardoor hou je een verschil met het noorderlijk halfrond en het zuidelijk. Wil je de draaiing het zelfde laten zijn voor de beide aardbewoners (noord en zuid) dan staan ze in tegen gestelde richting gepositioneerd op de zon. d.w.z met een andere hersenhelft wijzend naar de zon. En heeft dat invloed op het gedrag? Als de planeten zoveel invloed hebben op ons gedrag, waarom zou dit dan niet van invloed kunnen zijn collectief op ratio en gevoel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Kimath
13 jaar geleden
rechtsom als in met de klok mee? je kunt op 2 manieren rechtsom.
amigo
13 jaar geleden
Als aanvulling op je vraag zie ik nog een veel groter verschil, als je op de evenaar woont draai je elke dag een rondje van ca 40000. woon je vlak bij één van de polen is het rondje vele malen kleiner. Kun je je ook afvragen wat dat uitmaakt.

Antwoorden (4)

Goede vraag, maar ik denk dat het niet te onderzoeken is. Om te beginnen bepaalt de dominante hersenhelft of iemand links of rechtshandig is. Dat is voor een groot deel genetisch bepaald. Het zou dan niet uitmaken waar iemand geboren wordt. Stel nou dat je theorie klopt dan kan het nog niet bewezen worden omdat in veel landen het gebruik van de linkerhand nog gezien wordt als iets slechts. Linkshandigen leren hierdoor als een rechtshandige te functioneren waardoor de linkerhersenhelft al snel actiever zal zijn dan de rechterkant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat dit geen invloed heeft op de hersenen omdat wij bewegen op deze aarde. een mens kijkt net zo vaak naar het oosten als naar het zuiden. dus kunnen onze hersenen zich dus niet vergroeien met de draai richting van de aarde. (misschien als we bomen waren)
als je kan aantonen dat onze kijkrichting invloed heeft op ons gedrag. zal het waarschijnlijk op de andere kant van de aarde tegenover gesteld werken. maar ik heb nog nooit gehoord dat de kijkrichting denkwijzes kan beinvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen verschil tussen de noord en zuidpool, wat het draaien betreft, lopen we richting de noordpool, dan draait de aarde inderdaad rechtsom, maar keren we weer terug, dus draaien we ons om, dan draaien we zelf weer links om.
Er is dus een constante links en rechtom draaien voor de mens zowel op de noord als de zuidpool.

Toegevoegd na 1 uur:
Na jouw laatste aanvulling, denk ik nog steeds dat het niets uit maakt, het is niet alleen de aarde , maar ook de atmosfeer die met de aarde meedraait, als je in een vliegtuig zit, en je gaat met 1000 km. per uur door de lucht, dan voel je daar ook niets van, wel als je afremt of versnelt, zo zal het met de aarde ook zijn, maar ik weet dit niet zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je constatering klopt niet, zoals ook al enigzins hierboven aangegeven. Kijk je naar het noorden, dan draait de aarde altijd dezelfde kant op, waar op aarde je ook staat. Draai je je om en kijk je dus naar het zuiden, dan draait de aarde voor jou de andere kant op. Ik ga er van uit dat mensen op het zuidelijk halfrond niet vaker naar het zuiden (of welke windrichting ook) kijken als die op het noordelijk halfrond en daarom is er geen enkele reden om te verwachten dat er verschillen zouden zijn.

Ik zou ook niet kunnen bedenken waarom de ene hersenhelft daar profijt of ongemak van zou moeten hebben. De ene hersenhelft komt soms eerder in het oosten aan en soms eerder in het westen, als ze al niet tegelijkertijd aankomen omdat je naar het oosten of het westen gekeerd bent. De snelheid waarmee we bewegen kan rustig gelijkgesteld worden met een lineaire beweging, van het feit dat die veroorzaakt wordt door een draaiing merken we niets. Misschien dat een ijsdanser die een pirouette maakt iets merkt, maar die draait dan ook zo'n 100.000 keer snel om zijn/haar as.