waarom willen mensen geloven in " bovennatuurlijke krachten " van goochelaars als Uri Geller ?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (7)

Omdat het rationeel niet te verklaren is door deze mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat het niet zozeer geloven in het fenomeen is maar wel het structureel bekijken van alle TV shows die hieraan gewijd zijn, X-factor, Hollands got talent, Popstars, Idols, Beste idee van NL en nog meer van die pulp. Emotie verkoopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Helemaal mee eens, en het is allemaal nog doorgestoken kaart ook. Denk vooral niet dat het waar is wat je op TV ziet. Maar als je het als amuzement voor de zaterdagavond ziet... dan is er niets mis mee.
Mensen hebben nu eenmaal behoefte aan iets bovennatuurlijks, maar een god is ongrijpbaar ver en dus houden ze van wonderen die dichterbij liggen; zelfs als ze eigenlijk wel weten dat zoiets niet kan. Net zoals ze houden van een amulet of een gelukssteentje; een godje onder handbereik.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Allereerst bestaan bovennatuurlijke krachten. Ik werk er zelf mee. Veel dingen begrijp ik inmiddels, maar nog veel meer niet. Uri geller is een zakenman die toevallig ook nog wat kan op paranormaal gebied. Nu de kerken leeglopen zoeken de mensen naar iets vervangends en komen zo bij het paranormale. De media, vooral tv, ziet daar handel in en komt met veel goede en ook slechte programma's op dit gebied. Het programma van geller is een grensgeval. Het is nog het eene nog het andere maar het is amusement. En de mensen willen graag geloven in het onmogelijke . En dat willen de mensen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mens is van nature een spiritueel en religieus wezen. Alles wat z/hij niet direct, rationeel en logisch begrijpt, is intrigerend en wil toch verklaard worden. Die verklaring uit zich in geloof. Of dat nou een geloof is aan een God of aan astrologie of aan magie, dat doet er niet toe. Mystiek trekt aan en roept dat oude gevoel van sprookjes op uit je kindertijd.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uri Geller is een aantal jaren geleden officieël ontmaskert als een bedrieger alhoewel zijn boeken heel interesant zijn, b.v. "Waren de Goden Kosmosnauten".
Maar deze vraag gaat over zijn z.g. magie, ontmaskert dus als googelaar en wel een slechte omdat zij zagen hoe hij zijn truken deed.
De laatste jaren kwam Char in beeld op de tv maar die werd ook ontmaskerd.
Dan maar de babyfluisterraar die ook opeens dode mensen of geesten kon zien.
Alweer vergeten dat ze ontmaskert was verschijnt Char weer op rtl4 en zag ik haar druk boeken signeren in een boekenwinkel.
De mensen met doden in hun familie willen toch graag weten hoe het met hun gaat, wat er gebeurd is etc. dus zullen deze bedriegers altijd blijven bestaan en goud geld verdienen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen houden ervan om in onverklaarbare en bovenwereldse zaken te geloven.
Dit is evolutionair verklaarbaar. het heeft een voordeel om te denken dat tegenslag dat je krijgt door hogere machten wordt bepaald. dat maakt je minder snel depressief. Het is mijn hypothese dat hierdoor mensen een gen ervoor hebben ontwikkeld om een hogere machten te geloven.
Door de ontkerkelijking is er ruimte ontstaan voor nieuwe aanbieders op deze markt :)