Wat is een gedachte?

Gister vroeg mijn broertje hoeveel gedachtes je per dag hebt. Hij had gehoord dat het er ongeveer 30.000 waren, we vroegen ons toen af wat een gedachte precies is.
Wanneer stopt een gedachte?
en je hebt ook wel eens een gedachtegang maar is dat dan 1 lange gedachte of zijn dat er meerdere?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke vraag +!

Antwoorden (4)

Een gedachte begint bij een nieuw onderwerp, en eindigt waar je aan een volgend onderwerp gaat denken.

Dan is van belang: wat is een onderwerp?
Bijvoorbeeld, als je denkt over je vakantie, dan kan je allerlei verschillende gedachten over vakantie hebben. Vakantie is dan wel het onderwerp, maar dat is weer opgedeeld in allerlei kleine onderwerpjes zoals de reis er naar toe, problemen onderweg, verzekeringen, uitrusten erna, aankomen bij bestemming, wat kost het, hoe zal ik betalen, wat moet ik meenemen, wat voor weer zou het daar zijn...

Het kan inderdaad gemakkelijk oplopen tot tienduizenden gedachten per dag. Maar daar gaat het grootste deel van verloren, omdat je niet al die gedachten als belangrijk ervaart en dus meteen weer vergeet.
13 jaar geleden
Een gedachte is hersenactiviteit.
De hersenen produceren gedachten.
Gedachten zijn elektrische stroompjes die door hersencellen gaan.
Als het stroompje er niet meer is is ook de gedachte er niet meer.
Desalniettemin kan een zelfde soort gedachte weer opnieuw worden opgewekt als gevolg van herinneringen of andere inhouden die in de hersenen liggen opgeslagen.
Je kunt dit vergelijken met een computer waarbij hetzelfde programma steeds nieuwe acties produceert. Die acties staan los van elkaar maar hebben wel dezelfde oorsprong (bij een computer een programma, in de hersenen een opgeslagen geheugeninhoud).

Een gedachtegang zijn gedachten die met elkaar verbonden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is een gedachte?
"Een gedachte is iets, waar men zich even van bewust is. Een gedachte is een onderdeel of het gevolg van het denkproces.
Een gedachte kan zomaar bij iemand opkomen, vanuit het onderbewuste of voortkomen uit andere bewuste gedachten - de ene gedachte kan tot de andere leiden. Een gedachte kan worden opgeroepen door waarnemingen - een beeld, geur of geluid."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gedachte

Hoeveel gedachten heb je per dag?
"Het meest recente onderzoek van het Stanford Research Institute toont aan dat de mens gemiddeld 120.000 gedachten per dag heeft."
http://www.brightpathconsultancy.com/2009/11/120-000-gedachten-per-dag/

Wanneer stopt en gedachte?
Een gedachte stopt, als je bijvoorbeeld wordt afgeleid door de telefoon.

Wat is een gedachtengang?
"Denken is een innerlijk gesprek voeren. Het denken (hoe kort ook) kent steeds een bepaald verloop, de denkende mens maakt een 'denkbeweging' = onze gedachtengang. De gedachtengang is de weg die ons denken volgt wanneer we het ene begrip plaatsen bij een ander begrip en de ene gedachte laten volgen op de andere (bv. zoals de zinnen en de gedachten van deze tekst).
Telkens we denken volgen we een gedachtengang. Meestal volgt onze gedachtengang eenzelfde weg, een weg die we 'logisch' vinden. Bijvoorbeeld: "Wanneer iemand iets fout doet moet hij dat goed maken." of "Wanneer iemand iets ernstigs fout doet moet hij worden gestraft." of "Vrede is maar mogelijk indien de vijandelijkheden stoppen. Er is altijd iemand begonnen. Die moet eerst stoppen." Telkens is de gedachtengang: indien A dan volgt B of B is het logisch gevolg van A."
http://www.lemniscaatmethode.be/Lemniscaat_methode/HET_DENKEN.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij hebben we veel meer gedachten dan 30000,ik geloof zelf dat we de hele dag aan het denken zijn. Als je iets leest denk je na, als je iets doet denk je na,..Het is zo moeilijk om je geest even vrij te maken . Ik geloof dat het amper lukt tenzij je echt bewust gaat stoppen met nadenken.
Ik denk dat een gedachtegang een voorzetting is van 1specifieke gedachte. Je denkt bijvoorbeeld aan een appel die je hebt gegeten, je denkt ik heb eigenlijk nog honger, o ja ,ik moet nog inkopen doen voor het avondeten, welke supermarkt zou ik kiezen,...Ik geloof dat een gedachtegang dus een voortvloeisel is van een oorspronkelijke gedacht.
Bronnen: