Hoe kun je het beste reageren in deze situatie? Positioneel spel: een vaste medewerker leidt de aandacht van zijn (slechte?) functioneren af.

Ik ben vrijwilliger en doe o.a. thuisadministratie. Mijn klant komt uit een land waar corruptie normaal is en waar mensen elkaar naar het leven staan. Zij wantrouwt dan ook alles en iedereen. En dus controleert zij elk advies van mij; er zijn altijd vrienden bij aanwezig, of zij belt iemand op aan wie ik e.e.a. nog eens moet uitleggen, waarna die persoon het in haar taal uitlegt.

Als zij haar zin niet krijgt, gaat ze naar een ander. Zo ontstaan problemen met de huisarts en tandarts. Doordat ze het onderste uit de kan wil, niemand vertrouwt, en zelf geen problemen heeft met fraude, werkt ze zichzelf steeds in de nesten.

Voor de vrijwilliger is deze situatie lastig, omdat zij nooit vertelt wat ze zelf doet. De vrijwilliger zal er zelf achter moeten komen door een vertrouwensband op te bouwen en steeds door te vragen. Vooral respect voor de levenswijze van de klant is erg belangrijk.

Van elk bezoek heb ik gerapporteerd aan mijn coördinator.

Dit was de inleiding. Nu het punt: ik werd opgeroepen omdat ik niet goed zou functioneren. Met name zou ik dingen niet goed begrijpen en voor communicatieproblemen zorgen. De leidinggevende van de coördinator leidde het gesprek.
Gaandeweg het gesprek werd mij duidelijk, dat de coördinator niets heeft begrepen van de situatie. Steeds werd de aandacht afgeleid van de inhoud naar het volgen van regeltjes.
Ook werd ik ervan beticht 'geen gevoel' te hebben.
Zo probeerde de coördinator een conflict op te werpen,
- zie vervolg-

Weet jij het antwoord?

/2500

Zo zie je maar dat dit: Mijn klant komt uit een land waar corruptie normaal is niet alleen voor je klant geldt. Persoonlijk zou ik wachten op de beslissing van de leidinggevende, indien deze beslist dat je niet goed functioneert, boeltje pakken en elders je diensten aanbieden, het kan toch niet zo zijn dat een paar personen het werk wat je graag en vrijwillig doet op een dergelijke wijze laat vergallen.

Zeg dat de vertrouwensrelatie met deze client weg is, dat je nog wel voor de vrijwilligersorg wilt werken, maar dan en andere client. Respect moet er niet alleen zijn naar de client, maar ook naar de vrijwilliger. Als de een de ander niet vertrouwt moet je stoppen.

Wat je hier mee moet is helemaal afhankelijk van de hoeveelheid energie die je daar in wilt steken. Ik hoop dat je zelf kopie hebt van alles wat je gerapporteerd hebt aan de coordinator. Een manier: praat persoonlijk met de coordinator. Uitgebreid en rustig. Nog een manier: Je kunt alles op papier zetten. Eventueel samen met de andere vrijwilligers die dit ook meemaken. Dit sturen naar de coordinator en leidinggevende. Misschien ook nog hogerop. En zien wat er mee gebeurt. Op die manier kun je jouw gelijk aantonen. En duidelijk maken dat de coordinator niet deugt voor het werk. Dat de leidinggevende achter een medewerker moet staan die niet voldoet, dat is ook onzin.

Jaren geleden heb ik ongeveer het zelfde meegemaakt, deze persoon was naar iedereen toe uiterst correct en beleeft, maar naar mij toe alleen ellende, verwijten, schelden enz. Het vrat aan me, gesprekken hielden niets uit, niemand geloofde me, alleen wat collega's, maar die durfde niets te zeggen, die hadden er al meer weggepest zien worden. Ik dacht dat ik het wel aan kon en ging gewoon door met mijn werk, maar helaas, na maanden van problemen raakte ik overspannen , burn out tegenwoordig, heb het na een half jaar ziek thuis, nog eenmaal geprobeerd, maar het was meteen weer mis. Ik had de ( mentale)strijd verloren. Ben ander werk gaan zoeken en gevonden en had het toen geweldig naar mijn zin, voor velen jaren. Advies voor jou, onderschat dit niet, probeer het op te lossen door een andere functie, of andere baan. Anders ben je waarschijnlijk de klos! Het gevoel voor eerlijkheid is bij jou heel sterk en is een hele goede eigenschap, maar tegelijk, jouw valkuil.

Hoe je het beste kunt reageren? Zoals jij hebt gereageerd zou ik zeggen. Je bent rustig gebleven, je hebt je bij de feiten gehouden, je hebt je niet laten meeslepen door onjuiste betichtingen, uitstekend, petje af. Maar, waar zijn jouw grenzen? Je bent vrijwilliger. Zo te horen een vrijwilliger die hart voor de zaak heeft en streeft naar een professionele werkwijze. Zo hoort het natuurlijk eigenlijk ook, anders moet je eigenlijk geen vrijwilliger worden. Maar kijk wel even naar je motieven. Je doet dit werk omdat het je een vorm van bevrediging geeft, je vind het prettig om iemand te kunnen helpen en je skills in te kunnen zetten. Maar je moet het ook doen omdat het leuk is, althans, dat vind ik. Natuurlijk mogen er eens wat vervelende dingen gebeuren, dat is geen reden om direct het bijltje er bij neer te leggen. Maar hier is sprake van een vertrouwensbreuk, de coördinator heeft het vertrouwen in jou min of meer opgezegd en gaat achter jouw rug om naar een leidinggevende. Dat moet toch steken en je voelt je hierdoor waarschijnlijk onbegrepen en niet gesteund. Wat mij betreft ga je dan over de grens. Je inzet voor dit werk is mooi maar het moet niet ten koste van jou gaan. Ik raad je aan om e.e.a. om te draaien. Jij bent nu min of meer op het matje geroepen, het initiatief van dit gesprek lag niet bij jou. Maak een nieuwe afspraak voor een nieuw gesprek en bespreek daarin wat JIJ nodig hebt. Jij hebt nodig dat er inlevingsvermogen is in de moeilijkheden van jouw clientèle en dat er, bij eventuele conflicten professionele back-up is om jou bij te staan. Als zij niet 100% achter je kunnen staan dan kan jij dit werk niet doen. Vraag eventueel of het mogelijk is dat je dit werk met een andere coördinator kunt voortzetten of bespreek eventueel dat je het werk beëindigd. Er zijn zat organisaties die zitten te springen om iemand die zo betrokken is als jij, en ze zouden je op handen moeten dragen in plaats van je te laten vallen als het er toe doet. Bewaak je eigen belangen en kom op voor wat jij nodig hebt. Succes.

Ik weet niet wat voor bedrijf het is, dat gebruik maakt van vrijwilligers, maar wat in een eerder antwoord al gezegd werd: ze zouden je op handen moeten dragen voor alles wat jij doet. Zo te lezen echter, zul je het nooit duidelijk krijgen bij de betrokkenen. In jouw plaats zou ik z.s.m. ander (vrijwilligers)werk zoeken. Hier ga je op de lange duur geen voldoening uit krijgen. Geen energie meer in steken, je spullen pakken (of inleveren) en kappen ermee! Er zijn zo veel andere organisaties die je van dienste kunt zijn en die je WEL waarderen... Sterkte!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100