Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet het verschijnsel dat je iemand iets vertelt en die persoon het later weer aan jou vertelt alsof-ie het zelf bedacht heeft?

Het komt voor dat je iemand iets vertelt en die persoon hetzelfde weer aan jou vertelt, maar is vergeten dat jij het hem verteld hebt.
Of zegt: "iemand vertelde me laatst" en niet meer weet dat jij dat was.
Sommige mensen overkomt dit vaker dan andere. Er is een woord voor, maar dat ben ik kwijt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klinkt als een vorm van spiegel-inversie ;-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (8)

Dat is dementie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo snel ben je ook niet dement! -
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het gebeurt ook bij jongere mensen.
volgens mij zelfpersonificatie ?
(Lees meer...)
14 jaar geleden
Misschien zoiets als een 'drama-queen' of 'drama-king'? Iemand, die graag aandacht op zichzelf en zijn/haar 'interessante' leven en veel-belevende kennissen vestigt, wat dan af lijkt te spiegelen op zichzelf, zodat je niet ziet, hoe leeg en onopvallend zijn/haar leven eigenlijk is in zijn/haar eigen ogen? Een soort mantel van 'interessanterigheid'....Mijn wijze oude opa noemde dat 'omhoog vallen wegens gebrek aan gewicht'.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je er zelf een neologisme voor mag verzinnen. het is wel een apart verschijnsel als mensen indd zijn vergeten dat ze iets van jou hebben gehoord en het dan aan jou als nieuws vertellen. de andere kant is dat het dus ook visa versa gebeurd. ik heb me er wel is op betrapt dat ik zelf ook doe. als ik het op tijd door heb zeg ik het ook gelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
cut and paste communication zonder bronvermelding
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(ik kom niet meer bij van het lachen, ik zal het in vervolg toepassen als iemand zo een actie pleegt)
theatraal verward gedrag heet het.

Toegevoegd na 1 uur:
correctie, ze noemen het wanhopig lol
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor mij is het een slecht geheugen. ;)
(Lees meer...)
amc
14 jaar geleden
Het eerste deel van je vraag zou ik als plagiaat omschrijven. Het tweede deel (dat van "iemand vertelde me laatst) zou ik omschrijven als desinteresse in de persoon, maar niet in het verhaal wat hem of haar verteld werd
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding