Als een persoon empatisch gedrag vertoont, ben je van mening dat hij of zij van de vaardigheid gebruikmaakt om zich te verplaatsen in de ander. Dat betekent dat die persoon begrijpt hoe de ander zich voelt en wat voor impact dat heeft op de ander – voor zo ver dat kan. Er is in ieder geval oog voor de ander.
De desbetreffende persoon kan zijn inlevingsvermogen op verschillende manieren tot uiting brengen. Een krachtige manier om dat te doen is te luisteren en gevoelens te reflecteren. Een gevoelsreflectie is het teruggeven van de belangrijkste gevoelens die in de woorden van iemand doorklinken of uit iemands non-verbale gedrag is op te maken..
SimonV
2 jaar geleden
LeonardN
2 jaar geleden
+
Bijzonder dat "depsycholoog" het woord empathisch niet correct weet te spellen in hun URL.