Hoe kan je karakter veranderen?

Of is het wat je gehele leven hetzelfde is .. met kleine veranderingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (7)

Je karakter zou je waarschijnlijk behouden, alleen de scherpe kantjes gaan eraf naarmate je ouder wordt.
Men wordt bv. iets minder opvliegend e.d.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vind je zelf dat je iets aan bepaalde karaktereigenschappen moet veranderen dan kan je natuurlijk altijd op die punten gaan verdiepen en kijken of je het anders aan kan pakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk wel dat je karakter kan veranderen. Niet van de een op de andere dag maar wel door de jaren heen. Door bijvoorbeeld desillussies of nare gebeurtenissen in je leven. Hierdoor kan het komen dat je niet meer zo spontaan bent als vroeger, wantrouwend, of juist zorgelijker.

Je karakter kan ook veranderen wanneer je leven een ander wending neemt. Denk hierbij aan een carreermove of het opklimmen op de zogenaamde maatschappelijke ladder. Mensen kunnen dan ook in hun nadeel veranderen omdat het nu eenmaal sterke benen zijn die de weelde kunnen dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 helemaal mee eens
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus kleine veranderingen in dit geval toch?
Je karakter kan op verschillende manieren totaal veranderen. De meest radikale manier is door een ernstige hersenbeschadiging. Er zijn gevallen bekend waarbij zo zachtaardige mensen veranderden in agressieve mensen en andersom. Een dergelijke hersenbeschadiging kan ook plaatsvinden door hersenverlamming, een hersentumor, Alzheimer of een grote epileptische aanval. Je karakter is nou eenmaal onlosmakelijk verbonden met je hersenen, veranderd daarin iets, dan kan dat je karakter veranderen (maar hoeft niet, hangt natuurlijk van de lokatie van de schade af).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een karakter kan je niet veranderen, hoogstens aanpassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je karakter kun je niet veranderen, dat heb je dat hoort bij je. wat je wel kan veranderen is gedrag wat voortkomt uit je karakter. je kan bijvoorbeeld heel erg opvliegend zijn, maar je kan wel aanleren om je anders te gedragen als er weer een aanleiding is om "op te vliegen"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je karakter kun je niet echt veranderen, want het maakt je tot wie je bent. Je kunt er natuurlijk wel aan schaven.

Verbazingwekkend vind ik altijd dat tegen mensen die een druk karakter hebben wordt gezegd: Kun je niet eens wat rustiger doen, maar tegen erg stille verlegen mensen wordt nooit gevraagd om eens wat drukker te doen. Want dan wordt er gezegd; Ach hij/zij is nu eenmaal zo.

Dus bepaalde karaktereigenschappen word je geacht bij te schaven om beter in de maatschappij te kunnen functioneren. Dat zal de een beter lukken dan de ander, dat heeft ook weer te maken met wilskracht, ook al een karaktereigenschap.

het zou fijn zijn als een ieder trots zou kunnen zijn op zijn/haar eigen karakter, en wij als mensen elkaar proberen aan te vullen en de ander in zijn/haar waarde te laten. Dan zou de wereld er, met alle verschillende karakters, een stuk beter uit zien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je karakter veranderd niet, alleen hoe je het naar voren brengt.