herinnert een psychoot zijn daden en woorden?

Als iemand tijdens zijn psychose allerlei vreemde dingen zegt en doet herinnert hij die zich dan daarna?

9 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@erotisi, er is geen enkele psychose hetzelfde.
https://www.helpikhebeenpsychose.nl/psychose/wat-is-een-psychose
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De filosoof Wouter Kusters beschrijft zijn psychotische ervaringen.
http://www.mareonline.nl/archive/2014/06/04/steeds-dichter-bij-de-waarheid

Het beste antwoord

Ik merk bij mijn vriend, die er momenteel al maanden in zit, dat hij zich wel degelijk vrijveel herinnert. Op het moment zelf beleeft hij het anders. Maar ook gebeuren dingen die hij zich niet herinnert. Het kan allebei. Ik merk wel heel veel angst, waar hij later bewuster over vertelt. Op het moment dat hij zo is leeft hij in zijn eigen wereld en droomt hij hardop. Dat zijn de momenten die hij zich later niet weet te herinneren. Maar elk uur kan het anders zijn en bij elke persoon is het anders.
Hij voelt zich, na een goede rust vaak beter maar ook heel schuldig, omdat hij vaak niet zo leuk reageert waar hij in een normale situatie heel vriendelijk zou zijn geweest.
Het vervelende is dat hij het zich wel weet te herinneren, maar dat gedrag helaas niet onder controle heeft. Voor een partner is dat heel lastig soms, omdat je hem niet alles aan kunt rekenen, en veel moet slikken, omdat hij er niets aan kan doen.
Het beste is hem zich te laten uiten en het ene oor in en het andere oor uit laten gaan en geveinste interesse desnoods tonen, zodat hij zich wel serieus genomen voelt. Hij heeft zich dan toch kunnen uiten, en mijn energie ie bespaard gebleven. Zo is hij er het snelst doorheen, en weet hij zich ook het meest te herinneren, wat hem iets controle geeft over de situatie...
Voor naasten is het raadzaam om een verslag te schrijven als je kunt. Bij mijn vriend ervaar ik het verlangen zich dingen te kunnen herinneren. Vooral fijne herinneringen, maar ook wie wat deed, zoveel mogelijk details, maar wel zo kort mogelijk. Het steunt hem echt in zijn proces. Maar ook het mogen schreeuwen praten en huilen, helpt hem versneld de psychose uit, en maakt dat de diepe momenten van psychose korter aanhouden. Ik blijf contact houden, ik blijf langsgaan, afwegend wanneer de beste momenten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus omdat ik het antwoord erg mooi en invoelend vind. Het is namelijk in zijn algemeenheid niet waar dat men zich achteraf weinig of niets herinnert.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Thnx... herinnerde hij zich maar niets van de nare dingen... maar aan de andere kant is het misschien goed voor zijn verwerking later...

Andere antwoorden (5)

Het gebeurt wel eens dat een persoon na zijn psychotische episode nog zegt " vage herinneringen " te hebben aan wat hij gezegd of gedaan heeft.
Meestal geven ze aan dat ze zich niets herinneren en een soort " tijd kwijt " zijn.

Dit is uit mijn werkervaring in forensisch psychiatrische centra.
9 jaar geleden
Hallo Erotisi, Als iemand in een psychose terecht komt, is het realiteitsvermogen dusdanig verandert dat men uit agressie, angst, en wanhoop zeer intens reageert op allerlei impulsen die de persoon op dat moment krijgt. Je bent jezelf, maar ook weer niet. Het lijkt meer op een soort dronkenschap, maar dan zonder tollen en wellicht braken. De Amygdala die voor een lichte remming en voorzichtigheid zorgen werken dan ook minder optimaal, al met al alles is los. Bij een zeer zware psychose zal de patient zich niet heel veel herinneren, meer alsof het een droom is geweest, maar bij een normale psychose zal de patient het meeste nog allemaal weten, met name de stukken waar emoties als angst en agressie de boventoon voerden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik sluit me aan bij de antwoorden uit eigen ervaring, ik ben eens door een vrouw in psychose zeer agressief en geweldadig mijn kamer waar ik lag te slapen binnen gedrongen die gebarricadeerd was. Veel later heb ik met haar daar over kunnen praten, dat het voor mijn zo'n indringende ervaring was geweest, en ze leek daar instemmend op te hummen en knikken alsof ze het begreep.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Patiënten met schizofrenie beseffen wanneer de actieve symptomen geweken zijn, maar al te goed dat ze zich anders gedragen hebben in hun psychose. Uit schaamte trekt men zich terug.

http://www.clicks4you.nl/schizofrenie/index.php/patienten-met-schizofrenie-verkeren-vaak-in-een-isloement

Uit de reacties in bijgaande bron blijkt dat veel mensen zich hun psychose nog herinneren.
http://www.anoiksis.nl/content/leven-na-een-psychose%E2%80%A6
http://www.anoiksis.nl/content/psychose-gevangen-je-eigen-waanzin
http://forum.fok.nl/topic/419412/1/999

Veel patiënten weten na afloop van de periode wat er gebeurd is, dat maakt de angst zo groot om weer een psychose te krijgen. De psychose zal in de herinnering bewaard blijven als een verwarrende periode met zeer intense emoties.
http://www.zandberghoeve.nl/psychose.php
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als eerste: een psychoot bestaat niet. (Net zo min als een griep bestaat). Iemand kan wel psychotisch worden. En ja, men herinnert zich heel veel van wat er is voorgevallen tijdens een psychose. Ik weet uit vele gesprekken die ik heb gevoerd als B-verpleegkundige met patiënten.