Kan iemand mij deze afbeelding uitleggen m.b.t. de kleur verschillen in het brein?

Ik bedoel het eerste plaatje waarboven staat NO ADHD , ADHD . Want ik snap niet wat die kleuren betekenen? Bij no adhd zie je veel meer rood en oranje, en om die kring kleuren veel paars. Maar wat betekent het? En wat betekent het als je weinig paars om de kleurenkring heb, en juist veel paars erin en maar weinig rood en oranje erin?
Ik wil dit graag weten omdat ik mijn profielwerkstuk over add en adhd doe

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (3)

Hoe roder van kleur hoe meer activiteit in het betreffende hersengebied.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Functional_magnetic_resonance_imaging
Amadea
12 jaar geleden
Dan zou ik denken dat het línker plaatje van een hyperactief persoon is...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
soort speed ja idd. er mensen die erachter komen dat ze ADHD of ADD hebben omdat ze rustiger worden na een snuif van het een of ander. in de hersenen van de ADHD/ADD er is er iets mis met de neurotransmitters (dopamine en noradrenaline) dus wat drugs kan hier verbetering in aanbrengen. kortom, als ik mijn 'shot neem' wordt ik juist rustiger :) http://www.psyq.nl/Programma/ADHD-bij-volwassenen/behandeling-adhd/medicijnen-adhd/Meer-informatie-medicatie
Hier zie je volgens mij dat de doorbloeding en de suikerstofwisseling niet optimaal is.
Kijk eens naar dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=jKqpHYN3VnE&list=UUPZRqliQk9KndHrHHJWIMFA&index=3&feature=plcp

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is door de gebrekkige doorbloeding en suikerstofwisseling gebrek aan activiteit in de hersenen, waardoor op de pet scan de hersenen minder oplichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die plaatjes zeggen niet zo veel.
Doordat de hersenstructuur ook een normale genetische variatie kent, kunnen dergelijke MRI-scans niet gebruikt worden om op individueel niveau diagnoses te stellen. In de praktijk heb je er dus (nog) niets aan

Jouw plaatje:
Op het plaatje van dr. Zametkin uit 1990 (!) is een hersenscan (een zogenaamde Positron Emission Tomography of PET-scan) te zien
waarop het verschil in suikerstofwisseling en bloeddoorstroming is te zien tussen volwassenen zonder ADHD (links) en met (rechts).

Nogmaals:
Hersenscans kunnen (nog) niet worden gebruikt om een diagnose mee te stellen.

Er was laatst zo'n bekende (?) acteur die in een wetenschappelijk programma getest werd op ADHD.
Conclusie:
ADHD is NIET aan te tonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
veel mensen weten niet dat het wel degelijk aan te tonen is dus het komt niet uit de lucht vallen hoor. (probleem is hierbij dat men niet meer kan roepen dat het een kwestie is van opvoeden of een modeziekte is wat aan te praten is)