Kunnen domme mensen hun IQ verhogen?

Of kunnen ze enkel wat kennis vergaren?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik ben bang dat ik niet meer te redden ben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:d

Het beste antwoord

Je hersenstructuur wordt bepaald door je genen en je intelligentie ligt daarmee voor 80% vast; de overige 20% kun je beïnvloeden door opvoeding en training. Prof. de Groot had het over een per persoon verschillend plafond dat voor iedereen anders kan zijn, maar dat wel vast ligt. Dat plafond is je maximaal haalbare en dat kun je bereiken door training (opvoeding, scholing).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Iedereen kan zijn IQ verhogen door gunstige omstandigheden op te zoeken waarin je IQ zich kan ontwikkelen. Ga wonen in een intellectueel gezin, lees veel boeken, etc. Vooral lezen is belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plus 1 maar wat bedoel je met ga wonen in een intell.gezin,dat heb jezelf toch niet in de hand?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"ga wonen in een intellectueel gezin", je doet net voorkomen of iedereen maar zo maar in een intellectueel gezin kan gaan wonen with a snap of your fingers. "Hoi ma, hoi pa, kijk weet je ik vind jullie een beetje te dom voor mij, nu heeft tante Toos, je weet wel, die zit bij de Mensa, nog een plekkie over, denk dat ik maar ga verkassen". zoiets??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap het. Ik had moeten zeggen, zoek verkering met een vriend of vriending uit een intellectueel gezin. Of zorg dat je met dat soort mensen meer in aanraking komt, door b.v. lid te worden van een politieke partij met veel intellect zoals PvdA, Groen Links of D´66.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Nee dat kan niet, slimme mensen kunnen hun iq wel verlagen, maar domme mensen kunnen niet hun iq verhogen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dan zou ik de feiten er nog maar eens op na slaan. Het feit is dat door "hersensport" je IQ omhoog gaat en door het oefenen van IQ testen je IQ omhoog gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar die hersensport beoefend Menneerjanssen klaarblijkelijk niet. -1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou dat is niet waar hoor. Dat kun je zeker ontwikkelen en verhogen.
Lees dit artikel eens dat zal je merken dat de grens tussen 'dom' en 'intelligent' niet altijd zo strikt is en dat de bordjes wel eens kunnen wisselen.Het is wel grappig.
Ik denk niet dat je je IQ kan verhogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.changecompany.nl/files/pdf/domheid.pdf
Ik was zo dom om de link te vergeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me meer een reactie trouwens.
Er zijn mensen met een hoog of redelijk hoog iq die toch domme omperkingen kunnen maken,
en mensen met lager iq die je toch aan het denken kunnen zetten, op dat moment wordt hun iq echt niet hoger, ze reageren alleen anders

Toegevoegd na 1 minuut:
te snel op doorgaan gedrukt
omperkingen is opmerkingen
misschien door mijn iq
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
neuh, gewoon een kwestie van te snelle vingers :)))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt, maar dit is geen antwoord op mijn vraag...
Door je hersens te trainen kan je, je IQ daadwerkelijk "verhogen". Doe dingen die je hersens stimuleren. Bovengenoemde adviezen zijn een goed voorbeeld. Het lezen van boeken, een cursus of studie doen. Maar er is nog een veel makkelijkere manier om je IQ te verhogen. Als je een IQ test vaker maakt wordt je er simpelweg beter in. Je hebt sneller door hoe die dingen in elkaar zitten. Je hebt beter door wat ze van je verwachten. Kortom het alleen van het "oefenen" van een IQ test wordt je daadwerkelijk "slimmer".

De vraag is zou je het willen. Wat zegt een IQ nou eenmaal over je. Tegenwoordig hebben we toch inzicht dat intelligentie meer is dan alleen je IQ. Je intelligentie is veel meer dan dat. Een IQ test laat alleen zien hoe goed je bent in het oplossen van bepaalde problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aw maar wat is precies intelligentie?

je hebt ook bijv mensen met een heel hoog eq en een laag iq

( eq = emotionele intelligentie )

of sommige mensen vind ik heel slim maar zij bezitten niet de kunst van het spreken bijv

ook aq ( de kunst en slimheid om motoren van autos werkend te laten worden )

ik had een tien wiskunde havo vwo en tien engels maar zodra ik een auto moet repareren maak ik alleen maar schade

ik ken ook uit het verleden een patatboer .... die kon echt helemaal nix behalve in een disco patatjes bakken .... maar dat deed ie dus fulltime en met zn spaargeld kocht ie stukken plantages in indonesie

het land dat ie kocht is in prijs ver-tien twintig dertig dubbeld en nu is hij milionair en leeft van de rente en hoeft hij nooit meer te werken

echt een slimme indruk maakt de man ook nooit ofzo op zijn omgeving maar hij heeft nu juist precies die goede neus voor zaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jazeker... want het "IQ' is niets meer dan een meetresultaat... veel oefenen geeft je al snel een hoger cijfer... maar of je daarmee ook intelligenter geworden bent...?
Veel uitdagend denkwerk is in elkgeval wel goed voor je brein, logica en het verzinnen van oplossingen zijn prima oefeningen om je hersens up to date te houden....
En daar kun je inderdaad wel slimmer door worden...oefening baart n.l. kunst...

Toegevoegd na 15 minuten:
Er is nooit een wiskundig genie geweest, die niet eerst heeft moeten leren rekenen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat niet alle domme mensen daadwerkelijk dom zijn, maar soms onwillig dom gehouden, te weinig prikkels gehad van buitenaf...van voornamelijk de ouders bv of anderen ...waardoor ze alleen maar basisgegevens kennen...ik weet zeker dat als je die mensen dingen bijbrengt blijkt dat ze net zo slim zijn als u en ik ...sommige missen de sociale vaardigheden om hun eigenlijk kunnen te laten zien. Sommige mensen worden klein gehouden waardoor ook geestelijke ontwikkeling achter kan lopen, dus mensen zijn zeker met goede begeleiding en dingen aanleren zeker in staat net zo slim te zijn als ieder anders slimmerd:)

Toegevoegd na 2 minuten:
en wat is nou dom zijn of wat is nou slim zijn... er zijn genoeg inteligente mensen die domme fouten maken en domme mensen die goeie dingen voor elkaar krijgen... het zijn allemaal erge etiketten...ik denk dat heel veel afhangt van welke uitdagingen er in je leven zijn en wie je de prikkels geeft om datgene uitjezelf te halen wat er in zit...ja elke mens is in staat om iets aan te leren , bij te leren en af te leren...het brein is een complex iets en heeft nog veel verborgen talenten denk ik ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Intelligentie is het vermogen problemen op te lossen en verbanden te zien. De verbindingen tussen de hersenhelften hebben daar een hoop mee te maken.
Voor een deel is het aantal verbindingen dat iemand - in potentie - kan maken erfelijk bepaald, maar stimulering / oefening doet ook een hoop.

Uit onderzoek onder adoptiekinderen blijkt dat kinderen van intelligente ouders die geadopteerd worden door minder intelligente ouders lager ‘uitkomen’ dan ze in hun oorspronkelijke situatie hadden gedaan, terwijl minder intelligente kinderen bij intelligentere ouders er beter vanaf komen. De omgeving speelt dus ook een grote rol bij het ontwikkelen van je intelligentie. Maar het stukje dat aangeboren is, daar zit je ook aan vast.

Verder is het gewoon een variatie van het gemiddelde. De meeste mensen hebben een IQ rond de 100 (daarom is het ook het gemiddelde) , waarbij alles tussen de 80 en de 120 normaal is, en daarbuiten spreken we van zwak- of hoogbefaadheid.

Iemand met natuurlijke aanleg voor een IQ rond de 80 zou door heel hard werken / oefenen / studeren en veel stimulans uit de omgeving (ouders die veel lezen, verbaal begaafd zijn en veel met het kind praten, documentaires kijken op tv in plaats van tekenfilms, naar musea en tentoonstellingen gaan in plaats van Slagharen en dergelijke) rond de 100 kunnen uitkomen, maar nooit rond de 120, 130. Andersom kan iemand met een aanleg voor een IQ van 120 in een niet-intellectuele omgeving makkelijk onder de 100 zakken, maar niet naar 80.

Dat is echter wel de intelligentie die de TEST aangeeft. Je leervermógen, je capaciteit, verandert in feite niet. Je kunt dus wel de score op je IQ-test verhogen, je algemene kennis (die de basis is voor begrip) vergroten en meer informatie tot je nemen. Maar dat zal altijd meer tijd en moeite kosten dan bij iemand met een grotere natuurlijke aanleg.

Toegevoegd na 4 minuten:
Overigens zegt IQ alleen maar iets over je mogelijkheden, en helemaal NIETS over succes in het leven of slagen in je ondernemingen. Daarvoor zijn heel veel hele andere capaciteiten belangrijk. Eigenlijk is het nauwelijks belangrijker dan je schoenmaat of je haarkleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik had op de lagere school een iq van 81.
Nu is mijn iq bij mensa algemene intelligentie 97e percentiel.