Waarom zijn mensen onzeker? Volgens mij zijn dieren niet onzeker, maar waarom mensen wel?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

De intelligenter dieren kunnen ook onzeker zijn; ik zie het aan mijn katten. Maar mensen zijn er beter in. Ze kunnen zich meer dingen voorstellen, kunnen over zichzelf en over de toekomst nadenken. Dieren kunnen dat veel minder, ze leven meer in het moment.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen zijn over het algemeen onzeker als een voor hun vertrouwde situatie gewijzigd wordt.
Om het heel simpel uit te leggen.
Het heeft iets te maken met ons bevattingsvermogen en dat wordt gestuurd/bestuurd vanuit ons brein.
Als het gedeelte van ons brein dat instaat voor ons bevattingsvermogen een bepaalde situatie niet herkent dan komt er ook geen informatie door om er op comfortabele wijze mee om te gaan. De boodschappen die dan worden doorgeseind resulteren in het gevoel dat wij als onzekerheid beschrijven en ervaren.

Wat je schrijft over dieren daar ben ik geneigd om te schrijven dat ook dieren onzeker kunnen zijn.
Ik denk dan aan onze poezen. Als er een andere poes in huis komt dan merk ik bij de ene poes al meer aarzeling dan bij de andere om toch voorbij die 'vreemde' poes te stappen. Soms is die aarzeling subtiel maar soms is zo ook heel duidelijk en zie je de kat meermaals twijfelen of ze nu wel of niet verder zou komen.

Ik zie ook duiven twijfelen of ze nu wel of niet tot bij de drinkbak zullen komen. Soms liggen de katten op de loer, soms niet.

Dus ik zou zeggen, observeer eens wat vaker dieren en je zal merken dat er evengoed doorzetters als onzekere twijfelaars tussen zitten.

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen zijn onzeker(onder andere) omdat ze bang zijn voor de reacties van anderen. wat zou die vinden van mijn nieuwe jurk,auto, baan, studie . Dieren hebben dat niet, die volgen hun instinct on denken niet verder
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat soort dingen spelen gedeeltelijk mee bij onzekerheid.
Maar het zit ook deels in iemands karakter.
De ene is van nature voorzichtiger aangelegd dan de ander. (Geldt voor mens en dier)
Ik heb laatst nog iets gelezen over dat de minder voorzichtige exemplaren nodig zijn om te verkennen of een situatie veilig is; is handig voor de rest; maar die rest heeft een grotere kans op overleven.
anneliez
11 jaar geleden
ik zei ook "onder andere", natuurlijk zijn er meer factoren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Was ook geen kritiek hoor :-)
Alleen iets wat in me opkwam wat ik nog wilde toevoegen
dieren kunnen wel degelijk onzeker zijn; ze weten dan niet of ze moeten vluchten of vechten bijvoorbeeld.
een mens krabt in zo'n situatie achter zijn oren, een meeuw gaat staan rukken aan een pol gras, een kat gaat zich wassen.
dat heet overspronggedrag, zo kan de energie toch afvloeien zonder dat er drastische dingen gebeuren.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord. hoewel ik als hovenier dan ook wel eens flink aan pollen gras ga lopen trekken bij rare stress-situaties... misschien meeuw geweest in een vorig leven :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ !
Omdat mensen een zelfbeeld hebben en de meeste dieren niet. (behalve o.a.: orka's, tuimelaars(dolfijnsoort), eksters, bonobo's, orang-oetangs en gorilla's) Mensen zijn onzeker vanwege beoordelingen van andere mensen. Dieren zoals katten zijn niet onzeker, maar kunnen wel een aangeleerde reactie geven door wat ze hebben ervaren, zoals angst in bepaalde situaties als reactie op eerder aangeleerd gedrag in die situaties(of voor bijvoorbeeld dominante andere katten).