Kan iemand met een negatief zelfbeeld toch zelfverzekerd zijn of is dat een onmogelijkheid?

Stel: iemand heeft in zijn/haar jeugd te vaak te horen gekregen niet te deugen, heeft een pestverleden of is op andere wijze geestelijk en/of lichamelijk misbruikt . Daardoor is het zelfbeeld, wat is ontstaan, negatief.
Is deze persoon dan op alle gebieden in het leven betreffende zichzelf niet zelfverzekerd?
Graag de antwoorden, als het kan, onderbouwd met bronnen/informatie.

Toegevoegd na 1 uur:
In mijn vraag staat "zelfverzekerd ZIJN". Ik bedoel dus niet: zelfverzekerd overkomen, maar ècht zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien op bepaalde gebieden wel.
Iemand kan een negatief beeld van zichzelf hebben m.b.t. een bepaald gedeelte van zichzelf; bepaalde eigenschappen.
Maar op andere gebieden weer niet. Je kunt dan misschien ook zelfverzekerder zijn m.b.t. het ene en minder zelfverzekerd m.b.t. het andere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie: ik vind het eigenlijk een antwoord!

Het beste antwoord

Iemand met een negatief zelfbeeld, is zijn eigen veroordeelaar. Door het lange pesten en mentale onderdrukking is diegene zijn eigen martelaar geworden. Diegene heeft de taak van de oorspronkelijke martelaren overgenomen, en straft zichzelf al voordat een ander dat zal gaan doen. Een ander kan je dan minder pijn doen, omdat je het zelf al het ergste hebt gedaan. Het is een zelfbeschermingsmechanisme.

Ook het zelfbeeld en het zien van je eigen onzekerheid, is een item die hoort bij het leren accepteren van jezelf. Ook dit is iets wat je niet mag veroordelen van jezelf, want daarmee zeg je ook dat je er zelf niet mag zijn.
Ok, je bent onzeker van tijd tot tijd, of in een bepaalde situatie. Wees dan onzeker, wees diegene die je bent. Maar kijk naar jezelf met en in liefde. Wees die aller beste vriendin, jullie zijn samen een.
Als je ook dit stukje van jezelf kunt accepteren, dan zal die onzekerheid langzaam aan zachter worden. Je blijft in liefde overeind, die twee ikken zullen uiteindelijk 1 worden. Met 2 zijn jullie sterk en helpen jullie elkaar. Die samensmelting zal dat nog sterker worden.

Wees niet je eigen bullebak en pester. Wees je eigen aller beste vriendin.

Er is dus een methode om jezelf in je kracht te zetten, en niet jezelf omlaag te houden. Het enige wat daar naast het bovenstaande voor nodig is, is dat je inziet dat jij het zelf bent, die jezelf omlaag haalt. Ik praat in het NU momenteel. Want vroeger waren het die anderen die het voor jou deden.
Als jij inziet dat jij je eigen bullebak bent, dan kan je jezelf de keuze geven of je dit zelf wilt blijven doen of niet. Jij hebt de macht over jezelf. Jij hebt de kracht over jezelf, die kracht zit reeds IN je.
Dit doortrekkend, zit binnen die 'zwakte' gelijktijdig ook de 'kracht' die jezelf omlaag houdt. Deze kracht kan je gebruiken om jezelf te helpen. Die kracht is enorm. Die kracht ben jij ook zelf.

Een rechtstreeks antwoord op je vraag:
Iemand met een negatief zelfbeeld is gelijktijdig heel zelfverzekerd. Zelfverzekerd van het feit dat hij zelf een negatief zelfbeeld heeft. Die zelfverzekerdheid is enorm groot. Snap je de dualisme van zo iemand?

---

Ook dit is ontstaan vanuit competitiedrang. Waarom wordt je anders gepest en misbruikt. Het is een machtspelletje, het is competitie.
Ook dit heeft te maken met het missen van de liefde voor jezelf.
Ook JIJ mag er zijn zoals je bent!

De liefde voor jezelf die je zo nodig hebt! Het is een ommekeer in je leven.

Weer volgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En weer mijn dank!
Je hebt het maar druk met me LOL! Ik vat dit stukje even niet: "Ook dit is ontstaan vanuit competitiedrang. Waarom wordt je anders gepest en misbruikt. Het is een machtspelletje, het is competitie." Wil je hiermee zeggen, dat mensen die gepest worden vanuit competitiedrang? Ja vanuit de pesters gezien bedoel je dan denk ik? Zij hebben dat gedrag nodig (anderen onderuit halen) om er zelf beter van te worden. Maar de rol van de gepeste dan? Die zijn dan toch ondergeschikt aan de macht en de kracht van de pester?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, dat is het machtspelletje. De pester zal je pesten om zijn macht te vergroten. De macht in zijn omgeving (want anderen kijken) en de macht naar jou toe. Noem het maar een alpha mannetje die zijn roedel klein houd.
Maar een echte alpha mannetje waakt en beschermd ook zijn roedel, daar gaat hij door voor het vuur. Een pester is dat laatste stukje niet. Die 'geilt' alleen op de macht. Veel inzichten kan je hierover krijgen als je ook naar de pester (jou pesters) kan kijken. Hoe zijn zij geworden, wat voor kind is hij geweest. Veelal zijn zij zelf ook altijd onderdrukt thuis.
En soms pakken ze gewoon de macht omdat ze dat kunnen. Geen specifieke reden naar jou toe (als gepestte). De rol van de gepeste is ook heel groot. Want zonder de gepeste kan de pester geen macht krijgen. Hij heeft de gepeste nodig hiervoor. Natuurlijk zijn er best veel pest-kandidaten om uit te kiezen. Dat hij dan precies jou heeft gekozen, is NIET PERSOONLIJK bedoeld. In de media hebben ze het wel eens over een laffe straatrover die een bejaarde heeft beroofd. Een caberitier zei hierover, natuurlijk, de straatrover zal niet een boom van een vent gaan beroven. Dat zou STOM zijn.
Hetzelfde geldt als relatie tussen pester en gepeste. Een pester kiest iemand die AL REEDS een laag zelfbeeld heeft.
Pesters hebben je hierdoor niet in de kern gevormd, dat is al eerder gebeurd. Wel hebben zij jou karakter/eigenschap verfijnd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het voornamelijk druk met MEZELF hoor. Ik kijk eigenlijk nooit meer op GV, maar heb voor een paar categorien nog wel dat ik daar nieuwe vragen van ontvang. 1% is wat ik beantwoord. En daar zat nu precies de vragen tussen waar ik ' echt'' een antwoord op wist, die ik juist de afgelopen tijd zelf gevonden had. Dus het zijn echte afsluiters voor mij.
Beetje egoistisch om de vragen van anderen, voor mezelf te beantwoorden?! LOL
Heb natuurlijk na die 2 vragen ook je profiel en je andere openstaande vragen bekeken. Want jij bent precies met dezelfde onderwerpen bezig.
90% wat ik nu in deze twee dagen heb geschreven, komt voor het eerste uit mijn mond (pen, toetsenbord). Allemaal ter plekke de afsluitende inzichten die bij me binnengekomen zijn.
En wat Bastonovum ook zei, dat ik het goed in taal kan omzetten, is voor mij juist het teken van meesterschap op die onderwerpen. Alleen dan kan je de stof overbrengen naar anderen.
Een maand geleden zou ik dit niet kunnen schrijven. Ik zou niet de woorden gevonden hebben, of weten waar ik moest beginnen.
Dat is ook een reden geweest dat ik de afgelopen periode niet met GV ben bezig geweest. Maar meer met mezelf, ipv anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het eerste stuk nog even doorlees, komt er nog een inzicht.
Een pester kiest jou, omdat jij (en dus de gepeste) een karaktereigenschap heeft (of zo gevormd is), dat hij een ander altijd belangrijker vindt.
De pester heeft jou gevonden, omdat hij zag dat hij daarmee DOOR JOU als vanzelf belangrijker is en wordt.
Maar jij hebt ook de pester gevonden, zodat jij iemand bij je had die jij als belangrijker kan beschouwen. Ik kan dit uitleggen naar een eigen ervaring. Ik had een moeder die zichzelf op de voorgrond zette. Zij had de broek aan thuis. Zij was een echte alpha vrouw.
Nu was mijn liefde voor mijn moeder zo groot, dan ik haar ook altijd op de voorgrond zette. Als ik niet thuis was, bleef ik dit doen ook met anderen. Niet alleen omdat ik dit had geleerd thuis, en dit gewend was. Maar ook omdat ik buitenshuis nog steeds mijn moeder voor me zag. Zo groot was de liefde (waar ik pas de afgelopen maanden ben achtergekomen).
Hoe pijn het pesten ook heeft gedaan, het was de liefde die me juist als een gepeste liet zijn. Zonder de pester, was ik helemaal niets meer. Een niemand. Ik was al onzichtbaar, zo heb ik me een lange tijd gevoeld. Laatst kwam ik een vroegere pestkop tegen die voorbij kwam. Het gekke is dat ik me wel weer diezelfde herinneringen had, maar toch probeerde me groot te maken. Ik voelde weer even die competitie opkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze wist ik al wel, maar was ik volkomen kwijt: "Een pester kiest iemand die AL REEDS een laag zelfbeeld heeft. Pesters hebben je hierdoor niet in de kern gevormd, dat is al eerder gebeurd. Wel hebben zij jou karakter/eigenschap verfijnd."
Dus fijn, dat je dit geschreven hebt! Hahahaha, kan ook zijn uit onvoorwaardelijke Liefde
Gdan ;-))) Je helpt mij er namelijk wel mee! Over je laatste reactie moet ik nadenken en kijken, of dit ook binnen mijn verleden past. Mijn vader was zeer dominant, dus er zijn zeker overeenkomsten. Voor mezelf zie ik op dit moment even niet de relatie die jij noemt naar de pesters... en mijn rol daarin: het niemand zijn zonder de pesters. Ik zie wel andere dingen..... en dat "niet gezien worden" is ook zeer belangrijk. Ik ben mijn pesters nooit meer tegengekomen. Maar ik zou er nu geen moeite meer mee hebben denk ik. Fijn, dat je "ttttttoevallig" mijn vragen bent tegengekomen: op deze manier hebben we mekaar kennelijk kunnen helpen: hoe mooi kan je het hebben???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
deze hele communicatie negerend: ik kreeg tranen in mijn ogen net, toen ik je antwoord las, gdanonym, mooi, en vast en zeker heeel waar etc............ slik....... dank voor jouw inzicht, heb ik dan ook weer wat aan....... xxUmria
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wendy, dat je wellicht de relatie naar je vader nog niet helemaal duidelijk kunt zien, komt misschien dat je de liefde voor je vader nog niet kunt zien. En de liefde die je vader voor jou had.
Dit komt waarschijnlijk pas als je eerst de liefde voor jezelf helemaal ontwikkeld is. Waarmee ook de pijnen van vroeger van je af vallen. en de liefde voor anderen dan zuiverder zal zijn. Ook / juist ook voor je vijanden (zoals je vader). (vijanden zijn diegene die je het meeste pijn hebben gedaan).
Laat het maar borrelen. Je voelt zelf of je wat aan mijn woorden hebt, die intuitie moet je volgen. Dit is jou intuitie. Je innerlijke weten. @umria, tranen zijn goed, dat is een stukje helen. Ik heb het stuk speciaal voor Wendy geschreven, dat het ook jou helpt is mooi meegenomen. --- Het is LENTE, dus alle zaadjes die voorheen zijn gepland, kunnen nu uit gaan komen en zich gaan ontwikkelen tot mooie bloemen.
En als het mooie bloemen zijn geworden, kunnen zij weer hun zaadjes verspreiden voor anderen. Die zullen dan later gaan ontspruiten.
Even een mooi metafoor die nu in me opkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijn dat jij er ook wat aan hebt Umria! @Gdan: die kan ik zeker zien inmiddels, maar ben nog niet klaar met verwerken van dingen. Ik denk, dat dit het punt is.
Superbedankt en een hele mooie metafoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt voldoende vragen gesteld om weer even door te gaan. Laat het allemaal maar bezinken en verwerken.
Ik zag dat er 1 vraag is verwijderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, heel jammer dat ze die hebben verwijderd. Maar gelukkig heb ik alles gekopieerd, veel wijzer geworden nadat meer vragen van me waren weggehaald. Dat doe ik nu bij al mijn vragen ;-) En altijd op grond van "inventariserend". Ik vind dat ook een heel ingewikkeld punt.
Ja, ik kan zeker weer even voort!!!
Jij hebt nu weer zaken voor jezelf "afgehandeld": op naar het volgende?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is momenteel niets. Was 2 weken geleden door mijn rug gegaan, en nu herstellende. Wellicht dat daardoor die inzichten zijn gekomen, doordat het lichaam ook aan het oplossen is.
Ik voel vanzelf wel weer wat een volgend thema gaat worden. En tot die tijd ga ik eens lekker genieten van het leven.
Wellicht eerst nog even die lichamelijke issues afhandelen. Ook dat is veelal mentaal. Diegene die mij hiermee heeft geholpen, zegt dat dit het laatste is (liefde voor jezelf). Maar dat voelt niet zo nog. Er zijn is genoeg zegt mijn gevoel. Wellicht dat het volgend thema de seksualiteit is. Heb daarover de laatste twee dagen ook veel inzichten in gehad.
Heeft natuurlijk ook veel te maken met de liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Wellicht eerst nog even die lichamelijke issues afhandelen. Ook dat is veelal mentaal."
EVEN??? Dat is op zich al een flinke klus is mijn ervaring. Het lichamelijke aspect van helen, maar zeker ook het mentale. Daar zit vaak ook veel wat ik dan maar "blokkades" noem.
Ach ja Gdan: ik denk dat een mens nooit klaar is met ontwikkelen: dat zou ook saai worden ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja verraderlijk om alleen maar bezig te zijn met ontwikkelen. Dan moet je weer leren om dat weer los te laten... Ik zeg inderdaad 'even'. Want in totaliteit ben ik nu 10 jaar bezig. Het laatste onderwerp was in 4-6 maanden afgehandeld. De verwachting voor de rug is 4 weken totale herstel, daarvan nog 2 weken te gaan, dus dat is maar 'even'. Het lichamelijk en mentale gaan hand in hand bij mij. En ook net zo geleidelijk.
Ook heb ik gemerkt dat je pas het begin van inzichten gaat krijgen, als je de (emotionele) pijnen echt helemaal door en door hebt gevoeld. Zeg maar dat je 'eindelijk' stopt om je met de pijn bezig te houden, en je begin om te leren leven met die pijn.
Het vasthouden aan de pijn, is hetzelfde als het vasthouden van die 'oude ik'. Het niet willen veranderen, of anders gezegd, nog niet klaar zijn om te veranderen en het oude los te laten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik werk ook al net zo lang via QiGong en Taichi met de kosmische energie. Die energie voel ik en kan ik sturen. Op die wijze laat ik de energie de betreffende blokkades oplossen. Daar gaat een heel bewuste mentale focus in zitten.
Ik ben daar inmiddels best heel geroutineerd in geworden. Dus 'even' is niet hooghartig bedoeld, maar door mijn ervaring erg gemakkelijk toe te passen. Ben al heel veel pijnen en ongemakken tegen gekomen. Het oplossing via de energie is niet van het ene op andere moment geklaard. Dit is toch ook weken lang geregeld mee werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring met het krijgen van inzichten is anders: ik krijg ze namelijk en ben nog niet klaar met mijn kindproblemen. Punt is ook, dat ik sommige van die inzichten onderweg ook weer kwijt raak.... in ieder geval in mijn bewuste brein. Jij hebt me weer attent gemaakt op een paar en ook anderen in antwoorden en reacties.
Vasthouden en moeilijk los kunnen laten is zeker ook iets, waar ik mee aan het werk ben.
Ik heb geen ervaring met QiGong en Tai Chi. Dat is ook heel beweeglijk zijn met het lichaam, toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb heel veel aan je antwoord en reacties gehad en nog steeds. Thanx!

Andere antwoorden (9)

Ja ik ongeveer hetzelfde meegemaakt,je kunt zelfverzekerd overkomen maar dat niet zijn,zo ken ik trouwens veel mensen,in therapie is dit bij mij iets verbeterd,er wordt geleerd dat je niet perfect hoeft te zijn,meestal moet je dit van jezelf zijn.In sommige dingen kan ik wel zelfverzekerd zijn,maar dit zal per persoon verschillen,je kunt dat met therapie en medicatie verbeteren,succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zelfverzekerd overkomen en dat niet zijn is niet wat de vraagsteller bedoelt volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Pelle, dat klopt. Ik heb mijn vraag aangepast. Bedankt voor je antwoord Eef 1969.
Je bent nooit over heel de lijn negatief over jezelf. Er is altijd wel iets wat je bewust of onbewust goed/leuk vind aan jezelf.

Maar voor de punten waarover je jezelf negatief beoordeelt kan je onmogelijk zelfverzekerd zijn. Dat lijkt me ook de logica zelve.

Je kan wel zelfverzekerd overkomen door de punten waarmee je wel tevreden bent extra te outen (bewust of onbewust) en hiermee kunnen andere onzelfzekere mensen geloven dat jij over heel de lijn zelfzeker bent.

Iemand die echt zelfzeker is en ervaring heeft met het overwinnen van bepaalde onzekerheden die doorprikt de schijn-zelfzekerheid echter met zekerheid ;-)

Kortom je kan enkel zelfverzekerd Zijn over datgene wat je bij jezelf bewust en oprecht liefdevol aanvaard hebt zoals het is. Al de rest is drijfzandzekerheid in afwachting van standvastigheid omtrent jouw zelfbeeld.

Deze informatie komt voort uit eigen levenservaring gecombineerd met de reacties van mensen die op diverse wijzen mijn levenspad hebben gekruist alsook van mensen die mijn interactieve po-workshops gevolgd hebben. (po = persoonlijke ontwikkeling)

Liefs en Big zelfverzekerde Smile van me!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ja dat kan.
Iemand met een nare jeugd kan zich ergens op toe leggen en daar heel goed in worden, op dat vlak vertoont de persoon dan in toenemende mate zelfverzekerdheid door studie en oefening.
Dat is dan echt zelfvertrouwen.
Ik kan moeilijk bronnen noemen maar ik ben er misschien zelf een voorbeeld van.
Ik heb een rot jeugd gehad maar was in sommige dingen moeilijk te kloppen, gelukkig had ik talenten die ik ontwikkeld heb.
De positieve terugkoppeling en het zelfvertrouwen op dat vlak maakt dat ik me op dat terrein dan als een vis in het water voel, zoals in het uitleggen van bepaalde dingen aan (grote)groepen mensen die mij daarin als een autoriteit beschouwen (dat zijn hun eigen woorden overigens)
Ik heb dan geen last van schroom of gebrek aan zelfvertrouwen maar poog wel corrigeerbaar en toegankelijk te zijn, ik heb de pest aan arrogante mensen en wil er voor waken niet zelf een te worden.
Ik denk dat velen met een nare jeugd dit herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is je definitie van een negatief zelfbeeld en zelfverzeker zijn? Want het antwoord hangt af van jou definitie.

Je zult verschillende antwoorden krijgen van een fysieke determinist (mens wordt bepaald door fysieke aanleg), een behaviorist (alles is aan en af te leren) of pragmatici (je hebt een genetische aanleg, die zich ontwikkeld en uit onder invloed van omgevingsfactoren)

Er bestaat bewijs dat pesten een negatieve invloed kan hebben op iemand's eigenwaarde, maar een direct oorzakelijk verband aangetoond is lastig aan te tonen. Er zijn altijd andere factoren die ook van invloed zijn.
Er zijn mensen die prima functioneren als volwassene, inclusief reeel zelfbeeld.

Er zijn ook volwassenen met een slechter zelfbeeld dan reeel is, zij zullen symptomen van een Cluster C persoonlijkheidsstoornis herkennen.

Anderen ontwikkelen juist een irreel positief zelfbeeld. De omgeving van deze persoon zullen veel symptomen van een Cluster B persoonlijkheid herkennen.

Ik heb geen kant en klare bron, wel aanraders:

Pesten en Treiteren van Hirigoyen.
Ik vind het een goed boek. Maar onthou wel dat zij een sterk psycho-analytische benadering heeft. Dus erg eenzijdig.

Kijk voor de uitleg van verschillende benaderingen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Agressie#Biologische_benadering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gebruik makend van het model dat Voice Dialogue biedt zou je kunnen zeggen dat door een pestverleden, op andere wijze geestelijk en/of lichamelijk misbruik, maar ook "gewoon" door kritische of veeleisende ouders de innerlijke criticus sterk ontwikkeld kan zijn.

Door daaraan te werken, bijvoorbeeld gebruik makend van Voice Dialogue wordt die kritische stem meer naar de achtergrond verwezen en ontstaat er meer ruimte voor realistische en positieve informatie over de persoon.

Op het moment dat iemand zich kan realiseren "ik HEB fouten maar ik BEN (een) goed (mens)" kun je weer zelfverzekerd ZIJN.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik merk dat ik wellicht te kritisch ben, dus liever "ik MAAK SOMS fouten maar ik BEN (een) goed (mens)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Ik heb je bron gelezen: interessant! Ik was al bekend met een flink aantal genoemde onderwerpen, maar ik vond er voor mij ook nieuwe en interessante wendingen en uitleg in.
Moest erg lachen om je toevoeging ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is ook grappig, maar tegelijkertijd een voorbeeld hoe gemakkelijk die criticus er toch eventjes doorheen slipt, zelfs al heb je hem in de gaten. Maar goed, ik heb hem betrapt........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dit is ook DE manier om er bewust mee bezig te zijn: erop bedacht zijn en benoemen als je "hem" opmerkt.
Het was van mijn kant absoluut niet uitlachen hoor, maar de herkenning van het gebeuren. Daarbij vind ik het ook heel open en eerlijk van je, dat je "hem" op deze manier corrigeert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij je 3e link krijg ik trouwens alleen een foto van, ik denk Gollem?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
was uit http://gelukkigwerken.blogspot.com/2008_03_01_archive.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank.
Het is niet of/of, maar en/en. Toevallig heb ik zo'n verleden als jij omschrijft. Een bijkomstigheid die erg belangrijk is: op het moment dat bij mij PMS optreed heb ik een veel minder hoge dunk van mezelf dan wanneer die hormonen weer "zwijgen".

Ik heb tijden dat het goed gasat en ik heel zelf verzekerd ben en mezelf geweldig vind en veel van mezelf houd.
Ik heb tijden dat ik me echt rot voel en een hekel aan mezelf heb en me enorm schuldig voel over wat ik gedaan heb gezegd heb etcetcetc. En dan ben ik verre van zelfverzekerd. Nadat ik mijn oefeningen weer gedaan heb, en even mijn lichaamsbeweging heb gehad veel gelachen heb, gemediteerd, muziek gemaakt, dan ben ik weer "opgeladen" en voel ik me goed. Een enkele keer komt toch een bui ertussendoor dat het gewoon die dag echt niet goed komt en ik me een vervelend mens blijf voelen.

Soms, wanneer iemand heel erg overheersend is, naar mij toe en ik me heel klein voel worden, betrap ik me er wweleens op dat ik een van mijn maskers opzet en mezelf zelfverzekerd doe overkomen. Momenteel ben ik mezelf aan het aanleren dat niet meer te doen en bij die persoon weg te gaan of het gesprek te beëindigen. Want wanneer ik zelfverzekerd overkom, in plaats van echt ben, dan kost me dit energie en word ik moe.

Conclusie. In fgeite heb ik het allemaal in me, dus ja, je kunt hett allemaal zijn. Maar ik heb de regie in handen. Ik kan zelf bepalen wat ik ermee doe. Maar voor iemand met zo'n extreem verleden dat beseft, is wel wat innerlijk graafwerk nodig. ( wat gebruik ik die term de laatste week toch vaak!!! )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou meid, je hebt er hoop ik wel een goede graafmachine bij in gebruik??? ;-)))
Een dergelijk verleden heb ik ook, en ben er nog lange niet klaar mee.... maar: wel hard op weg ;-)))
Thanx girly!
Je kunt niet en/en zijn. OF je hebt een negatief zelfbeeld, en ontbeert dus een zekere zelfverzekerdheid, OF je hebt een negatief zelfbeeld gehad, en dat overwonnen door langzaam maar zeker een positief zelfbeeld / zelfvertrouwen op te bouwen. Dat kan zeker. Een rotjeugd is geen garantie voor een rot-leven ; na je jeugd heb je een groot deel in eigen hand, al is het hard werken.

Maar natuurlijk kun je het best in stukjes opdelen ; iedereen heeft wel bepaalde gebieden waarop hij of zij minder zeker is. Zo ben ik over mijn schrijfkunst en mijn handwerk bijvoorbeeld beduidend beter te spreken dan over mijn uiterlijk of mijn sportieve prestaties. Dat heeft echter niet zozeer te maken met een (algemeen) negatief zelfbeeld, maar meer met een realistische kijk op mijn zwakke kanten, die ik ook gewoon van mezelf mag hebben ; je hoeft niet in alles uit te blinken.

Wat ik wel af en toe signaleer bij mensen die bezig zijn met het 'verwerken' van een negatief zelfbeeld danwel het 'opbouwen' van zelfvertrouwen, is dat dat niet altijd even .....gebalanceerd gaat. Ik kan daar niet helemaal precies de vinger op leggen wat het is en hoe dat in elkaar steekt, maar waar het ego aan de ene kant wat te kort lijkt te komen, schiet het soms aan de andere kant wat door, waardoor het heel moeilijk is te bepalen wat je aan iemand hebt. Alsof ze trucjes leren uit boekjes maar (sociaal) nog niet helemaal weten hoe ze die toe moeten passen. of 'door lijken te schieten' ; kan er niet echt de vinger op leggen. En dan krijg je inderdaad dat effect van die tegenstrijdige 'persoonlijkheid'. Is dit nu echt of is dit schijn ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt.
Ik denk, dat ik wel begrijp wat je bedoelt met je laatste alinea. Als mensen de "truukjes" die ze leren gaan oefenen in de praktijk, dan kan dat heel "onecht" overkomen. Dan gaat het meestal om het omkeren/veranderen van negatief uitgesproken zaken over zichzelf naar meer positieve.
Bedoel je dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet precies wat het is ; het voelt niet zozeer gespeeld / onecht, maar ...misplaatst , onnatuurlijk, onbeholpen, doorgeschoten. Ik probeer concrete voorbeelden te bedenken, maar dat is me nog niet gelukt. Ik weet wel dat ik me er heel erg ongemakkelijk bij voel. Of ik vind de 'zelfverzekerde' (brutale?) versie van mensen die ik ken als bescheiden (?) niet leuk ? Dat lijkt me vreemd, want mijn echte vriendinnen zijn allemaal wel mensen met het hart op de tong. Maar wel heel echt. Nogmaals, ik kan er de vinger niet op leggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om jezelf "ander gedrag" aan te leren, moet je (in het begin) naar mijn idee ook een soort "toneelspelen". Je hebt het je (nog) niet eigen gemaakt.
Je moet het een beetje forceren en uitproberen.
Voor degene die daarmee bezig is, voelt dat net zo "misplaatst , onnatuurlijk, onbeholpen, doorgeschoten" als voor iemand die dat van buitenaf waarneemt; misschien zelfs nog wel meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En DIE indruk heb ik dan weer niet; dat het gespeeld is. Maar nogmaals, het is niet echt ene heel concreet iets ofzo. Echt vooral een gevoel.
Wanneer iemand met zo'n naar verleden ,
heeft geleerd te ontdekken en vasthouden wat zijn/haar goede en positieve eigenschappen zijn .

Kan het daar zijn kracht uit putten om zelfverzekerder te worden,

dit is een moeizame maar niet onmogelijke leerproces .
dus het kan wel .

Het is de kunst om met je sterke positieve kanten je negatieve zelfbeeld weg te nemen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat niemand op elk punt 100% zelfverzekerd is, dus hoop niet dat dit het vergelijkingsmateriaal is :)

iemand met een dergelijke jeugd kan een soort van ingebouwde alarmbellen hebben. een punt van herkenning, flashback, levenservaring etc.
je kan je bv bij een overheersend persoon bv niet prettig voelen, en ondanks dat deze persoon heel direct (opdringerig, standvastig) deze heel duidelijk kenbaar maken wat je grens is.

m.i. moet je hiervoor op een bepaald gebied toch wel degelijk erg zelfverzekerd zijn om je te weren hiertegen.

op andere gebieden kan je alsnog een twijfelend, onzeker en terughoudend persoon zijn. (ben ik wel een goede ouder, partner, voeg ik wat toe, doe ik het wel goed, maak ik wel degelijk een verschil etc.)

ik denk dat het dus wel kan, maar niet op elk gebied. zoals ook de mensen die een 'gezond' zelfbeeld hebben dus. ;-)

iemand die overal heel zelfverzekerd in is mist denk ik een paar belangrijke 'schakels', maar dat even terzijde. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))
Danks!!!