Hoe kan het dat wanneer je een geur ruikt tijdens het leren en de zelfde geur weer ruikt tijdens de toets de prestatie verbetert?

Ik had gelezen dat wanneer je bijvoorbeeld de geur van een citroen ruikt tijdens het leren, de geur zich koppelt aan de herinnering van het leren. Wanneer je tijdens de toets dezelfde citroen geur weer ruikt komen de herinneringen weer in je op en zou je dus een betere prestatie leveren. Kan iemand mij uitleggen hoe dit in zijn werk gaat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Herinneringen blijven in je hoofd zitten, meer dan je zou denken. Het lastige is om ze weer naar boven te halen, maar ze zitten er wel degelijk. Die herinneringen worden gekoppeld aan andere herinneringen en aan waarnemingen. Zo een waarneming kan ook een geur zijn, maar bijvoorbeeld ook muziek of een aanraking. Aan hoe meer het gekoppeld is, hoe beter je de herinnering weer kan terug halen. Zo kan het zijn dat je, als je muziek hoort die je 10 jaar geleden hoorde, daar opeens allemaal herinneringen bij krijgt (gevoel van nostalgie). Met geur kan dat net zo werken. Dus als je bijvoorbeeld het woord appel in het Spaans wilt leren (manzana). Dan is het enige dat gekoppeld is het zien van het woord appel en manzana. Maar ga je die appel eten dan is ook de smaak en geur van die appel gekoppeld aan het woord manzana, dus dan kan ook die smaak helpen je weer op het woord manzana te komen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heldere uitleg én ik zal nu nooit meer vergeten dat het Spaanse woord voor appel 'manzana' is. +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb ook gelezen dat geur het beste werkt om herinneringen op te roepen. Het werkt beter dan wanneer je bijvoorbeeld iets ziet of hoort.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Klopt Fay4 dat heb ik ook gehoord en gelezen.