Waar komt een ochtendhumeur vandaan?

Je bent chagrijnig, welke frustratie is dit, of is het verdriet, boosheid?
Waarom juist in de ochtend?

PS: ik heb er zelf geen last van.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Cryofiel
13 jaar geleden
Veel dingen kun je gewoon verklaren vanuit de biologie. Daar heb je geen frustratie, onverwerkt verdriet, of pijnlichaam voor nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig. Mag ik gewoon chagrijnig zijn zonder
dat ik verdriet heb.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ja hoor, geen probleem. Vooral niets erachter verzinnen dat misschien op het eerste gezicht leuk klinkt, maar dat totaal nietszeggend is. Gewoon uitgaan van de realiteit, en zie wat je kunt verklaren en wat je ineens "mag"!

Antwoorden (5)

Al dan niet bewust of onbewust zie je wat tegen de komende dag op en dat maakt je wat prikkelbaarder bent..
13 jaar geleden
Een ochtendhumeur is het humeur dat sommige mensen 's ochtends hebben, meestal vlak nadat men is opgestaan. Een ochtendhumeur is herkenbaar aan prikkelbaar gedrag en de behoefte om 's ochtends rust te hebben.

De oorzaak van een ochtendhumeur is te vroeg opstaan volgens de biologische klok. Een avondmens heeft veel eerder een ochtendhumeur dan een ochtendmens. Normaal gesproken stijgt het cortisolniveau 2 à 3 uur voordat iemand wakker wordt. Met een hoog cortisolniveau heeft een mens voldoende energie om de dag te beginnen. Bij avondmensen is dit niveau als bij vroeg opstaan nog laag, en ze hebben daarom 's ochtends weinig energie. Omdat men veelal naar het werk moet, moet men gelijk na het opstaan allerlei dingen doen terwijl het cortisolgehalte eigenlijk nog te laag is. Dit verklaart vaak het bijvoorbeeld chagrijnige gedrag van iemand met een ochtendhumeur..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens, daarom werkt een lichtwekker perfect, dan word je tenminste Wakker wakker ;-) Zonder humeur.
Tenminste, bij mij werkt dat prima.
Als je zo lekker ligt in je bed en die wekker gaat, dan betekent dat actie. Opstaan, douchen, aankleden en de dag begint. Een dag waarin je heel veel moet en waarin je het druk hebt.

Als je uitgerust bent kun je dat wel aan. Maar je kunt je beroerd voelen, moe, ziek, overbelast, eenzaam en alles beïnvloedt je humeur.
Dan kun je als een berg tegen de dag opzien.

Vaak, in de loop van de dag, dan ben je bezig en dan gaat het wel weer. Maar 's morgens moet het treintje op gang komen en dat kan moeite kosten.

Wat ook een feit is, is je levensritme. Ben je een ochtendmens of een middagmens of een avondmens. Als je geen ochtendmens bent dan is de ochtend zwaar voor je. Je energie krijg je dan optimaal op een ander moment van de dag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hersencellen worden iets later wakker dan je lichaam, dus kan bij verschillende mensen een celletje zijn weg niet vinden, en dat uit zich in chagrijnigheid of een andere vorm van frustratie=ochtendhumeur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit het pure feit dat je vanuit rust in actie moet komen.
Ochtendmensen zullen er niet zo'n last van hebben, maar avondmensen wel, om twee redenen:
* die gaan meestal te laat naar bed.
* hun biologische klok is niet ingesteld op wat in ons land als een normale dagindeling wordt gezien.

Ook deze vraag is al eens gesteld en hier staat het antwoord:

http://www.goeievraag.nl/vraag/ochtendhumeur.21072