Hoe komt het dat er soms een liedje in je hoofd blijft hangen?

Ik heb al sinds ik ongeveer 10 jaar ben steeds hetzelfde terugkerende deuntje in me hoofd. Luister maar eens de eerste 9 seconde van dit filmpje http://www.youtube.com/watch?v=wNnK14TkkWY en dat hoor ik dan voordat het weer op nieuw begint. Hoe krijg je zo'n liedje uit je hoofd (na 13 jaar!!)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Zo'n malend liedje in je hoofd kan een teken zijn dat je hersenen te snel werken. Het is als het ware een mechanisme van je hersenen om prikkels van buitenaf af te schermen.
Zie het als een signaal dat je te druk bent in je hoofd en neem meer tijd voor ontspanning". Bron:
http://www.teleac.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574713&offset
=0#q722911

"Irritant kan het zijn: uw collega neuriet 'Heb je even voor mij' en het deuntje van Frans Bauer blijft de hele dag in uw hoofd hangen. Dat is de schuld van uw brein. Bij het horen van bekende liedjes wordt het muzikale geheugen in de hersenen geactiveerd, zo ontdekten Amerikaanse onderzoekers. Ons geheugen voor muziek zit op dezelfde plek waar prikkels uit onze oren verwerkt worden: de auditieve cortex.
Op hersenscans werd zichtbaar dat wanneer de onderzoekers een muziekfragment af en toe stopzetten, het brein de gaten invult en het deuntje gewoon blijft horen. De 'uitknop' in de auditieve hersenschors is helaas nog niet gevonden"
Uit het tijdschrift: Psychologie Magazine / 01-05-2005
Gevonden via: http://zoeken.bibliotheek.nl
Zoekwoorden: "liedje in je hoofd"
(In de rechterkolom aanklikken: tijdschriften - Psychologie Magazine)

(RJ)