Hoe komt het dat je bang bent je evenwicht te verliezen bij een afgrond?

Normaal vertrouw je gewoon op je gevoel voor evenwicht, maar als je bijvoorbeeld op de rand van de tiende verdieping staat -zonder hekje tussen jou en de diepte - gebeurt er iets met je. Wat gebeurt er dan met je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wie zich van gevaar bewust is, maakt endorfine aan in zijn hersenen. Die endorfine zorgt voor het angstige gevoel in je maagstreek. Dit is de overlevingstechniek van je eigen lichaam. Als je een railing voor je ziet, weet je dat je (redelijk) veilig bent en maken je hersenen geen of minder endorfine aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

ik denk dat je je dan pas realiseerd hoe kwetsbaar en klein je bent. 1 misstap 1 ondoordachte beweging en je valt........ en wel voor het laatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat niet alleen risico een factor is, maar ook impact. Als een risico groot is, maar de impact klein, dan durf je een risico te nemen. Als je bijvoorbeeld een groot risico loopt van een halve meter hoog te vallen op zacht gras, dan ben je waarschijnlijk niet bang. Is het risico laag, maar de impact erg hoog, dan heb je kans wel last te hebben van angst. Bijvoorbeeld dus dicht bij een afgrond staan. Waarschijnlijk val je niet, maar ALS je valt dan is de impact de ergste die je kunt bedenken, namelijk (met alle waarschijnlijkheid) de dood.

Jouw vraag is dus eigenlijk: Waarom ben je bang, het risico is toch laag? Welnu, de impact is erg hoog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, goed punt.
Het antwoord daarop is dat mensen niet altijd goed zijn in het inschatten van risico en impact. In de psychologie magazine van vorige maand stond hier een uitgebreid artikel over. Je zou in jouw voorbeeld inderdaad banger moeten zijn dan wanneer je vliegt in een vliegtuig, toch is dit bij vele mensen andersom. Een andere verklaring zou kunnen zijn dat je bij de afgrond veel directer geconfronteerd wordt met de impact. Bij de diepte die je ziet denk je veel eerder aan de gevolgen van een val dan dat je bij een boom langs de weg denkt aan de gevolgen van een botsing ertegen. Ook zou ervaring een rol kunnen spelen. Als je al 100x een autorit zonder gevolgen hebt gemaakt, dan weet je dat de kans op een botsing superklein moet zijn. Als je nog nooit bij een afgrond hebt gestaan weet je niet wat de kans is om te vallen. Als je ervaring overigens is dat je wél al eens tegen een boom bent gereden dan denk ik dat je wel degelijk meer angst zult hebben omdat je de kans groter inschat. Heb je al 100x vlak bij een afgrond gestaan zonder gevolgen dan zul je daar wat minder angstig voor zijn.
je realiseert je ook dat je wel eens zou kunnen uitglijden of zo, of mischien een black-out en dan ga je. en dat realiseer je je wel.