Veranderen mensen door het ervaren van macht of is dit slechts een bepaalde veronderstelling?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (7)

Volgens mij zit die zogenaamde verandering van gedrag al in de mensen. Ze vertonen dat gedrag alleen niet. Pas als ze macht krijgen, hebben ze ook de gelegenheid om dat gedrag te vertonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook de 'oorzaak' macht zélf heeft gevolgen.
Niet alleen wat er tot dan toe in de mens zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar heb je waarschijnlijk wel gelijk in ja. Macht opent ook nieuwe mogelijkheden, die mensen voorheen misschien niet hebben gezien.
Rieneke1
13 jaar geleden
plus, het kwaad zit net onder de oppervlakte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk maar op internet. Daar gedragen mensen zich veel slechter dan wanneer ze in werkelijk contact met mensen zijn. Simpelweg omdat ze op internet niet of nauwelijks afgestraft kunnen worden. Het zit er in, maar men moet de kans krijgen om het te kunnen vertonen zonder negatieve gevolgen. Macht geeft een opening daartoe.
Mensen veranderen overal door.
Macht, geld, liefde, omgeving, huis, vrienden, partners, het weer, de temperatuur, de luchtvochtigheid, de hoeveelheid licht (jaargetijde / dag van het jaar), etc. etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veranderen denk ik niet.
wel creeert macht omstandigheden waarin het slechtste van mensen makkelijk naar boven kan komen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak meegemaakt de afgelopen paar jaar Rieneke +
Mensen die meer macht krijgen zullen vaak ook meer verantwoording moeten afleggen. Het is niet altijd makkelijk om in zo'n positie altijd een juiste houding aan te nemen. Wees niet te streng voor deze mensen hen help ze door het uiten van positieve kritiek. Jouw eigen houding tegenover deze mensen zal zeker ook belangrijk blijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Macht verandert mensen heel sterk, meer dan alleen geld (alhoewel dat ook een machtsmiddel kan zijn) macht vertaald naar beroemdheid heeft vaan sommige mensen
hooghartige en ongenaakbare wezens gemaakt.
Sommige collega's die promotie maakten kenden hun vroegere maten niet meer.
Macht doet rare dingen met mensen is ook uit beroemde psychologische onderzoeken gebleken en weten sommigen nog uit de tweede wereldoorlog, waarbij vriendelijke mensen soms veranderden in gemene landverraders, kapo's ed.
Je krijgt met meer macht ook meer verantwoording en dat vergt soms aanpassingen.
Daar zouden hoogmoedigheid en hardvochtigheid niet bij mogen horen maar is niet zelden wel het geval.
Soms groeit het moraal niet mee met de toegenomen macht en dan kun je 180 graden draaien omdat je broodheer dat wenst., (wat ik persoonlijk het kok-effect noem).
Bewaak jezelf als je macht en mogelijkheden plotseling toe of afnemen, anders kun je jezelf weleens verliezen.
Je hoeft vaak niet ver om je heen te kijken om dit te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen" en "Als niet komt tot iet, kent iet zichzelve niet". Dit zijn twee spreekwoorden die een kennelijk gedragspatroon vastleggen bij de gemiddelde mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn werk ervaring met dat soort figuren is dat ze allemaal faal -angst hebben.ze gebruiken het machtsmiddel voornamelijk als ze iets zelf moeten doen,maar niet durven of kunnen,ook na jaren lange ervaring.mensen die ergens een super ervaring in hebben,dat worden hun slachtoffers.
doch bij mij kregen ze nooit een poot aan de grond.:)