Waarom is het dat 4-cijfers wel onthouden worden, maar 5 of meer niet?

Ik moet telefonisch regelmatig wat nummer doorgeven. Ik merk dat als ik het nummer splits in 4-cijferige delen, dan het het snelste overkomt. Ander moet het nummer altijd weer herhaalt worden.

Hoe kan die, waarom is kennelijk 4 het maximum?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Vier cijfers laten zich gemakkelijk in tweetallen onthouden , net als zes cijfers, bij vijf lukt dat niet en juist tweetallen, zoals bv. vierentwintig en eenendertig hebben een soort melodie en DIE kun je goed onthouden.
Zo dienen bijvoorbeeld liederen om grote teksten te onthouden en kun je enorme lappen tekst uit je hoofd leren door ze op melodie (en op rijm) te zetten.
Het heeft te maken met de wijze waarop je hersenen werken, ze kunnen beter info opslaan die ergens mee te associëren is.
\Zo is er immers ook de truc van de afkortingen waarmee je dan een woord vormt.
Tweecijferige getallen onthoud je ge,makkelijker dan eencijferige, dus kun je zo lange getallen met een even aantal cijfers eenvoudig (er) onthouden dan losse getallen.
Probeer maar!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

omdat we dat gewend zijn denk ik
je pincode zijn vier cijfers en die kun je vaak goed onhouden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het korte termijn geheugen van mensen passen ongeveer 7 items. (plus of minus 2)

Aangezien 4 duidelijk minder is dan 7 zit er waarschijnlijk nog een verschil in de manier waarop je de gegevens overbrengt. Als bijvoorbeeld de persoon aan de andere kant mee aan het schrijven op typen is, is dit ook afhankelijk van de type- of schrijfsnelheid.

Oftewel, als mensen alleen een combinatie van cijfers hoeven te onthouden kunnen de meeste mensen er 7 onthouden. Maar als er meer bij komt, bijvoorbeeld meerdere groepjes van vier getallen, of verschillende taken tegelijk uitvoeren wordt dit aantal minder. En in jou situatie komt dit dus gemiddeld uit op 4.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor wie het interessant vind... De 7 items worden ook heel vaak gebruikt bij bijvoorbeeld websites in het menu. Als je vaak op een site komt snap je het menu wel, maar op sites waar je zelden komt is dit een stuk lastiger. Als je het menu op die 7 items houdt (en daar submenu's bij maakt) kunnen mensen veel makkelijker de weg vinden. Iemand kijkt namelijk die lijst door en beslist dan welke knop hij gebruikt (als niet 100% duidelijk is welke hij nodig heeft). Als er 7 items staan kun je nog onthouden welke items je gezien hebt, bij meer dan 7 zul je vaak weer bovenaan moeten beginnen om die ene te vinden die je wou hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat vind ik interessant. En jouw antwoord komt beknopt overeen met een onderdeel van wat ik in een (basis)psychologie opleiding heb geleerd over kort geheugen capaciteit en opslag. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ klopt 100% (Alleen jammer van Wikipedia link XD)