Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet deze wetenschappelijke naam in de ( kinder ) psycholgie?

Een kind denkt soms dat als je een muntje in de grond stopt dat hij mischien gaat groeien.

Nu weet ik dat dit fantasie genoemd word. Maar is hiervoor ook een wetenschappelijke naam?

Lijkt me leuk om te weten.

Maar wel met een andere reden dan je zou denken : Ik houd me vaak bezig met het feit waarom de mode is ontstaan om je auto een luide stoere uitlaat te geven.

Ik zie daar een bepaald verband in.... maar sorry als u dit stoort : ik ben fotograaf en ik werk vaak met onlogica..vandaar dus .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
731

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (5)

Volgens mij valt dit onder de noemer 'magisch denken'..
Dan denk je dat je door bepaalde handelingen of gedachten iets te kunnen bewerkstelligen..
Bijv als ik niet op de voegen van de tegels loop, overkomt me niks..
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit onder het (magisch) animisme kan vallen.

Kinderpsycholoog Jean Piaget meende dat animisme een van de aanleggen in het denken van het pre-rationele kind was. Animisme is zichtbaar in heel wat sprookjes, vele stripverhalen, en in sommige reclamefilmpjes op televisie, waar zelfs toiletpapier met een geweten kan spreken.

Zie bron voor meer informatie.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat niet overgeneralisatie o.i.d.? Een kind wordt geleerd dat een zaadje gaat groeien en dat het een grote boom wordt. Waarom dan niet een muntje? Het is ook klein en rond en makkelijk in de grond te stoppen. Ik kan me heel goed voorstellen dat een klein kind dat zou denken.