Hoe heet deze wetenschappelijke naam in de ( kinder ) psycholgie?

Een kind denkt soms dat als je een muntje in de grond stopt dat hij mischien gaat groeien.

Nu weet ik dat dit fantasie genoemd word. Maar is hiervoor ook een wetenschappelijke naam?

Lijkt me leuk om te weten.

Maar wel met een andere reden dan je zou denken : Ik houd me vaak bezig met het feit waarom de mode is ontstaan om je auto een luide stoere uitlaat te geven.

Ik zie daar een bepaald verband in.... maar sorry als u dit stoort : ik ben fotograaf en ik werk vaak met onlogica..vandaar dus .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Volgens mij valt dit onder de noemer 'magisch denken'..
Dan denk je dat je door bepaalde handelingen of gedachten iets te kunnen bewerkstelligen..
Bijv als ik niet op de voegen van de tegels loop, overkomt me niks..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit onder het (magisch) animisme kan vallen.

Kinderpsycholoog Jean Piaget meende dat animisme een van de aanleggen in het denken van het pre-rationele kind was. Animisme is zichtbaar in heel wat sprookjes, vele stripverhalen, en in sommige reclamefilmpjes op televisie, waar zelfs toiletpapier met een geweten kan spreken.

Zie bron voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dat niet overgeneralisatie o.i.d.? Een kind wordt geleerd dat een zaadje gaat groeien en dat het een grote boom wordt. Waarom dan niet een muntje? Het is ook klein en rond en makkelijk in de grond te stoppen. Ik kan me heel goed voorstellen dat een klein kind dat zou denken.

Het verband tussen het muntje en je stoere uitlaat is als volgt: net zoals het kindje dat een munt voor een zaadje aanziet, zo ook het volk dat stoere uitlaten onder hun auto's hangt. Toen ze klein waren hebben ze met veel herrie en lawaai aandacht van mensen opgeëist. Negatieve aandacht is ook aandacht. Dit gedrag wordt dan onbewust overgegeneraliseerd naar de uitlaat. "Veel herrie en lawaai maken mij stoer" is het devies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar denk ik ook aan. Maar dat is alleen bij heel jonge kinderen natuurlijk, die weten gewoon nog niet dat een muntje niet kan groeien. Wat oudere kinderen weten dat wel, dus dan is het iets anders.
+1
Pfoe! Dat is even flink denken!
Tijdens mijn lerarenopleiding voor basisonderwijs heb ik het vak ontwikkelingspsychologie gehad, nu heb ik nog eens even mijn oude studieboeken erbij gepakt.

Er worden in de vorige antwoorden vooral Animisme en magisch denken genoemd.

Er was tussen deze twee benamingen een heel klein verschil... Je zou ze bijna samen kunnen voegen, maar magisch animisme zoals er ook al is genoemd is niks.

Animisme is dat er aan levenloze dingen een ziel wordt toegekend. Kleine kinderen (nog in de peuter/kleuterfase) denken dat de knuffelbeer pijn heeft als je hem hard op de grond gooit, of ze denken dat alle kopjes uit de kast 's nachts samen een feestje bouwen.

Magisch denken is dat de kinderen geloven in superhelden die de slechterikken vangen, of dat de tandenfee de tand komt ophalen. Kinderen hebben een zeer rijke fantasie! ze bedenken in no-time een complete magiewereld.

Ik denk dat dit geval van het muntje onder de noemer animisme valt, al is die conclusie misschien niet zo makkelijk te trekken uit mijn beschrijving, maar het valt even niet mee om de juiste woorden te vinden voor de beschrijving.

Toegevoegd na 3 uur:
Ik moet nu eigenlijk ook nog even bekennen dat ik het antwoord boven mij van mh75 over het hoofd had gezien.

Overgeneralisatie klinkt op die manier idd ook wel erg plausibel.