Kun je 100 % eerlijk door het leven gaan?

Als je vanaf vandaag 100% eerlijk door het leven zou gaan, gewoon als test voor een paar maand ofzo.
Hou zou dit uitpakken met je omgeving/vrienden/werk en dergelijke.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Als jij honderd procent eerlijk door DIT leven wil gaan... zou ik je als eerste een cursus zwijgen adviseren. Vervolgens een cursus " tactisch communiceren" en op z'n minst een workshop " incasseren verbaal geweld"

Wat omgeving/ vrienden/ werk/ betreft

-Het zal stil worden om je heen.
-Degene die je houding waarderen zullen jou hetzelfde behandelen
-Je kan een baan in de politiek wel schudden

Toegevoegd na 2 minuten:
Maak van die workshop" incasseren verbaal geweld" maar een cursus incasseren in het algemeen. Ik betwijfel namelijk of de tegenreactie alleen verbaal zal zijn...

Maar een nobel streven is het wel!

Succes

Gee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen.
100% eerlijkheid is niet per definitie goed!

Je zou een heleboel mensen kunnen kwetsen door 100% eerlijk te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik weet zeker dat mij dat niet gaat lukken.
In algemene zin wel, maar als mensen mij vragen wat ik van hun nieuwe kapsel vind en ik vind het niets, dan gebruik ik liever een leugentje om bestwil dan dat ik de gevoelens van de bewuste persoon bezeer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je hier 'ja' op antwoordt dan lieg je al.

Ik denk niet dat het kan omdat je het soms ook onbewust doet. Je kan het bijna niet vermijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik raad je aan om de film 'Liar, liar' te gaan kijken, met Jim Carrey. Dan heb je meteen een duidelijk antwoord op je vraag...!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dacht ik ook. Zeer leerzaam wat dit betreft- en zeer onderhoudend.
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, daar moest ik ook aan denken.
Ja ik denk het wel als je maar eerlijk bent tegenover jezelf! Dan ben je ook eerlijk tegenover andere.
Ik zou niet weten waar ik niet eerlijk in zou moeten zijn. Het doel ervan is dat je een stuk open in deze maatschappij staat en ook tegenover iedereen die je lief is. Maar eerlijk zijn naar jezelf daar begint het mee. Succes
Doe het niet als test ,blijf maar eerlijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit is niet mogelijk. Alleen al het feit dat bijna iedereen hier onder een gebruikersnaam mee doet aan GV is al een teken dat je niet eerlijk bent over bv je echte naam.

En daar komt bij; wat is de waarheid?
De waarheid is niet meer dan een leugen die de mensen van je verwachten en/of willen horen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het begint hoe goed bedoeld al met St Klaas
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot nu toe heeft niemand van de antwoorders vraagtekens gezet bij de definitoe van 'eerlijk'. Zolang je dat niet vastlegt kun je geen antwoord geven op die vraag.
Je kunt niet 100% eerlijk zijn, omdat het leven vol zit met subjectieve zaken en beoordelingen waarbij het zeer vaag is wanneer je daar eerlijk in bent en niet.
14 jaar geleden
Ik denk niet dat dat kan. Je "liegt"al over de kleinste dingen. Als ik je nu (19:54) zou vragen hoe laat het is, zeg je voor het gemak 5 voor 8, terwijl het 6 voor acht is. Dat is maar een klein voorbeeld maar ja.. je bent dan niet eerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat heeft te maken met objectiviteit en subjectiviteit te maken. Dat heeft niets met eerlijkheid te maken.
Dat zou moeten kunnen, maar ik weet niet of er al ooit iemand dit gelukt is.

Maar let wel: Het is niet altijd eerlijk om de waarheid te spreken!
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet altijd eerlijk om de waarheid te zeggen.... ik vind m prachtig! +!
Dat is onmogelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet. Ieder mens heeft wel eens een leugentje voor bestwil.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zou heel goed kunnen met een hele sterke wilskracht..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat kan maar het is wel gevaarlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Kun je 100 % eerlijk door het leven gaan?"

Ja, waarschijnlijk zou dat wel KUNNEN.
Maar zou men dat ook WILLEN?

Eerlijkheid kan soms/ vaak ook ten koste gaan
van anderen en van jezelf.

het is immers zó,
dat velen om eerlijkheid vragen,
maar er soms/ vaak
moeilijk, of niet, mee om kunnen gaan;

sterker nog:
velen verlangen eerlijkheid van anderen,
maar kunnen soms/ vaak oneerlijk zijn naar zichzelf.

Zelf vind ik,
dat 'eerlijkheid' en 'oneerlijkheid'
in 'balans' horen te zijn;

Velen zeggen vaak:
"eerlijkheid duurt het langst",
maar ik vind die (dogmatische) uitspraak
soms/ vaak niet van toepassing;

soms vind ik het beter, om eerlijk te zijn,
en soms vind ik het beter, om oneerlijk te zijn;

maar goed, dát is mijn mening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft een antwoord dat volgens jou eerlijk is. Maarik ben bang,dat,dat niet iemand anders eerlijkheid is .
Ook eerlijkheid is sbjectief.
Het lijkt me niet,dat het mogelijk is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in utopia misschien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn mensen die een bepaalde autistische aandoening hebben die DAARDOOR NIET KUNNEN LIEGEN.
Dat levert al snel sociale problemen op.
Onze sociale vaardigheid leert ons immers "gewenste
reacties" te geven, die min of meer op gespannen voet met onze eigen beleving staan.
Je zou dus kunnen stellen dat eerstgenoemde mensen 100% eerlijk door het leven gaan, ze zijn echter vaak zeer eenzaam en worden tot zonderling gemaakt door een maatschappij waar de leiding al bestaat uit mensen die keihard liegen en als hun leugens uitkomen , dat omschrijven als de "mening" van een onderzoekscommissie die ze zelf geinitieerd hebben.
Soms komen politici de wel een geweten blijken te hebben in opstand en valt het kabinet......
Formeel geef ik hierbij aan dat mijn weergave een persoonlijke mening betreft, ofschoon ik zeker ben dat het de waarheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oe dat wordt moeilijk. Ik denk alleen al aan mijn werk (verkoopster in een winkeltje).. Soms is het een 'toneelstukje' van enthousiasme.
100 % eerlijkheid betekend ook dat je wel eens mensen om je heel gaat kwetsen (of je moet eerst heel goed denken hoe je iets zegt).
Mijn gevoel is dat het zelfs meer agressie op kan wekken, dus is het beter om zo af en toe eens een beetje te liegen.

Mensen zijn allemaal wel eens eerlijk tijdens het liegen :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen volwasene persoon op deze aarde met het reine geweten van een pasgeboren baby
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tegenvraag zou zijn: wat vind jij eerlijk?
Hierop krijg je al vele verschillende antwoorden. Iemand jouw waarheid vertellen kan voor jou heel eerlijk zijn maar kan door de ontvanger als erg oneerlijk worden ervaren.
Ik kan misschien een heel eind komen door wat ik 100% eerlijk vind, door het leven te gaan.