Wie weet hoe dit experiment heet en waar ik een dvd kan kopen/downloaden/youtube?

Het betreft een experiment met stroomtstoten geven aan een menselijk persoon onder druk van het 'experiment'.

De proefpersoon moet steeds stroomstoten uitdelen middels een knop aan de persoon die hij vastgebonden heeft zien worden aan de andere kant van de muur. In werkelijkheid is de stroomstootgever degene die onderwerp is van het experiment en is de vastgebonden persoon losgekoppeld van de stroom.

Het experiment gaat erover hoever de stroomstootgever wil gaan om het experiment te doen slagen, zelfs als de 'proefpersoon' niet meer reageert (geluid) op de stroomtoten.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Experiment van Milgram.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is het Milgram experiment uitgevoerd in 1963 door Stanley Milgram. Aan de proefpersonen werd verteld dat het effect van staffen op het leervermogen van mensen zou worden gemeten. Het echte onderzoek mat hoe normale mensen, vreselijke daden kunnen plegen doordat ze orders van hogerhand opvolgen. Hierdoor verliezen de proefpersonen het verantwoordelijkheidsgevoel voor de medemens. Dit experiment wordt effectief herhaald en weergegeven door Derren Brown. Zie onderstaande link

Toegevoegd na 10 minuten:
Schrikbarend dat dit experiment nog steeds dezelfde resultaten afgeeft.

De tweede link is het experiment realistisch nagespeeld.