Wat is het denkniveau van de lichtste geestelijke handicap?

Kan het zijn dat dit er mensen zijn met dit niveau, dat door de omgeving / arts niet gediagnosticeerd wordt?

Toegevoegd na 9 uur:
geestelijk moet verstandelijk zijn

13 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je vraag niet helemaal juist is. Een geestelijke handicap betekent niet meteen dat je denkniveau lager dan gemiddeld is. Er zijn geestelijke handicaps waarbij het denkniveau vaak hoger dan gemiddeld ligt zelfs.
Annswers
13 jaar geleden
dus dit kan laag en hoog zijn?
Amadea
13 jaar geleden
Vermoedelijk bedoel je een verstandelijke handicap.
Annswers
13 jaar geleden
Is er een verschil tussen verstandelijke en geestelijke handicap of is het niet correcte woord?
Amadea
13 jaar geleden
Iemands geest kan ziek zijn, maar van een beperking kan je niet spreken. Want geest is het menselijke vermogen om te denken, voelen en willen. Maar iemand kan wel een verstandelijke beperking hebben. Want verstand is het menselijk vermogen om te denken en begrijpen. Een kleine verstandelijke beperking wordt tegenwoordig vaak MBD genoemd: minimal brain damage.

Het beste antwoord

Dit valt niet zo makkelijk te beantwoorden, want hoe bedoel je 'lichtste'?
Als het gaat op een verstandelijke handicap, dan is dit misschien zinvol:
"Er is een trend om niet meer te spreken van gradaties in verstandelijk onvermogen, maar in het niveau van ontwikkeling. Men deelt de verschillende vormen op in niveaus van ondersteuning. Van geen of lichte tot volledige ondersteuning, dit om het gevoel van eigenwaarde en de eigenheid van de persoon beter te kunnen beschermen.

Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders-IV-TR (editie 2000) maakt onderscheid tussen milde, middelmatige, zware en zeer zware retardatie):

* Milde retardatie (lichte verstandelijke beperking). 75% van de mensen met een verstandelijke handicap behoort tot deze groep. Het gaat om mensen met een intelligentie-quotiënt (IQ) van 50 tot 70. Deze vorm werd voorheen ook wel debiliteit of debilitas genoemd. (DSM-code 317)
* Middelmatige retardatie (matige verstandelijk beperking) komt voor bij 18% van de verstandelijk gehandicapte personen, waarbij het gaat om mensen met een IQ van 35 tot 50 (imbeciliteit, of imbecilitas). (DSM-code 318.0)
* Zware retardatie (ernstige verstandelijke beperking) houdt in dat er, behalve een IQ van 20 tot 35, ook een minimaal communicatief gedrag, een zwakke motorische ontwikkeling en behoefte aan constante supervisie is. Zo'n 7% van de gevallen valt in deze subcategorie. (DSM-code 318.1)
* diepe retardatie (diepe verstandelijke beperking) komt slechts voor in 1% van de gevallen en duidt op een IQ van minder dan 20. Mensen die hieraan lijden, hebben behoefte aan een structurerende omgeving, zintuiglijke stimulering en voortdurend toezicht. Slechts in uitzonderlijke gevallen is er (minimale) spraak. (DSM-code 318.2)"

Bedenk dat iemand die op vele niveaus 'lager dan gemiddeld' scoort nog steeds bepaalde talenten kan hebben, in extreme gevallen is het een idiot savant (http://nl.wikipedia.org/wiki/Idiot_savant ), maar soms gaat het om iemand die een IQ van 80 heeft maar erg goed kan schaken bijvoorbeeld.
En iemand met een IQ van 80-90 valt niet in de bovengenoemde groepen, maar wijkt wel af van de 'gemiddelden' dus er moet meer aan de hand zijn voor er dan een diagnostisch traject wordt opgestart denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Iemand met Asperger (vorm van autisme) kan een IQ van boven de 140 hebben, maar wel veel last hebben van bepaalde afwijkingen die Asperger met zich meebrengt. kun je je vraag wat verduidelijken?