Hoe kan ik mij de voorstellingswereld van een blinde, blind van voor de geboorte, voorstellen?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik hoop dat iemand die zelf blind geboren is mijn vraag "onder ogen krijgt" en beantwoordt. Ik ben zelf een psychotherapeut die ook met blinden werkt, maar ik heb nog niet kunnen achterhalen hoe zij zelf hun voorstellingswereld omschrijven. Ik weet dat andere zintuiglijke kwaliteiten de vormgeving bepalen maar blijf me toch afvragen of visuele elementen de omschrijving blijven beinvloeden "van horen zeggen".

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
intressante vraag

Antwoorden (15)

Het lijkt mij eigenlijk niet mogelijk om je dat voor te stellen.

Daarvoor zou je indringende gesprekken met een blinde vanaf de geboorte moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een eigen wereldbeeld, maar dan niet visueel opgebouwd maar in geluid, geur, het voelen (handen) en zelfs het voelen van luchtverplaatsing als iemand beweegt.. Het gedeelte van je hersenen dat een 'kaart' maakt van je omgeving of emoties van anderen registreert, haalt zn gegevens uit de andere zintuigen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet. Als iemand zijn leven lang al blind is heeft hij/zij geen idee hoe dingen eruit zien, geen dimensie, geen kleuren etc. Als wij (niet blind) gewoon onze ogen dichtdoen hebben wij alsnog een beeld bij dingen die we aanraken, ruiken en horen omdat we deze al eerder hebben gezien.

Hij/zij heeft ook geen idee dat hij/zij kijkt of kán kijken omdat hij/zij dat nooit gewend is. Dus als je iemand die vanaf de geboorte blind is, nooit verteld dat hij/zij blind is, zal hij/zij het ook nooit weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht zou je je ogen dan een paar dagen moeten afplakken zodat je echt niets meer ziet. Het meeste van het zien gebeurt namelijk door je hersenen en niet met je ogen. En dan nog; wie zegt dat hetgeen wat je ziet met je ogen werkelijkheid is? We creeren immers allemaal onze eigen werkelijkheid. Als je een paar dagen je ogen dicht hebt, zal je merken dat je in je gedachten beelden duidelijk gaat zien. De dingen die je aanraakt, voelt of ruikt, vormen dan een beeld in je hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben laatst voor een high tea naar Ctaste in Amsterdam geweest (zie link). Dit restaurant verzorgd ook complete maaltijden en je kunt er ook brunchen.
Het gafe van dit restaurant is.. het is er pikkedonker! Je ziet écht geen hand voor ogen. Als je binnen komt wordt je begeleid (in pollonaise opstelling) door een blinde gastheer naar je tafel. Alles gaat op de tast. Er worden dingen uitgelegd en er heerst een hele informele sfeer, omdat je jouw gastheer bij de naam moet roepen en hij jouw hand naar je stoel, een nieuw bord, een nieuw glas drinken brengt zodat je weet waar die zich bevind. Er wordt redelijk wat gelachen, maar je word echt met je neus op de feiten gedrukt. DIT is dus NIKS kunnen zien. Je went ook niet aan het donker. Eten doe je op de tast en als je naar de wc moet dan is het weer roepen naar iemand die je dan even moet begeleiden. Na een tijdje ben je het zat, dan wil je weer alles kunnen zien. Ik vond het frustrerend dat ik me ook na die tijd geen beeld kon vormen van de ruimte waar we inzaten. We hadden geen idee hoe groot het was, hoeveel tafels er stonden. Dat laatste hebben we maar gewoon gevraagd. Dat zit toch in ons.. dat je dat wil weten. Ik vond het een ervaring die ik niet snel meer zou vergeten. Misschien ga ik nog wel een keer. Het zit in meerdere landen! Je zult nooit nooit nooit volledig beseffen hoe het is om vanaf de geboorte blind te zijn. Zelfs als je nu blind zou worden is dat heel anders. Maar de ervaring bij Ctaste is echt interessant en als je benieuwd bent hoe het is dan is een bezoekje aan dat restaurant van echt aan te bevelen. Veeel plezier als je gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt, écht voorstellen zal niet lukken. Maar we kunnen wel ons best doen om het beter te begrijpen.

Voor een blinde is de wereld een heel andere andere plek dan voor ons. Voor een blinde is de wereld een plek dat bestaat uit uit geluiden, geuren, vormen, en (fysieke) gevoelens.
"Iets", zoals een voorwerp, ervaren zij als ruw of zacht, klein of groot, stil of lawaaiierig, geurend of stinkend.

Bij de zon denken wij aan oranje en rood en romantische beelden, een blinde denkt aan warmte.
Bij de wolken denken wij aan grauwe lucht, een blinde denkt aan kou en nattigheid.
Bij het gras denken wij aan groene heuvels, een blinde denkt aan kriebelige sprietjes.

Je kunt een spelletje spelen om te ervaren wat een blinde kan ervaren. Sluit je ogen en laat een ander voorwerpen uitkiezen. Ruik eraan, luister ernaar, voel het en vertel vervolgens wat het is en hoe het eruit ziet.
Probeer het ook eens te gebruiken; stop een propje in de prullenbak, schrijf je naam op, maak een flesje open, snijd een ui... Allerlei voorbeelden van acties die voor ons zo gemakkelijk en gewoon zijn omdat wij onze ogen hebben.
Er zal een nieuwe wereld voor je open gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze kunnen intens genietend naar muziek luisteren en heel lekker eten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel moeilijk. Je hebt totaal geen beeld. Neem als voorbeeld een boom (eikenboom), wij kunnen die verkleinen met ons zicht, of de boom nu 30 m hoog is of 1 m, het blijft een boom en zelfs een tekening van een boom is een boom. Voor een blinde is een boom een ruwe bast. Als je hem een miniboompje zou geven, "ziet" hij dit niet als boom, maar als iets nieuws. Je zult hem dan moeten vertellen dat het een kleine boom is. Zo is een huis een muur etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fons,

Je zou eens een paar dagen met een parapsycholoog mee kunnen lopen.

Zonder gekheid!

Of je er nou in geloofd of niet.. zij beschrijven voortdurend ervaringen, fenomenen etc.. waarvan ik er vanuit ga dat jij die niet ziet of ervaart.

Ik denk dat dat gevoel aardig overeen komt met wat een blinde in de kern van zijn handicap ( uitdaging!) ervaart.
Jij ziet geen spoken of aura's etc.. een blinde ziet geen kleuren of objecten etc.

Voordeel van de blinde is natuulijk in deze vergelijking dat hij wel kan ruiken, voelen, proeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is denk ik zoals met chronische ziekten, je kan je haast niet voorstellen hoe het moet zijn als iemand dagelijks lijdt onder chronische pijnen...of je moet het zelf meemaken en dan begrijp je zowel lichamelijk als geestelijk wat een ander kan doormaken.

Verder is het geheel aan je eigen invoelingsgevoel hoe het zou kunnen zijn...dus ik denk als ik mijn ogen dicht doe en niets meer zie, dus ook geen visualisatie ofzo ...en ik bedenk dat het donkerste donker zoiets moet zijn wat een blind persoon ziet..De enige die het echt kan zeggen is een blind persoon zelf denk ik... die dan ook echt van voor geboorte blind is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen ziende mensen niet... omdat wij nou eenmaal weten wat zien is...maar dat is ook niet zo erg... want blindgeborenen missen het niet om te zien! Wat je niet kent, mis je immers niet.... Zij leren gewoon op andere manieren zich zelfstandig in de maatschappij te bewegen...

Toegevoegd na 3 minuten:
Blindgeborenen denken niet in beelden, zoals ziende mensen... Mensen die later blind worden blijven altijd in beelden denken (en dromen) en zij blijven het zien wel altijd missen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is denk ik niet helemaal mogelijk, maar je zou er wel een idee van kunnen vormen door eens een dag door het leven te gaan als een blinde. Ik zag een tijd geleden een programma op televisie waar een kind dezelfde vraag vroeg. Ze hebben hem toen een dag lang met de ogen afgeplakt/geblinddoekt rond laten lopen zoals een blinde dat ook doet. Hoewel dit geen volledig beeld geeft van iemand die zijn hele leven blind is, kan het je wel helpen om een idee te krijgen hoe het voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet.
Maar dat komt voornamelijk doordat jij denkt dat jij wel ziet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iemand die blind is kan toch een uitstekend wereldbeeld hebben. Door training is zijn gehoor veel beter ontwikkeld. Ook zijn tastzin, etc. In een museum zal je een blinde niet gauw zien, want hij mag niets aanraken. Zijn wereldbeeld zal echter niet anders dan van de niet blinde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door een weekje als blinde doo r het leven te gaan zul je wat meer weten van een aantal aspecten van het blind zijn maar de aanpassingen die een blindgeboorene heeft zal je je in die korte tijd nooit eigen maken.
Je zult het op dat vlak moeilijker hebben. De wetenschap dat je de bliundheid kunt laten stoppen wanneer je wilt maakt het aan de andere kant weer eenvoudiger.
Het antwoord is denk ik dat het net zo moeilijk is voor een blinde zich in ons te verplaatsen.
Wat wel goe dhelpt isveel met deze mens te praten.
Mijn ervaring is dat het vaak hele goede praters zijn (omdat ze vanwege hun beperking heel goed tussen de regels kunnen luisteren.