Hoe kun je het cirkeltjesdenken doorbreken als je alle uitwegen heb doordacht maar dat niet helpt?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Door anders te gaan denken.

Jij hebt een gedachtenpatroon ontwikkeld waarvan je nu constateerd dat het cirkeltjesdenken is.
Zelf doordenken kan niet, want je blijft binnen je eigen gedachtenpatroon.

Je hebt dus andere manieren nodig om te denken. Je moet anders gaan denken.
Aangezien je jezelf dat niet kan aanleren, zul je een of meerdere van het onderstaande moeten doen:
a) Met anderen over de volledige inhoud van je gedachten praten.
b) Boeken lezen, het liefst spiritueel, omdat op dit vlak heel veel ingegaan wordt over denken.
c) In therapie gaan.

b) een boek voor jouw zou kunnen zijn: De nieuwe aarde, van Eckhart Tolle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Na een litertje wodka stopt het vanzelf.
14 jaar geleden
praten met vrienden of vriendinnen die je weer een frisse blik kunnen geven misschien.
14 jaar geleden
Misschien moet je je gedachten eens delen met iemand die buiten deze situatie staat (de situatie waar je over cirkeltjes-denkt). Mensen die ergens buiten staan hebben soms een heel andere kijk op dingen. Ze komen op ideeen of uitwegen die je zelf nog helemaal niet hebt gezien, omdat je steeds in cirkeltjes denkt.
Ik hoop dat je iemand kent die goed kan luisteren waar je even tegen kan spuien (dus niet een heel opervlakkig type, want daar heb je echt niks aan)
En hopelijk kan diegene je helpen om uit je cirkel te komen.
Het is in ieder geval al een stap de goede richting in dat je zelf door hebt dat je in een cirkel denkt en niet echt verder komt.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt ook de dingen van je afschrijven in een dagboek.Daarna afleiding zoeken ,leuke dingen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Stoppen met nadenken en op je intuïtie vertrouwen. Dat doe je het gemakkelijkst door een tijdje iets helemaal anders te gaan doen en simpelweg te wachten op de ingevingen die je dan te binnen schieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denken is per definitie en altijd cirkeltjesdenken... Denken is namelijk nooit origineel... Uit niet denken komen nieuwe ideeën voort, maar (bijna) nooit uit denken...

Hoe weet je dat je alle uitwegen al kent? Hoe kun je dat überhaupt weten? Dat kun je toch niet weten...

Stop met denken, dan is er meteen rust...
en geniet van die rust...

Je brein is een magnifiek instrument... In het woord magnifiek zit vergroting in (to magnify) en dat klopt, je brein is een vergroter van zaken die in het voetlicht komen... Denk je aan angst dan wordt angst groter, denk je aan verlegenheid, dan wordt verlegenheid groter...
Denk je aan rust dan maak je de rust groter... Enz enz...

Dus wees slim en laat je brein dat vergroten wat je blij maakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door je bewust te worden van het 'ja, maar.....'' , dat opduikt als je uitwegen bekijkt of doordenkt.

'Ja, maar....' is 'nee'.....

Wegen zijn om begáán te worden, niet om over na te denken. Dus doorbreek de cirkel van je gedachten, door aktie te ondernemen : doe dingen eens heel anders, en ervaar, dat dit ook werkt, of zelfs beter werkt. Stap letterlijk uit je dagelijkse cirkeltje, en neem afstand - even een weekendje-weg , uitwaaien aan het strand, of slenteren door de natte bladeren van een herfstbos.
Je gedachten gewoon laten wegdwalen, zonder ze te sturen. In je onderbewuste zit heel veel te wachten om boven te komen in je bewuste, maar daar moet je even wat ruimte voor maken in je kop.

Het is wetenschappelijk bewezen, dat als je aan 'iets' niet mag denken, dat het dan juist doorlopend in je gedachten is. Bijv. je mag níét aan een ijsbeer denken, een kwartier lang....wedden, dat je nog nooit zoveel aan een ijsbeer hebt gedacht als juist in dat kwartier?
Zo gaat het met cirkeltjesdenken óók - je wil er even niet aan denken, en daardoor ben je er aldoor mee bezig....

Dus gewoon de boel even de boel laten, ook in je bolletje...schelpen of beukenoten zoeken, en bedenken, wat je er straks thuis voor leuks mee kunt maken - een welkomskrans aan je voordeur, een grote schaal in je badkamer.....

En moe en doezelig in slaap vallen, want morgen is er weer een dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cognitieve therapie! :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is inderdaad heel moeilijk om uit een cirkeltje te komen. Dit komt omdat je een vast denkpatroon hebt, en waarschijnlijk al jaren op dezelfde manier gebruikt.

Je zou er dus met iemand kunnen over praten, een boswandeling maken of uitwaaien aan het strand, maar je kan ook een zelfonderzoek doen door bijv. te kijken naar:

- de feiten en gebeurtenissen
- de gedachten erbij
- de reactie na de gebeurtenis (gevoelens en gedrag)
- te kijken is de gedachte waar
- is de gedachte doelgericht

zijn er gedachtes niet waar en niet doelgericht maak dan een rijtje met alternatieve gedachtes die wel waar en doelgericht zijn. en fomuleer vervolgens hoe u zich hierna wilt voelen.

Voorbeeld volgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zou je eens moeten verdiepen in het mindmappen.
Daardoor krijg je een betere visualisatie van je gedachten en zie je verbanden die je eerst niet hebt kunnen zien omdat je geen overzicht van hetgene hebt waar je aan dacht.