Is het (psychologisch gezien) mogelijk, dat een mens niet van zichzelf houdt of een negatief zelfbeeld heeft, maar wel van anderen?

Vaak wordt gezegd: wie niet van zichzelf houdt, kan niet van een ander houden. Maar klopt dat wel?

Toegevoegd na 5 dagen:
Bedankt iedereen voor de antwoorden en reacties!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Er zijn velen die niet van zichzelf houden maar wel van anderen.
Mede daardoor gaan ze dan van zichzelf leren houden door de liefde en affectie die ze van anderen ervaren.
Ik denk dat dat te maken heeft met de werking van spiegelneuronen , een inzicht wat terrein lijkt te winnen.
Zoals een mishandeld en verwaarloost kind door de liefde voor en van zijn (M/V) huisdier troost en liefde ondervindt en zichzelf daardoor niet helemaal verliest.

Later KAN dit zich omzetten als pleasergedrag, het een ander overdreven naar de zin maken om waardering en affectie terug te krijgen.

Met goede psychologische hulp is het dan soms mogelijk dat de persoon in kwestie via een soort exoskelet leert zichzelf te waarderen en in een latere fase dan kan leren van zichzelf te houden omdat de leugen gelogenstraft wordt dat je de moeite niet waard bent.

Dit is een moeizaam en soms pijnlijk proces, immers, iemand dien niet van zichzelf heeft leren te houden door geestelijke mishandeling en vernedering in de jeugd moet door zien te krijgen dat het zelfbeeld onterecht slecht is.

Dit is ingewikkelde materie maar in wezen moet de software
van je ongunstige zelfwaardering herschreven en geimplementeerd worden .

Je kunt je dan afvragen, gaf deze persoon dan liefde aan een ander of via een ander liefde aan zichzelf.

Ik neig er naar te denken dat dit laatste het geval is en daarom kun je een ander niet echt meer liefhebben als je zelf.

Mensen die dieren onvoorwaardelijke liefde en zorg geven,ondvangen de onvoorwaardelijke liefde terug en dat bewijst hen dat ze liefde waard zijn op gevoelsniveau.

Op cognitief niveau moet dan nog het dubbeltje vallen en -zeker met goede hulp- lukt dit om het vermoorde zelfbeeld weer tot leven te wekken.

Als je de zelfoverwinning behaalt jezelf lief te hebben als je naaste , kun je zuiverder liefhebben en dan krijg je ook beter zicht op of mensen van je houden om wie jij bent of om wat je voor hen doet, welke laatste groep mensen mee kan groeien naar zuivere vriendschap voor jou of in een ontvriendigsronde uit je leven moeten verdwijnen, omdat het dan nooit echte vrienden waren en het dan ook nooit zullen worden.

Het aanhouden van zulke mensen kan het probleem van ""niet van jezelf houden"in stand houden omdat ze je gebruiken en manipuleren en aan je zelfvervreemding meewerken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Eigenlijk niet. Het kan wel, of het kan er wel heel sterk op lijken, maar feitelijk is dat een soort 'afhankelijk, eenzijdige' liefde, die voor de 'ontvangende partij' al heel snel geen compliment of zegen meer is, maar een zware belasting kan vormen. Vaak uiteindelijk het einde van de vriendschap / relatie.

Vriendschappen maar ook relaties op een dergelijke leest geschoeid - dus van iemand met een dermate laag zelfbeeld dat je kunt spreken van 'niet houden van zichzelf'- zijn vaak zeer claimend en bevestiging-zoekend van aard; iemand heeft als het ware voortdurend bevestiging nodig van de ander dat die hem waardeert / ziet / liefheeft in een mate waarin dat heel vervelend kan worden. Een dergelijke relatie kan - problematisch - langdurig blijven bestaan als de tegenpartij een ego heeft dat groot genoeg is voor twee, of zelf ook zeer afhankelijk in de liefde is. Van wederkerigheid of gelijkwaardigheid - voorwaarden voor een goede relatie - is geen sprake.

Een enkele keer zie je ook dat dergelijke mensen zo vaak teleurgesteld worden in de liefde / de mensen, dat ze hun afhankelijke liefde op dieren gaan richten. Iets wat overigens sterk uit de hand kan lopen.

Het houden van een ander in plaats van van jezelf kan dus wel, maar het is een vorm van apenliefde. (Verstikkende, eenzijdige vorm van liefde).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord weer Marleen, echt duidelijk etc gesteld...... dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de motivaties achter de minnen in dit geval.... E is wel een groot verschil tussen niet helemaal tevreden zijn met jezelf (wie is dat wel ?) en ECHT niet van jezelf houden / zero zelfvertrouwen, denken dat je niks waard bent / jezelf geen plek op de wereld toebedelen. Veel mensen met een laag zelfbeeld, zijn gerust nog wel lief voor zichzelf en verlangen dat anderen dat zijn. Dit antwoord (en in mijn ogen deze vraag) gaat over een andere, veel extremere categorie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook altijd heel jammer, dat mensen het niet waardevol vinden van een antwoord niet motiveren. Dan kan je er wat mee, of niet. Je laatste zin is erg extreem, misschien dat het daaraan ligt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is daar extreem aan ? Of zouden er mensen zijn die die uitdrukking niet kennen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mensen zullen er vast zijn ja, alles bestaat!
Misschien willen mensen niet vergeleken worden met apen.... ik noem maar wat. Daar zouden de minnaars een antwoord op moeten geven natuurlijk... en daar hoorde ik niet bij ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het wordt ook meestal gebruikt voor verstikkende ouderliefde (voor hun kinderen), vandaar dat ik de variant 'een vorm van' heb gekozen. Als ik zeg kalverliefde, vergelijk ik ook niemand met een koe.
Maar tegen weinig taalgevoel en /of lange tenen ,kun je nu eenmaal niet vechten.
Het is echter onmogelijk, natuurlijk, om met een dergelijk antwoord GEEN mensen tegen de schenen te schoppen ; zelfs mensen die bewéren zichzelf te 'haten', hebben vaak nog wel genoeg eigenliefde voor een ego.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je vechten????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik ; daar kun je niet tegen strijden / vechten.
Ik bedoelde dat, uiteraard, symbolisch ; een discussie over de betekenis van een uitdrukking, en of mensen zich daar wel of niet 'beledigd' door voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is jammer, dat mensen die discussie niet aan willen of durven gaan en anoniem op de -knop drukken. Niet druk om maken, is totaal zinloos en zonde van je gedachten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is zo herkenbaar.. heb zelf ook lange tijd niet van mezelf kunnen houden.. nogsteeds niet altijd.. en ik hou zielsveel van vriendinnen die er voor me zijn, maar heb idd wel het gevoel dat het soms erg eenzijdig is en dat k vaak bevestiging zoek bij hun.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Secretgarden: van jezelf houden betekent ook: geen voorwaarden stellen aan dat het "altijd" is en dat het "moet" ;-))
Ik zeg dat, maar dat is het verstandelijke deeltje van mij hoor.... ik ben er ook heel druk mee bezig.
Persoonlijk denk ik dat het niet klopt.
Eerlijk gezegd vind ik het zelfs onzin. Ik ken een paar mensen die bepaald niet dol op zichzelf zijn, maar desondanks wel zielsveel van hun partner en/of kinderen houden. Tot een jaar of 10 geleden was ik ook zo. Weliswaar door omstandigheden, maar het weerhield mij er niet van om ontzettend veel van o.a. mijn zus te houden, mijn beste vriendin, mijn partner en later mijn kind, nog voordat hij was geboren.

Ik vind die bewering van dezelfde strekking als "Je kunt niet voor anderen ZORGEN als je niet eerst voor jezelf zorgt". Ook al zo'n dooddoener (mijn mening). Mijn vrienden weten al jaren dat ze altijd bij mij terecht kunnen, zelfs als het met mij wat minder goed ging. Dus wie dat ooit bedacht heeft...? Die zou ik graag eens spreken ;)

Mogelijk wordt bedoeld dat je méér liefde ervaart (of beter voor anderen kunt zorgen) als je eerst van jezelf houdt. Maar dan nog... ik zeg gemakkelijker tegen mijn zoon "Ik hou van jou" dan tegen mijn spiegelbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor je reactie, viridiflavus.
Ja dat denk ik ook :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je laatste zin van je antwoord is wellicht de kern van de vraagstelling.
Van jezelf kunnen houden, geeft je de vaardigheid om de liefde niet alleen te geven, maar ook om die te kunnen ontvangen. Er zijn geen drempels meer. Je zegt dat je eenvoudig voor anderen klaar staat. Maar sta jij ook open dat anderen jou mogen en kunnen helpen?
Soms kan dat zo ver gaan, dat je mensen die je willen helpen van je afduwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij ook bedankt voor je reactie, gdanonym.
Zeker sta ik open voor hulp als ik die nodig heb. En ook als ik hulp krijg aangeboden terwijl ik dénk dat ik die niet nodig heb.
Nee, ik duw mensen niet van me af. Ook niet onbewust.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien alleen jezelf nog (die in de spiegel).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook niet :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet bepaald dol zijn op jezelf is natuurlijk niet hetzelfde als echt niet van jezelf houden, wat nog wel een paar stapjes verder is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met je eens Marleen. Het zou zo mooi zijn, als je jezelf 100%...okee 99% is ook leuk LOL... kunt aanvaarden en accepteren, mèt alles en alles wat in je zit, zonder oordelen en veroordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat niemand dat kan - en eerlijk gezegd zou ik ook niet durven beweren dat dat aangename mensen zijn ; doe het zo hebben getroffen met zichzelf. Tussen je goed (genoeg) voelen over wie je bent, en tegen jezelf ''ik hou van je'' zeggen (oef...), zit nog wel een flink grijs gebiedje dunkt me. Waar de meeste mensen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet ik niet: ik bedoel overigens ook niet, dat je alles van jezelf FANTASTISCH vindt. Dat neigt weer naar narcisme en dat is totaaaal niet waar ik het over heb. Aanvaarden is iets anders dan er blij mee zijn.
Maar okee: 98% is ook leuk hahahahaha.
Je kunt wel van een ander houden, maar niet zo veel als wanneer je je zelfverzekerd en goed voelt. Ik denk dat een ongelukkig mens veel afgunst kent, zelfs als het gaat om de mensen die hij liefheeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Ja, dat klopt volgens mij wel! Van een ander houden moet vanuit een basis komen, zoals een goede primaire socialisatie, met name, opgegroeid zijn met geborgenheid, veiligheid en dit kan zich dan ten goede verder ontwikkelen tijdens je secundaire socialisatie.
Bij een negatief zelfbeeld heb je dit nooit geleerd en is dit later een gemis in je leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan! groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou, dat waren dan onderhand je laatste woorden hier op GV! Jammer!
Het is moeilijker, denk ik. Maar ik wil niet zover gaan om te zeggen dat mensen met een laag zelfbeeld niet echt lief kunnen hebben. Dat vind ik zelfs beledigend voor mensen die - om wat voor reden dan ook - zichzelf zo moeilijk lief kunnen hebben.

Het heeft in mijn optiek te maken met onvoorwaardelijkheid. Als je als kind al nooit ervaren hebt wat het is als mensen onvoorwaardelijk van jou houden, wordt het moeilijk om jezelf waardevol te vinden. Wie als kind al hoorde, of zag: "jij bent niet goed genoeg", "jij zult het nooit maken in dit leven" of "niemand houdt van jou", kan dat moeilijk loslaten. De echo van de woorden kan lang naklinken, ook als je eenmaal volwassen bent.

En wat is dat? Dat is het hebben gemist van onvoorwaardelijke liefde. En dat concept is bijna niet te begrijpen als je het niet hebt ervaren. Dat betekent dat je allereerst jezélf kritisch bekijkt, dus van jezelf vindt dat je het nooit goed genoeg doet, en bijna niet kunt geloven dat een ander jou waardevol vindt om wie jij bent. Deze mensen verwáchten dat de ander hen in de steek zal laten als ze tekort schieten, omdat ze gewoon niet kunnen geloven dat een ander écht van hen houdt.

Een vriendin van mij heeft hier last van. Ik geef om haar om wie zij is. Het feit dat zij dat niet geloven kan, betekent in feite dat zij mij wantrouwt. Zij verwacht immers dat ik negatief over haar denk als zij een mindere periode heeft, en zij daardoor meer behoefte heeft aan mijn steun dan dat ze in staat is om op haar beurt mij weer te steunen. Maar mijn liefde verandert niet als als ze een moeilijke tijd doormaakt, of als ze een keer iets doms doet. Toch vertrouwt zij er niet volledig op dat ik haar trouw blijf, en dat heeft alles te maken met het feit dat zij niet van zichzelf kan houden.

Ik denk dus wel dat houden van een ander, ánders is wanneer je niet van jezelf houdt. Het maakt relaties moeilijker, en als mensen erg onzeker zijn en daardoor zelfs de neiging kunnen krijgen om de relatie te 'testen', kan het zelfs ontaarden in manipulatie en relaties kapotmaken. Maar gelukkig komt het ook heel vaak voor dat mensen juist in een relatie (vriendschap óf liefdesrelatie) steeds meer leren wat onvoorwaardelijke liefde nu eigenlijk is, en dat ze juist door het geven van liefde, ook steeds beter kunnen ontvangen, en daarmee ook steeds beter leren om zichzélf op waarde te schatten. Want dat kan natuurlijk ook. Liefde moet je leren, zelfs (of misschien wel: juist) liefde voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Práchtig antwoord, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Erg mooi uitgelegd!
Kristal
12 jaar geleden
heel mooi... +1
Iemand houd altijd wel iets van zichzelf. Als ik vanuit mijn eigen ervaring spreek ben ik lange tijd bezig geweest meer liefde aan anderen te geven dan mezelf. Dit kon zo drukkend zijn voor anderen omdat er dan tevens pijn bij kwam kijken van afwijzing waar ik geen last van zou hebben gehad als ik meer van mezelf zou hebben gehouden.

Conclusie was: Je bent in staat van anderen meer te houden dan van jezelf, hoe meer je van jezewlf houdt hoe egaler het wordt, hoe meer je in staat bent écht van anderen te houden op een manier die meer diepgaand en ook acceptabel voor anderen is.

Ik heb heel veel meegemaakt en er is veel misbruik van me gemaakt, maar ben altijd liefde blijven voelen voor anderen, ben mensen nooit volledig over een kam gaan scheren. ja er waren soms momenten bij, en dan praatte ik erover. Er was een tijd dat uik mezelf totaal niet zag zitten maar wel van anderen kon houden onvoorwaardelijk. Maar nu ik meer van mezelf houd, vind ik meer diepgang in langer blijvende relaties... (Relaties bedoel ik hier even in het algemeen, vriendschappen/relatie, familie, noem maar op.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi, eerlijk en heel persoonlijk Forall, dank je wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja die hangerige liefde is ook echt. Er zijn mensen die dat wél als prettig ervaren en waarbij dat wel langdurig kan zijn. Op dat moment is dát hun waarheid. En het kan zelfs een euforisch gevoel geven. Tot je de andere kant hebt ervaren. Dan is er ook geen weg meer terug en ga je er heel anders tegen aankijken... Graag gedaan. Onder het mom van: Men kan je beter afwijzen om wie je bent dan accepteren om wie je niet bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O ja, helemaal eens met je laatste zin!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja doet soms verrekt pijn, maar dan weet je wel waar je aan toe bent... zie mijn vraag over negeren... Ik hoor het liever of dat ik het duidelijk merk, dan als iemand poeslief is en ineens pleite is... Mijn tere ziel kan dat momenteel nog niet rijmen... misschien krijg ik nog een inzicht waardoor dat wel mogelijk wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb nog even verder gelezen bij je vraag: zag dat ik weer veel gemist had.
Zal zo daar nog reageren ;-)
Misschien is een klein inzichtje van mij iets waar jij ook wat aan hebt: verwacht niks van anderen.
Verwachten is ook een vorm van eisen... en als mensen niet voldoen aan je verwachtingen, dan doet dat pijn. Vele mensen zijn gewoon niet, zoals jij denkt of wilt dat ze zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat snap ik heel goed., Maar vanuit een burnout is het lastig als je afhankelijk bent van anderen met veel dingen. Kan ik natuurlijk een uitgebreid verhaal over gaan schrijven, maar ik dwenk dat je me wel snapt en dat overbodig is. Anders wil ik dit alsnog wel toelichten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap je helemaal: ik ben zelf ook afhankelijk van anderen, vanwege lichamelijke problemen. Het is helaas niet anders.
Dus ik begrijp dat en het is enorm frustrerend, als je dat gevoel toelaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wel, adrem, ik voel wel pijn bij dingen, maar ik vergeef altijd heel snel bij mensen. Ik hou onvoorwaardelijk van iedereen. Ik hou mensen soms op afstand en neem afscheid als ik iets niet kan oplossen met diegene, maar mijn deur blijft wel altijd op een kier, als het wel weer lukt eventueel. soms kan ik gewoon niet verder met iemand door eigen pijn. Of omdat diegene teveel een katalysator voor me is op een vervelende manier. Het is dan het gedrag dat ik afkeur omdat het voor mijn gezondheid niet goed is en ik dan los moet laten... maar niet de persoon zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is heel mooi gezegd Forall: het is het gedrág op dát moment, niet de persoon.... hoewel dat soms óók het geval kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
iemand kwam laatst met een uitdrukking van: let goed op het verschil tussen persoonlijkheid en houding... Mijn persoonlijkheid is wie ik ben, mijn houding hangt af van wie jij bent. (ehm volgens mij slaat dit net een beetje de plank mis, maar je snapt wat ik bedoel. Ik vond het een mooie spreuk en hier wel bij passen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het er ook niet helemaal mee eens: daarmee zegt deze persoon, dat zijn/haar gedrag afhangt van jou... en dat vind ik het afschuiven van de eigen verantwoordelijkheid. Het kán ook helemaal niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja daarom... ik maakte er van Mijn houding hangt af van hoe jij je opstelt naar mij. Dat vind ik beter klinken. elkaars houding hangt dan in feite van elkaars gedrag af
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mmmmmmmm.... dan hangt het dus af van de houding van de ander, hoe jij reageert en omgekeerd. Blijft het zo, dat jij een keuze en verantwoordelijkheid hebt uit tig ziljoen mogelijkheden, hoe jij je gedraagt. En de ander ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ingewikkelde wezens he die mensen :) Die spreuk gaat de prullenbak in eigenlijk maar...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij betreft wel ;-)))
Kristal
12 jaar geleden
gelijk die prullenbak maar legen dan, opgeruimd staat netjes ;-) Mooi gesprek vrouwen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-)
Er zijn vele varianten van 'houden van'.
Zoals ForAll ook al zegt kan het een afleidingmechanisme zijn door je meer met anderen bezig te houden zodat je jezelf niet meer hoeft te zien. Het kan ook door een onderliggende pijn zijn, waarin je zelf niet voldoende door anderen liefde heb gekregen. En dan niet die ene waarvan je het zo graag had willen hebben. Dit kan een reden zijn dat jij het anders doet en juist wel anderen lief heb.

Ook kan houden van in een ander beeldspraak worden geplaatst. Als je een beetje speelt met de worden kan je op verbasteringen uitkomen als 'vasthouden' waarbij je niet wilt loslaten. Je hebt een ander nodig om je heel te voelen. In een bepaalde zin van egoistisch.

Houden van jezelf is een van de hele moeilijke zaken. Jezelf lief hebben is een laatste stap van spirituele groei. Hoe moeilijk is het niet om die ene neus van ons mooi te vinden terwijl wij daar vroeger om werden gepest. Of de bril, beharing, borsten, zwaarlijvigheid, te dun, te wit, te..., te..., te...
Vanaf onze jeugd en dat we met anderen kinderen in aanraking kwamen, hebben we ons moet opboksen. We moesten meedoen, ons gedragen zoals gewenst. Anders vielen we buiten de boot en werden we afgestoten en gepest. Dat maak nog meer eenzamer. Maar viel je niet buiten de boot, moest je je wel gedragen zoals dat graag gezien werd.
In het kort, stond onze hele jeugd in het kader: van ANDEREN.
Ook in ons jong volwassene, of bij oudere tradities waarin de sociale buurt sterk aanwezig was.
Altijd maar bezig zijn met anderen. Zelfs als je alleen was, want dat is de gewoonte geworden. Het goed doen, een goede baan hebben, altijd voor anderen openstaan en de naaste helpen.
Niet allemaal verkeerd, maar wel veel gebaseerd op angsten.

Doordat anderen altijd op de voorgrond hebben gestaan, is het ook eenvoudiger geweest om juist van anderen te houden en te kunnen houden.
Jezelf staat op de tweede of nog lagere plaats. Niet belangrijk.

Een hele voorbeschouwing, maar niet onbelangrijk in mijn optiek.
Het juist kunnen houden van jezelf is een nieuw leertraject. De liefde die in je zit naar jezelf toe richten geeft een verdieping van die liefde. Het wordt een meer onvoorwaardelijkere liefde. Want jij bent diegene die zowel ontvangt als geeft. Geven is eenvoudiger dan ontvangen.
Doordat die voorwaardelijke steeds meer verdwijnt, wordt de liefde voor anderen ook meer en meer onvoorwaardelijker. En daardoor ook puurder.

Woorden zijn op, dus hier laat ik het bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Gdan!
De woorden zijn op, maar ze dringen door :-)
Mooie uitleg!
Bij een andere vraag van mij schreef ik, na een reactie van Klaas1952 ("Omdat de ouderliefde biologisch is ingeprogrammeerd, is het voor een kind buitengewoon traumatisch, als hij een ouder heeft die dit helaas toch niet heeft. Misschien gaat dat kind wel levenslang op zoek naar iemand die echte en onvoorwaardelijke liefde wil schenken…") o.a.: "De enige mens, die je als volwassene echte en onvoorwaardelijke liefde kan schenken, ben jijzelf, omdat niemand de plaats kan innemen van je ouders. Dat is het verleden…." Op dit moment in mijn leven denk ik dit, voel ik dat ook zo. Toepassen is dan weer een 2e natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je tweede citaat is de kern waar elke emotionele heling op gebaseerd is.
Met je 2e citaat als een kern van de oorsprong. Precies, als 1 van de ouders je niet de liefde kan geven die je graag wilt, dan zoek je daar de rest van je leven naar. Of zoek je naar compensaties. Het gekke is, dat als je nu eenmaal door hebt dat jij diegene bent die jezelf in ALLES kan voorzien wat je nodig hebt, en dus ook de liefde, dan vervalt alle pijnen en verdriet.
Het is zeker oefenen om jezelf die liefde te kunnen geven. Maar ook om je eigen liefde te kunnen ontvangen. Heb je dat eenmaal door, dan ga je weer een stukje anders kijken naar de wereld. En ook naar je eigen ouders. Dan ZIE je op eens dat alles wat zij deden, zij deden uit hun onvoorwaardelijke liefde voor jou.
Dus jij dacht dat zij niet in staat waren om jou de liefde te willen en kunnen geven. Maar je hebt daardoor niet kunnen zien dat er wel degelijk veel liefde werd gegeven. Je zag het gewoon niet, je was klein,een kind die nog niet de volwassen blik heeft om het te begrijpen. Dat kind miste die liefde, ook in de tegenwoordige tijd mist het kind die liefde. Die kan jij het geven, die kan jij jezelf geven. Ik zag voor mij persoonlijk alleen maar dat mijn ouders me klein hielden, erg gebonden binnen kaders. Mocht veel niet, werd veel gecorrigeerd. Nu zie ik dat dit de liefde voor mij was. Zij waren als de dood dat mij iets overkwam. Dat zij zulke gedachten hebben, daar kan ik niets aan doen. Dat heb ik wel mijn hele leven geprobeerd te veranderen. Maar dit is hun stukje die zij alleen zelf kunnen helen. Net zoals ik alleen mij zelf kan helen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste stukje citaat was van Klaas, sorry, was ik onduidelijk in.
Mooi is dat hè, dat je dan ineens heel veel dingen zo anders kunt zien. Hoe je als kind en zelfs ook als ruim volwassene (in mijn geval dan) dingen die zijn gebeurd ook ánders kunt interpreteren. Mijn vader was bijvoorbeeld ook zeer beschermend en dat was ook met een zeer goede reden. Als kind wist ik die niet, als volwassene wel, maar tóch ben ik het wéér anders gaan zien. Niet alleen de redenen waarom, maar ook zijn eigen onvermogen daarin, zijn machteloosheid etcetc.
Veel mensen houden niet van zichzelf. Een groot deel wordt veroorzaakt door de opvoeding. De eerste 10 jaar in ons leven zijn we bezig met afwijzing en beloning voor goed gedrag. Welk kind wil nu niet graag door de ouders beloond worden, geknuffeld en lief gevonden worden? We moeten als kind al aan allerlei voorwaarden voldoen en dit creërt al een angst voor afwijzing. De opvoeding creërt al een geloof dat we niet goed genoeg zijn.
Door te voldoen aan de basisregels wordt het negatieve geloof afgedekt. Het levert immers liefde en erkenning op van anderen. Zolang je je aan de regels houdt is alles goed, het is veilig voor je zelfgevoel. Je wilt voorkomen dat anderen je afwijzen.
Ja, dan komt het punt dat je je eigen 'ík' gaat ontwikkelen.
Je begint dan strategietjes te ontwikkelen voor zelfbescherming, door gedrag te vermijden of onderdrukken, dat eerder door anderen is afgewezen en steeds als die strategie faalt, is er dat gevoel van waardeloosheid en tekortschieten. Als de omgeving je afwijst omdat je bijv. kwaad werd, projecteer je dat gevoel op jezelf; je wordt kwaad omdat je kwaad was.
De kern van alles is, juist het idee dat we onszelf moeten veranderen om goed en waardevol te worden. Dat is het probleem in essentie!

Laat je geest eens omkeren en kijken naar zijn oorsprong; de volmaakte natuur.
Je hoeft helemaal niets aan jezelf te verbeteren om een goed en waardevol mens te zijn, dat ben je al!
Als je oordeelloos kunt zijn en alles liefdevol omvatten, zelf verantwoordelijkheid nemen voor wat je denkt, doet en voelt, vrij van beknelling....dan ontstaat vreugde!
Je omarmt jezelf en daarmee alles in liefde en bewustzijn!

Toch kan je mijns inziens over je negatief zelfbeeld heenstappen want liefde is de ultieme positieve projectie.
Bij verliefdheid ontstaat de indruk dat de diepste afwijzing
door de ander ongedaan kan worden. Wederzijdse verliefdheid is de veilige garantie voor je gevoel dat de ander je niet zal afwijzen. Liefde geven en er niets voor trug vragen omdat je zelf de behoefte voelt om een ander lief te hebben, is (vind ik dan hè)heeeel goed mogelijk!!
Alleen al het feit dat je iemand liefde wilt geven is al zo waardevol en geen mens kan zonder liefde en zal je dan ook als waardevol zien.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank!!
Vraagje: hoe kan je leren oordeelloos te zijn en hoe kan je over een negatief zelfbeeld heenstappen? Je geeft dit aan bij verliefdheid, maar ik zie verliefdheid als totaal iets anders dan liefde.
amc
12 jaar geleden
Je hebt gelijk dat verliefdheid totaal iets anders is dan liefde, maar voor je gevoel voel je wel liefde! Het is niet alleen aantrekkingskracht maar hevig verliefd geeft nu eenmaal een gevoel van liefde voor die ander. Ik geef dit voorbeeld om aan te geven dat dit zoveel met je doet, dat je dan wél over je schaduw te stappen. Als hij aangeeft hoe lief, mooi, waardevol je bent, kan je je ook makkelijk zo voelen. Daarom stralen verliefde mensen ook zo en voelen ze zich gelukkig met zichzelf en de hele wereld om zich heen.
Oordeelloos leren te zijn, is heel moeilijk, want iedereen heeft snel zijn oordeel klaar. Dat kan je alleen leren als je andere mensen kunt respecteren om wie ze zijn, met hun fouten en tekortkomingen in jouw perceptie.
Héél moeilijk, dat geef ik meteen toe, maar door negatieve gevoelens los te laten en open te staan voor positiviteit, kom je al een heel eind. Zelfreflectie is heel waardevol. jezelf afvragen wát je zo boos maakt, zo verdrietig, zo machteloos in het gedrag van anderen. Je leert zo de signaalfunctie van je emoties te herkennen en jouw projecties terug te nemen. Waarde toekennen aan jezelf jouw eigenwaarde laten groeien. Je wordt zo minder afhankelijk van de af-/goedkeuring van anderen. Je waardeert jezelf steeds meer en gaat leven vanuit je innerlijke waarde en waardigheid. Moeilijk om het onder woorden te brengen, het is in feite veel werken met en aan jezelf. Jezelf centraal zetten en bovenal de waarde die jij als persoon hebt ZIEN en ook zo voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tijdens verliefd zijn voel je je goed over jezelf (geldt ook niet voor iedereen, maar gaan we even vanuit), omdat die ander dat aangeeft. In die momenten is je zelfbeeld zeg maar even positief. Dat is dus afhankelijk van die ander.
Wat ik bedoel is je eigen zelfbeeld, los van verliefd zijn dus: als dat negatief is, hoe kalefater je die dan op? Eroverheen stappen lijkt mij een onmogelijkheid, omdat jij JIJ bent.
Een ook met oordeelloos zijn bedoel ik betreffende jezelf, niet betreffende anderen of anderen naar jou toe.
Als je jezelf dus afkeurt/veroordeelt in vele opzichten. Werken aan jezelf, uiteraard.
Als je een negatief zelfbeeld hebt, dan kán je jezelf niet centraal zetten, je waarde zien en voelen.
amc
12 jaar geleden
Een negatief zelfbeeld op je eigen houtje aanpakken is te moeilijk. Daarvoor heb je professionele hulp nodig. Samen met die therapeut waar je je goed bij voelt, kan je er aan werken om dit toch te bereiken. Zij reiken je de handvaten die je nodig hebt. Uiteindelijk kan het dan toch lukken meer egocentrisch te denken en jezelf te aanvaarden met al jouw kwaliteiten en niet alleen het negatieve te zien.
Het is alleen een lange weg en nee....alleen lukt je dat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Ik denk dat het heel goed kan!!! Ik ken zelf genoeg mensen die zelf heel eenzaam zijn, zich niet goed voelen en misschien zelfs een minderwaardigheidcomplex hebben maar toch heel zorgzaam en liefdevol naar hun omgeving toe zijn. Hoe is dat dan te verklaren? Je zou kunnen zeggen dat het geen echte liefde kan zijn en dat ze het doen maar niet echt menen, dat zou kunnen dat weet ik niet, maar uiteindelijk gaat het wel om de praktijk en om daden, iemand die alleen maar zegt dat die van je houdt en het niet laat blijken, daar heb je ook niet veel aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met die uitdrukking 'wie niet van zichzelf houdt kan ook niet van een ander houden' bedoelt men eigenlijk dat men niet onvoorwaardelijk van een ander kan houden als men ook niet onvoorwaardelijk van zichzelf kan houden.

Wie niet van zichzelf kan houden die gaat dus (bewust of onbewust) voorwaarden stellen aan de liefde die voor de ander wordt getoond.
Daarmee bedoel ik dat die voorwaardelijke gever 'stiekem' hoopt dat er heel veel liefde terug komt voor de liefde die gegeven wordt.
Zo kan de gever doorgaan tot die merkt dat die zichzelf leeg gegeven heeft en dan komt het besef dat je in evenredigheid herkenbare tekenen van Liefde aan jezelf 'moet' durven of willen geven om ook blijvend herkenbare tekenen van Liefde te kunnen krijgen van anderen.

Indien je jezelf dus vergeet lief te hebben dan raakt het 'love-water' vertroebeld vanwege de frustraties die beginnen op te lopen omdat anderen niet in staat lijken te zijn om evenredig liefde terug te geven.

Liefs en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!!
ik zal niet zeggen dat ik van mezelf hou (mag niet liegen heb ik geleerd) :) en mijn zelfbeeld is ook niet bepaald super de super. (welk zelfbeeld?)

maar op de vraag of ik van mijn kinderen hou: met elke vezel in mijn lijf!!

m.i. is het dus wel degelijk mogelijk.

uiteraard zijn er verschillende manieren van houden van. zo kan je jezelf totaal wegcijferen om maar voor iedereen klaar te staan om een 'nuttig' en 'waardig' gevoel te hebben. zelf schaar ik dit niet onder de noemer liefde of liefhebben, houden van.
houden van doe je met je hart en emotie, en niet om iets recht te trekken wat ergens anders op gestoeld is.

maar ja, ik ben natuurlijk geen psycholoog dus of mijn antwoord correct is....? géén idee! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaag antwoord op je vraag "welk zelfbeeld?"
Hoe jij jezelf in de basis ziet, jezelf ervaart, voelt, hoe je denkt etcetc. Bijvoorbeeld: als jouw basisidee is: ik deug niet, dan heb je een behoorlijk negatief beeld van jezelf.
Ik weet ook niet of je antwoord correct is, maar heej: wat is dat wel???
Van mij in ieder geval een correcte + ;-))