Hoe ziet een bipolairestoornis er uit?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een populaire stoornis kan je niet zien, het zit in het hoofd. :-)

Het beste antwoord

In deze reportage van Jambers kan je je een beeld vormen hoe mensen met een bipolaire stoornis zich voelen en gedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het filmpje blijft zwart helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=6evUvddPV7w
Ik hoop dat het filmpje nu wel gaat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel duidelijk is de reportage van Jambers. Bedankt het beeld had ik al van bipolaire stoornissen had, wordt steeds completer. BEDANKT

Andere antwoorden (2)

Een bipolaire stoornis is een stoornis die wordt gekenmerkt door wisselende stemmingen, dan weer manisch of hypomaan, dan weer depressief. Het wordt gerekend tot het affectieve spectrum. De manische periode is het tegenovergestelde ofwel de tegenpool van een depressieve periode, vandaar de term bipolair.
De stemmingswisselingen kunnen af en toe optreden, met periodes van een normale stemming tussendoor, maar ook snel achter elkaar. Snelle en wisselende op elkaar volgende vormen van stemmingen heet "rapid cycling". Ook gemengde episodes komen soms voor.
Deze stoornis openbaart zich vaak voor het eerst tijdens of na de adolescentie.
In het verleden sprak men van een "manisch-depressieve stoornis" (MDS), een term geïntroduceerd door de Duitse psychiater Emil Kraepelin. De term bipolair werd in 1953 voor het eerste gebruikt door Karl Kleist. Deze term benadrukt de tweepoligheid van de ziekte: van tijd tot tijd extreem uitgelaten of juist extreem neerslachtig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bi staat voor 2. Het gaat hier dus om 2 verschillende persoonlijkheden die varieeren van overenthousiast tot zeer neerslachtig met vaan zelfdodingsgedachten. Iedereen heeft wel eens een sombere bui of dan weer vrolijk, bij een bipolair zijn deze momenten echter te ver van elkaar vandaan, het verschil is te groot.

Bij een manie is iemand dusdanig energiek dat de gezondheid eronder gaat lijden, ze kunnen dagen achtereen doorgaan zonder moe te worden waarna ze na een tijdje logischerwijs instorten en dusdanig moe zijn dat er een depressie optreedt en er niets uit hun handen komt en ze zichzelf waardeloos voelen. Na verloop van tijd wankelt diegene weer overeind en lijkt alles weer normaal maar een klein voorval in hun leven kan diegene weer in een manie drijven, afhankelijk of dit voorval positief of negatief is voor diegene.

Vaak is seksueel misbruik in de jeugd of een ander trauma hier de oorzaak van. Ook het ontbreken van een stof in de hersenen is vaak het geval en daarom is het belangrijk dat deze mensen anti-depressieva gebruiken maar ook heel belangrijk....anti psychosa, met alleen depressieva kunnen ze in een manie komen en zijn ze vooral voor zichzelf maar ook de omgeving een groot gevaar.

Toegevoegd na 1 minuut:
Vaan (1e regel) is vaak
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!!