Hoe komt het dat, voordat je in slaap valt, plotseling iets uitkraamt?

Meestal is het een onverstaanbaar woord.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik denk (maar dat is puur wat ik denk). Dat het te maken heeft met een omschakeling van bewustzijnsniveau van wakker naar het eerste stadium van slaap. Dromen lijken grotendeels bedoeld te zijn om je ervaringen van de voorgaande periode (dag) geestelijk te verwerken. Als je je ergens flink mee bezig hebt gehouden, of je ergens druk over hebt gemaakt komt dat soms terug in je dromen.

Ik zelf merk soms dat ik op het moment van inslapen heel even beelden voor me zie, alsof ik droom, of dit echte dromen zijn weet ik niet precies. Wel weet ik dat het mogelijk is om af en toe tijdens diepe slaap in een droom wakker te worden omdat je bijvoorbeeld droomt in een gevecht terecht te zijn gekomen en dat je in werkelijkheid ook met je armen aan het slaan bent. Ik heb dan wel eens dat ik ergens tegenaan kom en daar wakker van wordt.

Slaan / bewegen is een fysieke uiting van wat je in je droom denkt mee te maken vermoed ik. Het uitroepen van iets lijkt me op hetzelfde niveau te liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik heb zelf die ervaring niet, maar kan me voorstellen dat de ontspanning die op dat moment bezit neemt van je lichaam spanningen/remmingen laat wegvallen... waardoor er geluiden/woorden aan je mond ontsnappen die je zorgvuldig en wellicht onbewust de hele dag de hele dag hebt tegen gehouden...

of misschien is het net zoiets als de beweging van vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/lichaam-heftig-schokken-vlak-voordat.8239
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je iets zegt uit je droom, ik praat namelijk de hele nacht, onverstaanbaar welkliswaar en gelukkig zachter dan het gesnurk van mijn man.
het komt ook deels door je onderbewustzijn denk ik. maar ik praat wat ik in mij droom zie, want als mijn vriend dan wat opvangt en het vraagt het de volgende dag weet ik altijd nog wat ik erbij droomde.

gr
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voordat ik ga slapen ga ik automatisch met mijn gedachten naar de dingen die ik vandaag gedaan heb en de dingen die ik morgen moet doen. Op het moment dat ik zo moe ben, brabbel ik nog even daarover door, en het is een klein geheugensteuntje voor als ik wakker word, zodat ik niets vergeet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je denkt aan een soort flauwvallen heb je ook geen controle meer over je lichaam. en ik denk dan dat als je in slaap valt, er veel dingen even uitvallen zo ook het bewustzijn op je spraak.